يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : 86426
منبع : خبرگزاری مهر

آیت الله مبلغی: فکر، نگاه و رویکرد مرحوم خسروشاهی از تبار تقریب بود

قم نيوز : عضو مجلس خبرگان با تسلیت ارتحال مرحوم خسروشاهی گفت: فکر، نگاه و رویکرد این عالم از تبار تقریب با رنگ و بوی دارالتقریب مصری و با ابعاد مجمع التقریب شکل گرفته در فضای انقلاب اسلامی بود.
فکر، نگاه و رویکرد مرحوم خسروشاهی از تبار تقریب بود
فکر، نگاه و رویکرد مرحوم خسروشاهی از تبار تقریب بود
به گزارش قم نیوز آیت الله احمد مبلغی در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه مرحوم سید هادی خسروشاهی دانشمندی برخوردار از اندیشه‌های اجتماعی و تقریبی فعال بود، گفت: اندیشه‌های او از یک طرف، برآمده و آمیخته از مطالعات معطوف به تاریخ نهضت‌های وحدت خواه اسلامی به ویژه نهضت سید جمال الدین اسدآبادی و مطالعات معطوف به تحول در مناسبات بین شیعه و سنی معاصر بود و از طرف دیگر، ریشه در مطالعات اسلام شناسی به ویژه از حیث فلسفه اجتماعی داشت.

وی اظهار داشت: او اندیشه‌های جهان اسلامی خود را نه صرفاً از رهگذر مطالعه کتابخانه ای، که فراتر از رهگذر ارتباطات گسترده با شخصیت‌های جهان اسلام و تجزیه و تحلیل این ارتباطات و تجربیات عینی و میدانی به دست می‌آورد.

آیت الله مبلغی گفت: این عالم متواضع، نه دانش را برای دانش می‌خواست و نه اندیشه را برای اندیشه، این شخصیت پرکار، اندیشه‌ها را صرفاً برای سرگرمی در کتابخانه خود و یا باز مرور در اتاق مطالعه شخصی و یا اشتغال به چاپ کتاب‌ها نمی‌خواست.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: ایشان در پی آن بود تا با مطالعه و رصد عینیت‌ها، واقعیت‌ها و مشکلات جوامع اسلامی، اندیشه‌های اجتماعی خود در ارتباط با مسلمانان را در معرض صیقل و تکمیل و تعمیق قرار دهد و بر نگاه و رویکردهای اجتماعی مناسبات اسلامی تأثیر بگذارد.

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی در زمینه نگاه به روابط و مناسبات اجتماعی بین مسلمانان، فرزند زمان خود بود، یادآورشد: آنگاه که در کنار او می‌نشستی، بوی عطر خیرخواهی و وحدت و همدلی بین مسلمانان را از او استشمام می‌کردی و نگاه، کلمات، نظرات و ارزیابی‌های او را در امتداد یک حرکت تاریخی مشفقانه و عالمانه می‌دیدی.

وی ادامه داد: فکر و نگاه و رویکرد او از تبار تقریب بود؛ تقریبی با رنگ و بوی دارالتقریب مصری و با گستره و ابعاد مجمع التقریب شکل گرفته در فضای انقلاب اسلامی.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: این مصیبت را به حوزه‌های علمیه به ویژه مقام معظم رهبری و همچنین به خانواده این شخصیت فقید اندیشمند به خصوص فرزند عزیزشان تسلیت عرض می‌کنم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfvjdc.w6dv0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما