چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 82286
منبع : خبرگزاری ايرنا
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت:

اکتشاف مواد معدنی فلزی درقم در دستور کار است

قم نيوز : رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به ظرفیت های قم در مواد معدنی فلزی گفت: اکتشاف، استخراج و بهره وری مواد معدنی فلزی از جمله طلا، مس و آهن در این استان در دستور کار است.
اکتشاف مواد معدنی فلزی درقم در دستور کار است
اکتشاف مواد معدنی فلزی درقم در دستور کار است
به گزارش قم نیوز محمود سیجانی با بیان اینکه بیشتر مواد معدنی فعلی استان که عملیات بهره وری بر روی آن انجام می شود مربوط به مواد معدنی غیرفلزی است افزود: با توجه به ظرفیت های معدنی استان و به دلیل ارزش افزوده بیشتر مواد معدنی فلزی نسبت به غیر فلزی،‌ برنامه ریزی برای اکتشاف و بهره وری از مواد معدنی فلزی با جدیت پیگیری میشود.

وی منگنز،‌گچ و آهک را از جمله مهمترین مواد معدنی غیرفلزی استان ذکر کرد و ادامه داد: طرح های بهره وری از این مواد از جمله افزایش عیار منگنز، تبدیل آهک به کاغذ و همچنین تولید گچ برای استفاده در صنعت پزشکی و دارویی از جمله طرحهای مهم استان  در این زمینه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: تصویربرداریهای هوایی صورت گرفته در استان به ویژه در منطقه زواریان و بررسی ژئوفیزیک این مناطق از وجود ظرفیت های مهم طلا،‌ مس و آهن در استان خبر می دهد که بهره برداری و فراوری این مواد معدنی فلزی یکی از اولویت های مهم استان است.

وی با اشاره به وجود اختلافات با منابع طبیعی برای بهره برداری از برخی از این معادن گفت: این اختلاف ها با رعایت تمام استانداردها و حفظ و حراست از حریم منابع طبیعی در حال برطرف شدن است که با برطرف شدن این مشکل مجوزهای لازم برای اکتشاف و استخراج از این منابع صادر می شود.

سیجانی با اشاره به وجود ۲ پهنه اکتشافی مصوب در حوزه معادن در این استان بیان کرد: پهنه اکتشافی زواریان که برای اکتشاف طلا در اختیار سازمان زمین شناسی قرار دارد و پهنه اکتشافی حوض سلطان که برای اکتشاف مس در اختیار شرکت ملی مس ایران قرار گرفته است، از جمله مهمترین ظرفیت‌های معدنی قم برای استخراج مواد راهبردی و مورد نیاز کشور هستند.

در استان قم ۸۶ معدن با اشتغال یکهزار و ۲۲۳ تن و سرمایه گذاری ۹۱۶ میلیارد ریال فعال است، همچنین از ۶۸ نوع ماده معدنی موجود در کشور، حدود ۳۰ نوع آن در قم موجود است.

۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد ضمن اینکه مهمترین ذخایر شناخته شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیر فلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcfv0dc.w6d0cagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما