دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : 7833

120 میلیون کودک به صورت تمام وقت کار می‌کنند

قم نيوز : قم نیوز: دبیر سلسله نشست‌های حقوقی کودک دانشگاه مفید قم گفت: 250 میلیون کودک بین سنین پنج تا 14 ساله در جهان کار می‌کنند که 80 درصد این کودکان، خیابانی و یا کودکان فراموش شده به شمار می‌روند.
120 میلیون کودک به صورت تمام وقت کار می‌کنند
به گزارش قم نیوز، مهدی مقدادی در حاشیه برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی حقوق کودک اظهار کرد: با وجود دغدغه‌ها و تلاش‌های داخلی و بین‌المللی برای ارتقا حقوق کودکان متاسفانه امروز شاهد هستیم که حقوق کودکان رعایت نشده و در بسیاری از اوقات نادیده گرفته می‌شود.

وی با اشاره به قوانین موجود در رابطه با کار کودکان بیان داشت: براساس قوانین تدوین شده، به کار گیری کودکان زیر ۱۵سال ممنوع اعلام شده ولی ضمانتی برای اجرای این قانون وجود ندارد.

مدیر کلینیک حقوقی دانشگاه مفید قم با ابراز نگرانی از کم اهمیتی به کودکان کار بیان کرد: با توجه به اینکه مسئله کار کودکان از اهمیت بسیار والایی برخوردار است مسئولان باید برای پیشرفت و سلامت آینده کشور به این مقوله بیش از گذشته توجه کنند.

وی دامداری‌ها، مرغداری‌ها، کارگاه‌های قالیبافی، مکانیکی، کوره‌های آجرپزی، کارگاه‌های شیمیایی و قبرستان‌ها را از جمله مکان‌هایی عنوان کرد که کودکان در آن به کارهای سخت و سنگین اشتغال دارند.

مقدادی با برشمردن علل گوناگون افزایش تعداد کودکان کار در جامعه تصریح کرد: فقر از جمله مهم‌ترین عوامل کودکان کار در جامعه است.

وی از دیگر عوامل رشد فزاینده کودکان کار در جامعه را نبود امکانات رفاهی در اوقات فراغت ذکر کرد و گفت: کودکان و نوجوانان در این پروسه زمانی به دلیل نبود امکانات کافی برای غنی سازی اوقات فراغت به درخواست خانواده‌ها وارد بازار کار می‌شوند.

مدیر کلینیک حقوقی دانشگاه مفید قم تاکید کرد: ورود کودکان به بازار کار صدمات گوناگونی وارد می‌کند که از جمله آنها می‌توان به بهره کشی از این کودکان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پلیس مرجع پیشگیری جرایم در جامعه است ابراز داشت: بهترین راه جلوگیری از کار کودکان در جامعه، حمایت پلیس از این قشر ضعیف جامعه است.

دبیر سلسله نشست‌های تخصصی حقوق کودک وجود خانواده‌های بی‌سرپرست، بدسرپرست، اعتیاد و مهاجرت را از دیگر عوامل موثر در افزایش تعداد کودکان کار در جامعه ذکر کرد.

وی با اشاره به تاثیرات منفی کارهای سخت بر روی کودکان تاکید کرد: کارهای دشوار برای کودکان موجب اختلالات در رشد فکری، جسمی و روحی آنها می‌شود که باید این چالش کنترل و محو شود.

مقدادی با اشاره به آمار کار کودکان در جهان بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود ۲۵۰ میلیون کودک در سنین پنج تا ۱۴ سال در جهان کودک کار هستند که از این تعداد ۱۲۰ میلیون کودک به صورت تمام وقت کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۲ هزار کودک بر اثر صدمات ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند، اضافه کرد: ۸۰ درصد کودکان کار در جهان کودکان خیابانی و یا کودکان فراموش شده به شمار می‌روند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcc.1qma2bq41la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما