چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : 8562

روحانیت نباید نسبت به تحولات جهانی بی‌تفاوت باشد

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: روحانیت و حوزه علمیه با توجه به وظایف ذاتی خود نمی‌تواند و نباید نسبت به تحولات جهانی بی‌تفاوت باشد.
روحانیت نباید نسبت به تحولات جهانی بی‌تفاوت باشد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمود رجبی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه لزوم نقش‌آفرینی دانشگاه و حوزه‌های علمیه در تحولات جهانی اظهار داشت: حوزه علمیه از آنجا که بیانگر و حافظ آموزه‌های دینی است، بدون شک در تحولات اخیر جهان که بر پایه دین صورت گرفته، نقش داشته‌اند.

وی ادامه داد: هر تحولی که بر مبنای آموزه‌های دینی مانند عدالت بخواهد در جهان صورت بگیرد، ریل‌گذاری حرکت آن به عهده حوزه علمیه خواهد بود.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در واقع نخستین نقش را در ترسیم آینده بشریت و چشم‌انداز جامعه جهانی، حوزه‌های علمیه خواهند داشت که مبین علوم دینی هستند.

وی یادآور شد: در واقع بشریت برای حرکت درست در راستای رسیدن به سعادت نیاز به نقشه راه و چشم‌اندازی دارد که متولیان اصلی تهیه آن حوزه‌های علمیه هستند.

رجبی عنوان داشت: امروز روحانیت و حوزه‌های علمیه نمی‌تواند نسبت به تحولات جهان و نیازهای جامعه جهانی در عصر حاضر بی‌تفاوت بوده و تنها به امور عادی دینی بپردازند.

وی ابراز کرد: روحانیت و حوزه‌های علمیه می‌تواند به عنوان یک رسانه اثرگذار در جامعه اسلامی، با ارتباطات چهره به چهره با جامعه در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ اسلامی تلاش کند.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در حوزه علوم دانشگاهی نیز این وظیفه برای نخبگان وجود دارد و نخستین وظیفه دانشگاهیان در این زمینه بازسازی این علوم بر مبنای ارزش‌های اسلامی است.

وی ادامه داد: از طرفی حوزه‌های علمیه می‌توانند نقش بزرگی در بازسازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی داشته باشد.

رجبی افزود: از آنجایی که علوم انسانی اساس کار هر جامعه‌ای است، تا این بازسازی صورت نگیرد، نمی‌توان به اسلامی بودن حرکت‌های یک جامعه امید داشت.

وی اظهار کرد: همچنین تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یکی از زمینه‌هایی است که باید روحانیت و حوزه علمیه در آن وارد شده و نقش به عهده گیرند.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: روحانیت به عنوان قشری که از گذشته مورد اعتماد مردم بوده و رهبری توده‌ها را به عهده داشته، باید امروز هم در جریان شکل‌گیری تحولات جلودار باشد.

وی ابراز کرد: طلاب و فضلا باید تلاش کنند به موقعیتی برسند تا در سطح بین‌الملل مورد توجه بوده و نقش‌آفرینی داشته باشند.

رجبی گفت: در گذشته نیز علمای بزرگی وجود داشته‌اند، که در حوزه‌های مختلف در سطح بین‌المللی نقش‌آفرینی می‌کرده‌اند.

وی یادآور شد: در واقع نظرات این علما و مراجع در طول تاریخ برای جامعه اسلامی نظر اسلام تلقی می‌شده و اثرگذار بوده است.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: حوزه‌های علمیه در واقع مرجعیت فکری پذیرفته شده و مورد اعتماد جامعه اسلامی و جامعه بشری هستند که دلسوزی آنان برای عموم مردم پذیرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه دین اسلام یک دین جهانی است، افزود: هدف این دین نجات همه بشریت است که برای این کار نیاز به نقشه راه و نخبگان مورد اعتماد مردم جهان دارد که مبدأ تمام این اتفاقات حوزه علمیه است.

رجبی عنوان داشت: در واقع تخصص و تعهد طلاب و فضلای حوزه علمیه امروز نیاز اساسی جامعه جهانی است تا به وسیله آن راه‌های برون رفت از مشکلات امروز جهان پدیدار شود.

وی گفت: حوزه‌های علمیه و علمای دینی باید اعتماد ملت‌های مسلمان و مردم جهان را به دست آورده تا آنان این نقشه راه را از آنان قبول کرده و بر اساس آن حرکت کنند.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه باید طلابی را تربیت کنند که بتوانند در میدان‌های بین‌المللی حاضر شده و نقش ایفا کنند.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcc.eq4a2bqpila82.html
نام شما
آدرس ايميل شما