يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب : 84498
منبع : خبرگزاری تسنیم

27 هزار نفر از جمعیت 10 تا 49 سال استان قم بی‌سواد‌‌ند‌

قم نيوز : معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم گفت: در گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال طبق آمار ۲۷ هزار و ۶۶ نفر بی‌سواد در قم وجود دارد که حدود ۱۳ هزار نفر اتباع خارجی بوده و ۹۰ درصد آن‌ها از کشور افغانستان هستند.
۲۷ هزار نفر از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان قم بی‌سواد‌‌ند‌
۲۷ هزار نفر از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان قم بی‌سواد‌‌ند‌
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی نیا پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل نهضت سوادآموزی استان برگزار شد،اظهار داشت: نهضت سوادآموزی باید به‌عنوان یک جریان فرهنگی در کشور وجود داشته باشد و به تعمیق سواد بپردازد.

وی افزود:مقام معظم رهبری سوادآموزی را موضوع مهمی بیان کردندو باید درونی کردن سوادآموزی موردتوجه باشد و بی‌سوادان احساس کنند که باید سواد را فرابگیرند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم تصریح کرد: در ابتدای انقلاب رشد سواد از حدود 49 درصد در شهر مقدس قم در گروه سنی 10 الی 49 سال به حدود 97.5 درصد رسید و 50 درصد رشد داشتیم.

91 درصد مردم قم باسواد هستند

قاسمی نیا بیان کرد:در گروه  سنی 6 سال و بالاتر حدود 91 درصد مردم قم باسواد هستند و افزایش درصد باسوادی زنان از 34 درصد ابتدای انقلاب به 87 درصد رسید، در مردان از 64 درصد به 93 درصد رسیدیم و افزایش درصد باسوادی روستاهای به از 30 به 80 درصد رسیده است.

وی افزود: در برنامه چهارم توسعه یکی از موضوعاتی که مورد تأکید است موضوع سوادآموزی است و پس از ارزیابی برنامه چهارم استان قم در گروه سنی 10 الی 29 سال به بالای 97 درصد سطح سواد رسیدیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم بیان کرد:در برنامه چهارم و پنجم توسعه استان قم درزمینهٔ سواد در سطح بسیار خوبی قرار داریم که از افتخارات است، ادعایی نداریم که به‌صورت فردی این اقدام را انجام دادیم بلکه کار گروهی سبب این موضوع شده است.

بیش از 27 هزار نفر از جمعیت 10 تا 49 سال استان قم بی سواد‌ هستند

قاسمی نیا تصریح کرد:تا رسیدن به قله فاصله‌داریم و باید اهتمام جدی داشته باشیم، در گروه سنی 10 الی 49 سال طبق آمار 27 هزار و 66 نفر بی‌سواد در قم وجود دارد که حدود 13 هزار نفر اتباع خارجی بوده و  90 درصد آن‌ها از کشور افغانستان هستند.

وی بابیان اینکه قم درزمینهٔ سوادآموزی جزء استان‌های پیشتاز است،ادامه داد:دو طرح استانی و ملی در حال نوشتن است که 12 استان در این طرح حضور دارند که سطح باسوادی آن‌ها 95 درصد میانگین کشوری است که این برنامه برای 3 سال آینده تائید می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم عنوان کرد:طرح شتاب بخشی سوادآموزی اتباع مورد تأکید نهضت سوادآموزی است که مسئول این طرح استان قم است، پیش‌نویس آن را استانی آماده می‌کنیم وبرای سازمان نهضت سوادآموزی ارسال می‌شود تا بودجه دریافت کند.

130 سوادآموز قمی جزء چهره‌های موفق استان هستند

قاسمی نیا بابیان اینکه یکی از برکات نهضت سوادآموزی این است که تاکنون 130 نفر در استان قم به‌عنوان چهره‌های موفق سوادآموز شناسایی شدند،گفت: این افراد در بزرگ‌سالی سواد فراگرفتند که امروز استاد دانشگاه، پزشک، معلم، طلبه،دبیرو... هستند و در حال خدمت‌رسانی به جامعه هستند.

وی گفت:در کشور 3 هزار نفر در سن بزرگ‌سالی سواد فراگرفتند که جز اقشار موفق جامعه هستند، در این چهل سال 400 هزار نفر از مردم قم در فعالیت‌های سوادآموزی ورود و خروج و فعالیت داشتند.

استان قم 40 مقام کشوری درزمینهٔ طرح‌های سوادآموزی به دست آورده است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم با اشاره به موفقیت استان قم درزمینهٔ آموزش سواد عنوان کرد: در این 40 سال استان قم 40 مقام کشوری را درزمینهٔ طرح‌های سوادآموزی به دست آورد.

قاسمی نیا برنامه‌های مدنظر نهضت سوادآموزی قم را موردتوجه قرارداد و گفت: 3 دوره اصلی و 1200 ساعت دوره آموزشی برگزار می‌شود که شامل 300 ساعت آموزش فرهنگ و معارف اسلامی، انقلاب اسلامی، روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم است.

80 درصد شرکت‌کنندگان کلاس سوادآموزی را زنان و دختران تشکیل می‌دهند

وی ادامه داد:سوادآموزان بزرگ‌سال ما خواندن و نوشتن را نیاز دارند ولی از آن مهم‌تر باید زیستن و عبادت خداوند را بیشتر فرابگیرند، حدود 80 درصد شرکت‌کنندگان کلاس سوادآموزی را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و 75 درصد سن شرکت‌کنندگان در کلاس‌های نهضت سوادآموزی بین 30 الی 49 سال هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم گفت:باید تلاش کنیم تا بی‌سوادی در کشور به صفر برسد و نخست اینکه کودکان لازم التعلیم به مدرسه بروند و وقتی این موضوع گفته می‌شود ابتدا باید مدارس لازم برای آن‌ها فراهم شود،طبق آمارها 3 درصد دسترسی به فضای آموزشی وجود ندارد.

قاسمی نیا تصریح کرد:یکی دیگر از موضوعاتی که باید موردتوجه باشد کودکانی که درس را ترک می‌کنند تلاش شود که مجدد به مدرسه بازگردند، باید به دانش آموزان لازم التوجه نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و اگر برنامه‌های ویژه آموزشی نداشته باشیم درس را رها می‌کنند.

وی با اشاره به طرح‌های نهضت سوادآموزی استان خاطرنشان کرد: تولید کتاب برای اصناف، کارگران، بانوان، کشاورزان و اتباع خارجی انجام‌شده است و آموزش مددجویان کمیته امداد و سوادآموزی روستایی مدنظر است، در هر روستایی که  بی‌سواد داشته باشیم و هرکسی به وی آموزش سواد بدهد 1 میلیون و 300 هزار تومان به شخص تعلیم‌دهنده پاداش داده می‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc40q4.2bq0o8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما