پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : 76752
منبع : خبرگزاری فارس
در کمسیون مهدویت مطرح شد

ترویج آموزه‌های مهدوی میان نسل جوان

قم نيوز : جمعی از پژوهشگران و متخصصان مهدویت در کمیسیون مهدویت و چالش‌های اجتماعی پانزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت بر لزوم برخورد علمی با رویکردهای افراطی و تفریطی و همچنین ترویج آموزه‌های مهدوی میان اقشار مخلتف به ویژه نسل جوان تاکید کردند.
از لزوم برخورد علمی با رویکردهای افراطی و تفریطی تا ترویج آموزه‌های مهدوی میان نسل جوان
از لزوم برخورد علمی با رویکردهای افراطی و تفریطی تا ترویج آموزه‌های مهدوی میان نسل جوان
به گزارش قم نیوز کمیسیون مهدویت و چالش‌های اجتماعی پیش از ظهر امروز با ارائه هشت مقاله مختلف توسط پژوهشگران و شخصیت‌های علمی در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در نشست این کمیسیون یکی از پژوهشگران حوزوی مهدویت از در ارائه مقاله «چالش استعجال در عصر غیبت» طی سخنانی اظهار کرد: از نظر مفهوم‌خوانی استعجال همان شتاب‌خواهی بدون توجه به استدلال و منطق است که گاهی منجر به دور شدن از نتیجه نیز می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق سهرابی از استبدا به‌عنوان چالش دیگری در عصر غیبت نام برد و تصریح کرد: از جمله ریشه‌های اصلی چالش‌های استعجال و استبدا ترک مظاهر رشد است.

وی ادامه داد: حکومت معصوم با استعجال به دست نمی‌آید  چراکه سنت مشخصی بر تمامی کارهای الهی حاکم است و خداوند متعال تابع شتاب‌خواهی مردم نیست و برای تحقق امر و حکومت معصوم مراحل کمالی وجود دارد که یکی از این مراحل رسیدن مردم به مرحله بلوغ، کمال و نیاز است.

سهرابی با بیان اینکه انتظار از جنس عمل است نه استعجال، عنوان کرد: تاریخ، جریان پیوسته انتظار است و این انتظار دو جبهه حق و باطل را به چالش کشیده چراکه این دو جبهه در دوران انتظار ظهور درحال درگیری با یکدیگر هستند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن یادآور شد: فرقه‌های انحرافی در حوزه‌هایی از جمله استعجال می‌گنجند چراکه پیروان این فرقه‌ها در حوزه‌های نظری، نظریه‌های غیرعقلانی ارائه و در حوزه علمی نیز کارهای غیرعقلانی انجام می‌دهند.

 

تبیین ویژگی های سیاسی شیعه در دوران غیبت

استاد تاریخ اسلام دانشگاه کوفه عراق به‌عنوان یکی از مهمانان بین‌المللی پانزدهمین همایش دکترین مهدویت با اشاره به ویژگی‌های و شرایط سیاسی شیعه در دوران غیبت مطرح کرد: شیعیان در دوران غیبت باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و با ایستادگی مقابل ظلم و ستم ظالمان از حقوق مظلومان حمایت کنند.

نصار عمار عبودی یادآور شد: بزرگان شیعه آثار علمی بی‌نظیری را برای پیروان این مذهب به یادگار گذاشته‌اند که برداشت درست و بهرمندی از این آثار می‌تواند شیعه را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به اهداف موردنظر برساند.

در ادامه این نشست، معاون آموزش دانشگاه معارف اسلامی به ارائه مقاله «اباحی‌گری معنویت‌های سکولار و نقد آن با تاکید بر تکلیف‌مداری منتظران» پرداخت و تصریح کرد: عقل ابزاری و عرفی پایین‌ترین نوع عقل است اما این عقل با دین سازگار است چراکه عقل کلیاتی از بایدها و نبایدهاست و دین جزییاتی در مورد این بایدها و نبایدها را مطرح می‌کند.

محمدحسین گرامی با بیان اینکه در مورد تاریخی بودن دین توجه نکردن به نیازهای اصلی و فرعی انسان مطرح است، تصریح کرد: همانطور که انسان نیازهای ثابت و متغیری دارد دین نیز پاسخ‌گوی نیازهای ثابت و متغیر است و می‌تواند روش مطلوبی را برای زندگی ارائه کند.

وی بهترین راهکار برای مقابله با اباحی‌گری معنویت‌های سکولار را آشنایی نسل جوان با ماهیت معنویت به خصوص ماهیت دین دانست و گفت: ترویج آموزه‌های مهدوی در میان نسل جوان مهم‌ترین موضوعی است که باید توسط مجموعه‌ها و متخصصان دنبال شود.

معاون آموزش دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه معنویت با اخلاق گره خورده است، تصریح کرد: معنویت به این معناست که انسان خود را از مادیات خلاص کرده و به نوعی آرامش و آسودگی برسد و در این فضا فقط موضوع اخلاق مطرح نمی‌شود بلکه موضوعی فراتر از اخلاق مطرح است که موجب خلاصی از رنج و رسیدن به آرامش می‌شود.

همچنین، یکی از پژوهشگران مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم طی سخنانی در ارائه مقاله «آسیب‌شناسیی کنترل جمعیت در جامعه منتظر»، با تاکید بر اینکه انتظار بدون تشکیل جامعه منتظر تحقق نمی‌یابد، اظهار کرد: جامعه منتظر از خانواده‌ها و جمعیت تشکیل می‌شود و جمعیت جامعه منتظر در تقویت جبهه حق تاثیرگذار است چراکه به هر میزانی که جمعیت منتظران بیشتر شود هراس و ترس مخالفان امام عصر(عج) نیز بیشتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه ترابی با اشاره به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت مطرح کرد: یک دیدگاه حداقلی نسبت به انتظار در جامعه وجود دارد که ما فقط باید برای ظهور آمادگی داشته باشیم اما نگاه دیگری وجود دارد که زمینه‌سازی ظهور را نیازمند تشکیل حکومت اسلامی می‌داند و لازمه تحقق آن تبعیت از اصل ولایت فقیه است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgxu9u.ak93n4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما