شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۱
کد مطلب : 87518
منبع : خبرگزاری فارس

ویزیت مجازی و رایگان 500 بیمار توسط پزشک فوق تخصص

قم نيوز : مردم استقبال بی نظیری از طرح «مطب در خانه» علوم پزشکی قم داشتند و برخی از پزشکان در این طرح داوطلبی روزانه ۵۰۰ پیام مردمی را به صورت رایگان پاسخ می دهند.
ویزیت مجازی و رایگان 500 بیمار توسط پزشک فوق تخصص
ویزیت مجازی و رایگان 500 بیمار توسط پزشک فوق تخصص
به گزارش قم نیوز با اعلام خبر مثبت شدن ویروس کووید ۱۹ در قم، برخی پزشکان متعهد هم داوطلبانه به میدان مبارزه شتافتند.

ابتدا برخی از پزشکان و پرستاران با ایجاد کانالی در فضای مجازی به صورت مشترک پاسخگوی سوالات مردم بودند.  اما سازمان نظام پزشکی استان قم با طرح «مطب در خانه» به ماندن مردم در منازل و کاهش زنجیره انتقال کمک کرد.

۶۵ پزشک فوق تخصص، متخصص و چهار پزشک عمومی قمی به این طرح پیوستند و در ۲۸ تخصص مانند اعصاب و روان، دندانپزشکی، گوارش، غدد، ریه، قلب و عروق و زنان و زایمان پاسخگوی مردم در سراسر ایران و حتی خارج از کشور از طریق پیام رسان واتساپ در فضای مجازی هستند تا اگر مردم به پزشک نیاز دارند در خانه بمانند و به شماره پزشکان پیام دهند.

طرحی که با استقبال ویژه مردم مواجه شده و از رفت و آمدها و استرس‌ها کاسته است. دکتر محمد باقرزاده فوق تخصص غدد از پزشکان فعال در این طرح که از روزهای نخست اعلام این بیماری در قم، فعال بوده در مورد اقدامات و مراجعات مردم در این روزهای کرونایی در راستای اجرای این طرح توضیحاتی را به خبرنگار فارس ارائه کرد.

 

هدف شما و همکارانتان برای شرکت در این طرح چیست؟

ویروس کووید ۱۹ وضعیت بحرانی را دامن گیر مردم کشور ما کرد و در این روزها برخی موقعیت و شرایط مراجعه به مطب و بیمارستان را ندارند؛ من و برخی از همکارانم به این طرح پیوستیم تا بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم تا با کاهش مراجعه به مطب‌ها و بیمارستان‌ها از انتشار این ویروس جلوگیری شود.

 

این طرح از چه زمانی آغاز شد و تاکنون پاسخگوی چه تعداد پیام بوده‌اید؟

طرح پاسخگویی از طریق واتساپ به صورت عملی از دوم فروردین ماه اجرایی شد و من تنها فوق تخصص غددی بودم که به این طرح پیوست و با توجه به اینکه یک هشتم تا یک دهم مردم ایران مبتلا به دیابت هستند و نیاز به مشاوره دارند روزانه به صورت میانگین پاسخگوی ۵۰۰ پیام هستم.

خیلی خوشحالم که توانستم خدمتی بکنم که مردم کمتر به بیرون از منزل بروند و بیماری منتقل نشود.

 

این طرح مخصوص همشهریان قمی بود؟

بله اما فضای مجازی موجب شد که لیست پزشکان نظام پزشکی قم به سرعت در همه کشور پخش و شناخته شده شود و هم اکنون از تمام اقصی نقاط کشور تماس و پیام داریم و به عنوان مثال من از ایذه خوزستان و روستاهای اصفهان و حتی چند پیام از ایرانی‌های مقیم در کشورهای همسایه داشتم و پاسخگوی همه هستیم.

 

توانستید نیاز بیماران را به صورت مجازی برآورده کنید؟

بله؛‌ بیشتر به صورت مجازی و تلفنی راهنمایی می‌گیرند اما تعدادی از بیماران هم نیاز به معاینه دارند و زمانی تعیین می‌شود که به مطب بیایند و توصیه ما این است که تا جایی که امکان دارد به جای سالمندان، همراهانشان به مطب‌ها مراجعه کنند.

 

به غیر از افراد دیابتی پاسخگوی مشکلات دیگر مردم هم هستید؟

بله؛ برخی مشکلات تیروئید دارند و عده ای هم با مشاهده کوچکترین علائم در خود، سوال دارند که آیا درگیر شدند یا برخی افراد خانواده شان درگیر بودند و راهکار می خواهند که چگونه عمل کنند.

من غیر از رشته تخصصی خودم از ابتدای شیوع این ویروس در بیمارستان بودم و شاید دو هزار بیمار مبتلا به کرونا را از نزدیک دیدیم و با استفاده از تجربه راهنمایی می کنم.

 

روزهای شما با آمدن کرونا چطور می گذرد؟

طبق وظیفه انسانی، حقیقی و حقوقی خود از روزهای اول با چند نفر از همکاران در بیمارستان حاضر شدیم.

 پزشکان، پرستاران و نیروهای خدماتی واقعا از جان مایه گذاشتند؛ چندین نفر متاسفانه درگیر شدند و چند نفر به درجه رفیع شهادت رسیدند. کادر بیمارستانی به دلیل اینکه در بطن بیماری هستند برای جان خود و خانواده شان استرس دارند اما میدان را ترک نکردند.

ما روز تعطیل وغیرتعطیل در این ایام نداشتیم؛ به عنوان مثال من پس از سال تحویل در بیمارستان بیمار ویزیت می‌کردم و عصرها هم در موارد خاص به مطب می‌رفتم.

به غیر از ساعاتی که در بیمارستان و مطب حضور دارم، روزانه ۵ ساعت در منزل پاسخگوی پیام‌ها و تماس‌ها هستم.

 

توصیه و راهکار شما به مردم چیست؟

هر چند مردم بخصوص این چند روز اخیر سنگ تمام گذاشتند و رعایت کردند اما از برخی گله داریم که توجهی به حقوق شهروندی و شرعی ندارند و هشدارها را جدی نمی‌گیرند.

 باید با کمک هم زنجیره انتقال را قطع کنیم؛ هر چه در خانه بمانیم و معاشرت‌ها را کمتر کنیم وضعیت زودتر بهبود پیدا می‌کند.

از مردم خواهش دارم ضمن دعا برای ما، قرنطینه خانگی را جدی بگیرند و مشکلات کادر درمان را افزایش ندهند.

باید به فکر کادر درمانی و جهادی و نیازمندان هم باشیم زیرا برخی از مردم مشکلات اقتصادی پیدا کردند؛ هر چه رعایت کنیم زودتر به وضعیت عادی برمی گردیم و اگر این بیماری را از روی خستگی، تکراری شدن یا به هر دلیل دیگر جدی نگیریم مشخص نیست تا چه زمانی با این معضل دست به گریبان هستیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcivwav.t1ayz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما