پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : 81594
منبع : خبرگزاری فارس

خط بازیافت مواد پسماند در سایت البرز افتتاح می‌شود

قم نيوز : یکی از مشکلات زیست‌محیطی حوزه مدیریت پسماند در شهرها دفن زباله‌ها است که براساس قانون ممنوع بوده و شهرداری قم در این راستا اقدام به راه‌اندازی خط بازیافت برای جلوگیری از دفن زباله‌ها کرده است.
بسترسازی برای جلوگیری از دفن زباله در شهر/خط بازیافت مواد پسماند در سایت البرز افتتاح می‌شود
بسترسازی برای جلوگیری از دفن زباله در شهر/خط بازیافت مواد پسماند در سایت البرز افتتاح می‌شود
به گزارش قم نیوز مدیریت پسماند امروز به یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت شهری تبدیل شده است؛ اگر حتی یک روز زباله‌های شهر جمع‌آوری نشود فردا نه تنها سلامت مردم به خطر می‌افتد بلکه فضای متعفن و نازیبا، شهروندان را فراری خواهد داد. اما در دنیای امروز مدیریت پسماند فراتر از جمع‌آوری و امحای زباله‌ها است؛ امروزه مدیریت پسماند شکلی تکنولوژیک پیدا کرده تا در چرخه مدیریت پسماند محیط زیست به خطر نیفتد.

به طور کلی هرگونه راه‌حلی در خصوص مدیریت پسماند باید اهداف بهداشتی، زیست محیطی و نیز جنبه های اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار دهد. با وجود اینکه روش های متنوعی برای دفع و امحای پسماندهای جامد وجود دارد،‌ اما در کشور های پیشرفته، مدیریت بازیافت به دلیل کاهش مواد زائدِ جامد و آلودگی محیط زیست، صرفه جویی در هزینه، انرژی و منابع طبیعی اهمیت بسیار ویژه‌ای یافته است.

پیشرفت‌های انجام شده در زمینه مدیریت پسماند، به دلیل وجود عوارضِ ناگزیری مانند تولید گازهای گلخانه‌ای، به حداقل رساندن زباله در مبدا در تدوین برنامه‌ها، اهمیت ویژه‌ای یافته است. اولویت مدیریت پسماند به ترتیب اجتناب از تولید، کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و بازیابی مواد و انرژی و در نهایت دفن پسماند است.

در کشور ما نیز توسعه فرهنگ بازیافت به عنوان یکی از ضروریات شهرنشینی مورد توجه قرار گرفته است و مدیران شهرها به دنبال توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه و همچنین فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدا برای آماده‌سازی فضای توسعه بازیافت و کاهش هزینه‌ها هستند.

چندسالی است که در شهر قم هم اقدامات گسترده‌ای در زمینه فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدا و بازیافت آغاز شده است. احداث مجموعه پردازش پسماند و کارخانه تولید کود کمپوست و همچنین افزایش میزان تفکیک زباله از مبدا با اقدامات فرهنگ‌سازانه در این راستا صورت گرفته است. همچنین در این سال‌ها تعداد ایستگاه‌های بازیافت در شهر و جشنواره‌های مدیریت پسماند با محوریت اقشار اثرگذار افزایش چشم‌گیری داشته است.

روزانه بیش از ۶۵۰ تن زباله در شهر قم تولید می‌شود که در این سال‌ها با اقداماتی که انجام شده میزان تفکیک از مبدا به حدود ۳ درصد رسیده است اما همین میزان نیز تا امروز دفن می‌شده و منابع طبیعی استان را تخریب می‌کرده است. بر اساس قانون، دفن پسماند شهرها ممنوع است اما با توجه به عدم وجود زیرساخت‌های لازم کمتر شهری در کشور وجود دارد که پسماندهای جمع‌آوری شده را دفن نکند.

شهرداری قم در این راستا در گامی جدید اقدام به احداث سیستم خط بازیافت مواد پسماند MRF با ظرفیت بازیافت روزانه ۳۰۰ تن پسماند شهری در محلی با مساحت ۶۰ هزار مترمربع در سایت دفع و دفن پسماند البرز کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم در این خصوص با بیان اینکه کارخانه تفکیک پسماندهای شهری به زودی افتتاح می شود، گفت: شهرداری قم پروژه ای در سایت البرز از سال ۹۵ آغاز کرده تا دفن مستقیم زباله حذف شود، در این پروژه خطی پسماند را پس از چند مرحله به عنوان مواد آلی به سمت تولید کود کمپوست می برد.

سید امیر سامع اظهار داشت: این پروژه شامل چند قسمت است که ایجاد سوله و سایتی برای ورود پسماند و فراوری از جمله آن است، در این پروژه خطی پسماند را پس از چند مرحله به عنوان مواد آلی به سمت تولید کود کمپوست می برد و بخش دیگر ذخیره می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته سوله ایجاد شده و دستگاه هوادهی نیز تهیه شده و مراحل بهره برداری انجام و آماده بهره برداری است.

این کارخانه در حال حاضر آماده افتتاح شده؛ تمام تجهیزات آن نصب شده اگرچه قرار بود این خط اواخر سال گذشته راه اندازی شود و به دلیل مشکلات ارزی راه‌اندازی آن به تاخیر افتاد، اما بالاخره شهردار با حمایت ویژه، آن را آماده افتتاح کرد.

این خطر دو فاز دارد که یک فاز با مشارکت بخش خصوصی است و در حالت عدم کار باقی مانده و تلاش شده به مشارکت کننده فرصت داده شود که مشکلات رفع نشده و فاز دیگری که قرار است به زودی افتتاح شود؛ با راه اندازی این دو فاز کل پسماند شهر قم بدون دفن مستقیم وارد خط تفکیک پسماندهای شهری می‌شود.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgtn97.ak9qy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما