يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 78342
منبع : خبرگزاری فارس

فقه حکومتی حلقه مفقوده علم فقه در حوزه

قم نيوز : سخنگوی مرکز‌مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: با اینکه ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما همچنان فقه حکومتی حلقه مفقوده علم فقه در حوزه است.
فقه حکومتی حلقه مفقوده علم فقه در حوزه
فقه حکومتی حلقه مفقوده علم فقه در حوزه
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام عباس رفعتی در آیین افتتاحیه و رونمایی پایگاه فقه حکومتی وسائل، فقه حکومتی را حلقه مفقوده علم فقه در حوزه عنوان کرد و گفت: اگر چه ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما همچنان این حلقه مفقوده در علم فقه احساس می‌شود.

وی افزود: فقه حکومتی مقدمه علمی اصل تشکیل حکومت اسلامی است چون حکومت برای پیاده کردن فقه در جامعه است؛ امام راحل ابتدا بحث درس ولایت فقیه را برای مقدمه علمی برای رسیدن به اصل حکومت اسلامی در حوزه مطرح کردند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اظهار کرد: اقامه حکومت و تمکن در زمین برای پیاده کردن فقه در جامعه است، به تعبیر امام (ره) فقه برای اداره جامعه است بر این اساس نباید فقه حکومتی منحصر به فقه سیاسی شود، بسیاری از افراد وقتی فقه حکومتی مطرح می‌شود ذهن را به سمت ولایت فقیه و فقه سیاسی سوق می‌دهند.

رفعتی با بیان‌ اینکه مهم ترین هدف حکومت جهانی حضرت حجت(عج) تمکین دین بر روی زمین است گفت:  ابن بدان معنا است که اقامه فقه و حکومت دینی در طول زندگی بشر و تمکین دین بر کل گستره زمین تا کنون تشکیل نشده است.

وی تاکید کرد: باید حکومت اسلامی را بر اساس مبانی فقهی تبیین کنیم برای اینکه این‌امر تحقق پیدا کند و فقه در جامعه پیاده و جامعه را اداره کند حوزه باید در تولید علم فقه استنباط و استخراج داشته باشد در غیر این صورت فقه برای اداره جامعه نخواهد بود.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تصریح کرد: باز نشر فقه حکومتی، ایجاد و فرهنگ سازی در میان حوزویان برای ترویج فقه حکومتی، مولد بودن، پشتیبانی پژوهشی و علمی از فقه معاصر و فقه حکومتی و تنظیم سرفصل یا نظام موضوعات از کارهایی است که پایگاه فقه حکومتی وسائل می‌تواند انجام دهد.

رفعتی یادآور شد: در مقوله فقه معاصر و فقه حکومتی ما نیاز به موضوع شناسی داریم اگر موضوع درست تبیین نشود فتوا طور دیگری صادر می‌شود و به همین خاطر است که در پاره ای از مواقع دو مرجع در مورد یک موضوع دو فتوای متفاوت صادر می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر پایگاه فقه حکومتی وسائل می‌خواهد تولید علم داشته باشد باید حتما به شیوه فقه سنتی حرکت کرده و از آیات و روایات استفاده کند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdxs05.yt0jo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما