پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : 84439
منبع : خبرگزاری تسنیم

همایش«وحدت حوزه و دانشگاه» در قم برگزار شد

قم نيوز : همایش«وحدت حوزه و دانشگاه» با حضور و سخنرانی دو تن از اعضای مجلس خبرگان رهبری در دانشگاه قم برگزار شد.
همایش«وحدت حوزه و دانشگاه» در قم برگزار شد
همایش«وحدت حوزه و دانشگاه» در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز همایش وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت چهلمین سالروز شهادت شهید مفتح با حضور و سخنرانی آیت‌الله عبدالکریم فرحانی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام دیرباز رئیس دانشگاه قم و عضو مجلس خبرگان، داود گودرزی رئیس قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی و رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

در این همایش نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: یکی از مسائل مطرح در دنیای غرب این است که دین اسلام چگونه داعیه ایجاد تمدن دارد.

آیت‌الله فرحانی بررسی این موضوع را ازنظر تاریخ ادیان مهم ارزیابی و ابراز کرد: در تاریخ اسلام تمدنی داریم که امام صادق(ع) پایه‌گذار آن بوده و نخستین مواجهه اسلام با غرب حاصل تلاش اندیشمندانی نظیر جابر بن حیان بوده است.

وی با تبیین مدل تمدنی امام صادق(ع) گفت: این مدل تربیتی بوده و انقلاب تمدنی آن حضرت پشتوانه یک حرکت دقیق علمی قرار گرفت یعنی مهم‌ترین بخش این انقلاب بخش تربیتی آن بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عامل موفقیت امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی را استفاده از همین مدل تربیتی دانست و بیان کرد: درحالی‌که مرحوم آیت‌الله بروجردی و مرحوم آیت‌الله کاشانی زیرساخت‌های تاریخی و مهمی را برای انقلاب آماده کرده بودند، امام خمینی(ره) طلوع کرد که ویژگی‌های شخصیتی هر دو بزرگوار در او جمع شده بود و شرایطی به وجود آمد که امام در حوزه قم کرسی تدریس هزار نفره تشکیل داد.

وحدت بین حوزه و دانشگاه باید چالش‌های موجود در جامعه را مدیریت کند

وی با تأکید بر اینکه شکل‌گیری وحدت بین حوزه و دانشگاه باید چالش‌های موجود در جامعه را مدیریت کند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان می‌فرمایند حضور جوانان مؤمن می‌تواند خطر دوران جهاد اکبر را کم و جلوی دشمن را سد کند زیرا مدل تمدنی اسلام تربیت نسلی است که بتواند بار اندیشه انقلابی را در این شرایط به دوش بگیرد و به مقصود برساند.

در ادامه این همایش رئیس دانشگاه قم با اشاره به سالروز شهادت دکتر مفتح به دست گروهک فرقان به چگونگی شکل‌گیری این گروهک پرداخت و گفت: رهبر این گروهک جوان 20 ساله‌ای بود که چند صباحی هم در حوزه درس‌خوانده بود و علیرغم این معلومات اندک حوزوی تفسیر قرآن می‌کرد و گروهی را تشکیل داده بود. نتیجه این اقدامش این شد که بر اساس فهم اندک و سطحی خود بزرگانی همچون سرلشکر قرنی، شهید مطهری و شهید مطهری را به شهادت رساند.

حجت‌الاسلام دیرباز افزود: اینکه کسی که در رشته‌ای به‌ویژه در حوزه مسائل دینی تخصص کافی پیدا نکرده و نظریه‌پرداز آن نشده و تنها مدت کوتاهی چند کتاب مطالعه کرده بیاید اظهارنظر کند و بر همان اساس توهمات خودش اقدامات عملی را آغاز کند مسئله‌ای خطرناک است.

وی دیگر ویژگی این افراد را انعطاف‌ناپذیری آن‌ها در برابر اندیشه‌های صاحب‌نظران همان رشته دانست و اظهار داشت: این افراد به‌نوعی دگماتیسم می‌رسند و حاضر به برگشتن از اشتباهاتی که خود به آن رسیده‌اند نیستند.
در پایان رئیس قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: برای تحقق جامعه دینی و تمدن اسلامی نباید در کلیات و شعارها توقف کرد، بلکه باید هر یک از ما به حل مسئله‌ای در جامعه اسلامی کمک کنیم.

داوود گودرزی با بیان برخی مشکلات جامعه ایران بعد از گذشته 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در تفکر امام راحل حضور حداکثری مردم و استفاده از نسخه کامل اسلام ناب دو ویژگی اساسی بودند، در این نسخه عدالت اجتماعی، مبارزه با ظلم و فساد، پرهیز از اشرافیگری مسئولان، آزادی و پیشرفت با تعاریف الهی وجود داشت.

وی با بیان اینکه در طول چهل سال مسئولان در سطوح مختلف مقام اجرا را با مقام اندیشه اشتباه گرفتند، ابراز کرد: در برخی مقاطع مسئولان اجرایی فهم خودشان از آزادی را پیگیری کردند و در مقطع دیگر فهم خودشان از عدالت اجتماعی را دنبال کردند.

برخی مسئولان در برابر قانون در راه مبارزه با فساد مقاومت می‌کنند

رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور با انتقاد از مقاومت مسئولان در برابر قانون در راه مبارزه با فساد افزود: رویکردهای ما در چهل سال انقلاب اشتباه بوده است زیرا رویکرد پسینی داشته‌ایم و به دنبال مبارزه و برخورد با فساد پس از اتفاق افتادن آن بودیم.

گودرزی راه مبارزه با فساد را رویکرد پیشگیری خواند و عنوان کرد: تجربه به ما ثابت کرد با رویکرد پلیسی و قضایی چیزی حل نمی‌شود و باید جلوی گلوگاه‌های فساد را گرفت.

وی ادامه داد: یکی از این گلوگاه‌ها عدم شفافیت در جریان یافتن پول، کالا و خدمات و جامعه است که سبب به وجود آمدن رانت می‌شود. مسئله دیگر اشکال در ساختار نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات و حراست‌هاست. فرآیندهای قضایی هم متأسفانه یا سخت و خشن و بازدارنده نیست به این دلیل هزینه فساد پایین است.

رئیس قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی در پایان با تأکید بر کم شدن نقش افراد و کاغذبازی در سیستم اداری ابراز کرد بین اختیارات و مسئولیت‌ها در برخی نهادها تناسب وجود ندارد به‌طور مثال بانک مرکزی به بانک‌های خصوصی اجازه خلق پول‌های کلان می‌دهد که خود مسئله‌ای فساد آور است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchwkn6.23nkxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما