سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : 81740
منبع : خبرگزاری تسنیم

اراضی 48 هکتاری پردیسان قم تنها به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود

قم نيوز : معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: وقتی پروژه به تعاونی‌ها داده می‌شود، مدام باید از امکانات دولتی استفاده کرد، اما وقتی با سرمایه‌گذار باشیم می‌توانیم با تعهدات محکم این موضوع را به‌پیش ببریم.
اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان قم تنها به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود
اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان قم تنها به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود
به گزارش قم نیوز محسن بهشتی ظهر امروز در جلسه شورای تأمین مسکن استان که در اتاق جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه پرونده مسکن مهر در حال بسته شدن است و ما رویکردمان به سمت تولید مسکن و پروژه‌های جدید است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت خیلی خوبی که در پردیسان وجود دارد، از این ظرفیت باید بتوان استفاده کرد و وزارت راه و شهرسازی هم به‌نوعی اختیارات اراضی 48 هکتاری را به استان واگذار کرده که با تدابیری در راستای چارچوب‌هایی که وجود دارد، بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این جلسه سرآغاز جلسات مستمر با فواصل کم است که بتوانیم با مدل‌هایی که پیشنهاد آن‌ها در اختیار استان است، برای اراضی 48 هکتاری و 32 هکتاری با همفکری تصمیم بگیریم که به چه شکل این کار را انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان تفاوت‌های پروژه مسکن مهر و طرح ملی مسکن و پروژه 48 هکتاری تصریح کرد: مسکن مهر یک مدل و چهارچوبی در کشور بود که طبق آن، طرح با یک شباهت کلی انجام شد، اما در این بحث، مدل خاصی که مردم مجبور به تبعیت از آن باشند، وجود نداشته و بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری دارد.

وی افزود: باید از بتوانیم از ظرفیت سرمایه‌گذاران استفاده کنیم تا ظرف دو تا دو و نیم سال کار را به اتمام برسانیم و این کار را با کسانی انجام دهیم که عملکردشان در استان خوب بوده و ظرفیت مالی و فنی خوبی دارند و سرعت پروژه‌های آن‌ها در گذشته نیز خوب بوده است.

  بهشتی از تفاهم صورت گرفته با راه و شهرسازی و شهرداری خبر داد، که بر مبنای آن، زمین و پروانه، آورده این دستگاه‌ها بوده و سرمایه‌گذاران در قالب مشارکت و سرمایه‌گذاری که وارد این پروژه می‌شوند، تنها منابع مالی خود را صرف ساخت‌وساز کنند و بحث‌های زیرساختی هم انجام‌شده باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم خاطرنشان کرد: امیدواریم بر اساس تجربه گذشته و آسیب‌شناسی مدل‌های مختلف در این چند سال در استان و کشور، به همدلی برسیم که این کار را انجام دهیم. چون سرعت برای ما مهم است.

بهشتی به اشتباهی که برخی نسبت به طرح‌های موجود داشته اشاره کرد و گفت: اصلاً بحث‌های مسکن مهر و تعاونی مسکن و ادارات مطرح نیست، چون خیلی‌ها که این موضوع را شنیده‌اند، وارد فاز تعاونی مسکن ادارات و خصوصی شده‌اند درحالی‌که در تعاونی مسکن، سرمایه با آوردهٔ اعضا است و روی این موضوع نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و در ارزیابی اقتصادی، قابلیت توان‌سنجی ندارد و مدام باید از امکانات دولتی استفاده کرد، اما وقتی با سرمایه‌گذار باشیم می‌توانیم با تعهدات محکم این موضوع را به‌پیش ببریم.

وی توضیح داد: وقتی پروژه سرمایه‌گذاری باشد، در چارچوب قراردادهایی که در راه و شهرسازی مرسوم است و با مدل ساخت و ضوابط و پیوست‌هایی که باید قرارداد داشته باشد، با کیفیت این کار را انجام می‌دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تأکید بر اینکه شهرداری به‌عنوان مرجع صدور پروانه و راه و شهرسازی به‌عنوان مالک زمین، سهم آوردهٔ خود را به‌صورت واحد می‌گیرند، یادآور شد: قرار است این آورده‌ها پشتیبانی برای تأثیری در پروژه‌های عمرانی شهر باشد و ما از این زمین‌ها خلق ثروت کنیم که بتوانیم از این ظرفیت به‌عنوان پشتوانه خوبی برای پروژه‌های عمرانی، مخصوصاً در قالب ستاد بازآفرینی و بافت‌های میانی شهری و اطراف حرم مطهر و یک سری پروژه‌های دیگر که تعریف شده، استفاده کنیم.

وی یادآور شد: توافقات اولیه انجام‌شده و باید بتوانیم از این ظرفیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن با کیفیت مناسب تولید مسکن کنیم که قطعاً این 80 هکتار در مقابل مسکن مهر که حدود 600 هکتار بود چیزی محسوب نمی‌شود، شاید حدود 15 درصد از آن ظرفیت می‌شود، اما چون خیلی سال است که تولید مسکن به این شکل در استان نداشتیم، تصمیم‌گیری مناسب و کارشناسی در این خصوص برای به اتمام رسیدن این پروژه، می‌تواند به بحث‌های عرضه و تقاضا و تعادل بخشی به بازار و به قول بانک مرکزی از بین بردن حباب‌ها شود.

بهشتی با انتقاد از عدم استفاده صحیح از ظرفیت‌های ایجادشده در گذشته، بازار مسکن کل کشور را متأثر از تبعات این موضوع دانست و ابراز امیدواری کرد با به سرانجام رسیدن طرح‌های فعلی، نقش مؤثری در تعادل بخشی به بازار مسکن استان قم ایجاد شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjyaeo.uqevxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما