چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 766
آیت‌الله کعبی در نشست ‌انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا‌:

مدیریت فقهی باید برپایه ولایت مطلقه فقیه باشد‌

قم نيوز : قم نیوز: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آمیختگی مدیریت فقهی در دولت اسلامی باید بر پایه ولایت مطلقه فقیه و آمیخته با مدیریت علمی بر مبنای تخصص و تعهد باشد تا کشور را پیش ببرد.
مدیریت فقهی باید برپایه ولایت مطلقه فقیه باشد‌
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله عباس کعبی شامگاه سه‌شنبه در بیست و ششمین نشست از سلسله نشست‌های انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا که در سالن اجتماعات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، طی سخنانی به تبیین موضوع ماهیت دولت اسلامی و کارکرد آن در دنیای امروز پرداخت و اظهار کرد: دولت اسلامی مطابق هیچکدام از دولت‌های دنیا نیست و این دولت، دولت بندگان خداست.

وی به تشریح معانی دولت در زوایای مختلف پرداخت و گفت: دولت‌ها به دو قسم قدیم و جدید تقسیم می‌شوند که دولت قدیم یا دولت مطلقه، حکومتی است که در آن چهار عنصر سرزمین، جمعیت، حکومت و حاکمیت در دست یک نفر است و برخی افراد ولایت مطلقه فقیه را مساوی با این مدل از دولت شمرده‌اند در حالی که این گونه نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به بیان ویژگی‌های دولت اسلامی پرداخت و بیان کرد: دولت اسلامی ریشه در تعالیم انبیاء، کتاب و سنت دارد و از همان لحظه‌ای که انسان در زندگی اجتماعی برای رسیدن به کمال نیازمند قانون شد، خداوند انبیاء صاحب رسالت و دارای قانون الهی را میان مردم فرستاد تا آنها را هدایت و راهنمایی کنند.

‌کعبی تاریخ پس از پیروزی انقلاب را همراه با فراز و نشیب‌های زیاد دانست و عنوان کرد: مقام معظم رهبری در پنج فصل افق‌ها و چشم‌انداز نظام اسلامی ایران را با موضوعات ایجاد انقلاب اسلامی، تأسیس نظام اسلامی، ایجاد دولت اسلامی، ایجاد کشور اسلامی و در آخر ایجاد دنیای اسلامی را ترسیم کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر امروز بخواهیم به معنای واقعی اسلامی باشیم و عدالت را در جامعه مستقر کنیم باید این پنج مرحله را به سلامت طی کنیم، افزود: بر اساس دسته بندی مقام معظم رهبری ما ‌اکنون در مرحله دولت اسلامی هستیم و برای عبور از این مرحله باید در تدوین اهداف حرکت متعالی دولت اسلامی که همان حرکت آحاد جامعه و شهروندان به مسیرکمال واقعی انسان‌هاست، کارکردها را بررسی کرده و اولویت‌بندی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کارکرد اصلی دولت اسلامی را فرهنگی حقوقی و فرهنگی فقهی دانست و بیان کرد: اگر ما از این هدف فاصله بگیریم اهداف عالی نظام اسلامی محقق نمی‌شود.

کعبی ماهیت فرهنگی دولت اسلامی را یک شاخص دانست و اظهار کرد: دولت فرهنگی یعنی دولتی که اعتقادش بر مدار بندگی الهی حرکت می‌کند و بشریت را به سمت و سوی اخلاق و فضائل اخلاقی سوق می‌دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: دولت اسلامی دولت فقهی است و تمام مناسبات آن با شاخص فقه بررسی می‌شود و التزام به فقه در تار و پود دولت اسلامی باید مشخص شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین بحث مدیریت در دولت اسلامی پرداخت و گفت: آمیختگی مدیریت فقهی در دولت اسلامی باید بر پایه ولایت مطلقه فقیه و آمیخته با مدیریت علمی بر مبنای تخصص و تعهد باشد تا کشور را پیش ببرد و اوضاع مردم را اصلاح کند.

کعبی افزود: مدیریت علمی در کشور باید هماهنگ با فقه و براساس شاخص فقه حرکت کند و به اصلاح امور بپردازد، چرا که در غیر این صورت به سوی سکولار کشیده می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به صورت خلاصه به بیان کارکردهای دولت اسلامی در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و دفاعی پرداخت و در ادامه عنوان کرد: اعتمادسازی در عرصه دیپلماسی یکی از وظایف دولت اسلامی است که امروز با توجه به وجود نهضت بیداری اسلامی یکی از کارکردهای دولت اسلامی پیشبرد این نهضت است.

‌کعبی در پایان خاطرنشان کرد: برای تحقق شاخص‌های دولت اسلامی با طراز جمهوری اسلامی باید بنیادهای دولت اسلامی را بر پایه ایمان و تقوا دوباره طراحی کرده و آسیب‌ها را بررسی کنیم.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdccaeqm82bqe.la2.html
نام شما
آدرس ايميل شما