سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 88320
منبع : خبرگزاری تسنیم

گزارشی از جلسه شورای شهر قم؛ تمدید اخذ عوارض و تعرفه بهای خدمات سال 98 تا 15 خردادماه

قم نيوز : در یک صد و چهل و دومین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم بر لزوم بازنگری در وظایف ذاتی هیئت تطبیق و تمدید اخذ عوارض و تعرفه بهای خدمات سال ۹۸ تا ۱۵ خرداد بحث و بررسی شد.
گزارشی از جلسه شورای شهر قم؛ تمدید اخذ عوارض و تعرفه بهای خدمات سال ۹۸ تا ۱۵ خردادماه
گزارشی از جلسه شورای شهر قم؛ تمدید اخذ عوارض و تعرفه بهای خدمات سال ۹۸ تا ۱۵ خردادماه
به گزارش قم نیوز در یک ‌صد و چهل و دومین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم که شامگاه دوشنبه برگزار شد بعد از قرائت لوایح توسط زین‌العابدین قرچورلو به بررسی لوایح پرداخته شد.

در نخستین لایحه محسن محرری لایحه اخذ مجوز فروش شارع متروکه در منطقه چهار را مطرح کرده و  بعد از موافقت کمیسیون شهرسازی و معماری تصویب شد.

سپس مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر قم لایحه اخذ مساعدت به خانواده محروم مظفر عباسی به مبلغ 80 میلیون را مطرح کرد و اظهار داشت: باوجود اعلام مقصر نبودن شهرداری توسط دادگاه در مرگ راننده وانت‌بار به علت مشکلات خانواده وی شهرداری 80 میلیون تومان درخواست پرداخت مساعدت به خانواده وی را دارد،این لایحه نیز با موافقت کمیسیون برنامه‌وبودجه تصویب شد.

لزوم بازنگری در وظایف ذاتی هیئت تطبیق

در ادامه لایحه افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس با اصرار رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم مطرح شد و روح‌الله امراللهی اظهار داشت: متأسفانه لایحه افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس در هیئت تطبیق بدون حضور نمایندگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی رد لایحه خورده و از استانداری درخواست رسیدگی به نوع عملکرد هیئت تطبیق راداریم.

وی با گلایه از عملکرد هیئت تطبیق تصریح کرد: هیئت تطبیق بدون در نظر گرفتن بسیاری از مسائل بخشی از شهروندان آسیب‌پذیر را دچار مشکل کرده و این حق‌الناس است.

سپس حسن بختیاری نایب ریس شورای شهر قم  نرخ‌گذاری برای تاکسی و اتوبوس را وظیفه شورای شهر دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه وظیفه ذاتی نهادها و کمیته‌ها نادیده گرفته ‌شده و با تصمیم گیرهای خارج از حیطه وظایف جامعه دچار چالش و هزینه اضافه می‌شود.

در ادامه زین‌العابدین قرچورلو وظیفه اصلی هیئت تطبیق را مطابقت لایحه‌های شورا با قوانین دانست و بیان کرد: متأسفانه امروز شاهد تفسیر لوایح از طرف هیئت تطبیق بوده و با رد لایحه افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس جامعه را دچار هزینه‌های اضافی می‌شود.

وی ادامه داد: ما در برابر خانواده این افراد مسئول بوده و با نگه‌داشتن پول آن‌ها را دچار آسیب جدی می‌کنیم.

حسن مالکی نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم نیز عملکرد هیئت تطبیق را توهین به نمایندگان مردم دانست و ادامه داد: باید این مسئله هر چه سریع‌تر برطرف ‌شده و بیش از این هزینه اضافی به جامعه تحمیل نشود.

تمدید اخذ عوارض و تعرفه بهای خدمات سال 98  تا 15 خرداد

در ادامه لایحه اخذ مجوز تأخیر در پرداخت عوارض و تعرفه بهای خدمات تا 15 خرداد نیز با موافقت کمیسیون تصویب شد.

روح‌الله امراللهی با تأکید بر حمایت دولت از مشاغل و کسب‌های خرد بیان کرد: تمام دستگاه‌ها ازجمله دارایی و تأمین اجتماعی نیز مانند شهرداری شرایط مردم را درک کرده و حمایت‌های لازم را از شهروندان داشته باشند.

سپس محسن محرری تصریح کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا بسیاری از آیتم‌های درآمدی شهرداری تحت تأثیر قرارگرفته که  باید اطلاع‌رسانی شده و همچنین دولت از شهرداری حمایت کند.

عبدالله جلالی نیز ادامه داد: مطلع شدیم نظام‌مهندسی 40 درصد عوارض اخذ پروانه را افزایش داده و این هزینه سنگینی را به جامعه وارد می‌کند و امیدواریم با تجدیدنظر دوباره نرخ جدیدی را اعلام کنند.

دولت حمایتی از اتوبوسرانی شهری ندارد

همچنین رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم گفت: لایحه افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس در هیئت تطبیق بدون حضور نمایندگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی رد لایحه خورده و از استانداری درخواست رسیدگی به نوع عملکرد هیئت تطبیق را داریم.

روح‌الله امراللهی در یک‌صد و چهل و دومین جلسه رسمی و علنی  شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس اظهار داشت: ما به‌عنوان نماینده همه شهروندان نمی‌توانیم به بخشی از جامعه ظلم کرده و آسیب‌های این افزایش تورم و نرخ بنزین را برای تاکسی‌دارها و اتوبوسرانی نبینیم.

وی با گلایه از عملکرد هیئت تطبیق در فرمانداری افزود: با توجه به افزایش تورم و نرخ بنزین باید نرخ تاکسی و اتوبوس نیز افزایش یابد و این میزان افزایش حداقل درآمدهای این قشر را دربر می‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم آخرین افزایش نرخ تاکسی را مربوط به ابتدایی سال 98 دانست و تصریح کرد: در نیمه سال 98 با افزایش 50 درصدی نرخ بنزین روبه‌رو بوده‌ایم و با توجه به افزایش نرخ بنزین هزینه بیمه تاکسی 100 درصد و قطعات ماشین نیز تا 70 درصد افزایش‌یافته است .

وی ادامه داد: با توجه به اعلام بانک مرکزی تورم در سال جاری 44 درصد بوده درحالی‌که نرخ تاکسی و اتوبوس تنها 27 درصد افزایش داشته و 10 هزار تاکسی و خانواده 50 هزارنفری تاکسی‌دارها  با این چالش روبه هستند.

امراللهی نرخ تاکسی و اتوبوس در قم را یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در بین کلان‌شهرها اعلام و بیان کرد: هیئت تطبیق بدون در نظر گرفتن بسیاری از مسائل بخشی از شهروندان آسیب‌پذیر را دچار مشکل کرده و این حق‌الناس است.

وی به مشکلات سازمان اتوبوسرانی نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه سازمان اتوبوسرانی بدون حمایت‌های دولتی تنها به کمک شهرداری در حالی‌که ارائه خدمات است که هیئت تطبیق هیچ‌یک از چالش‌های پیش رو این افراد را نمی‌بیند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم ادامه داد: یارانه سازمان اتوبوسرانی در سال 96عددی بالغ‌بر 2 میلیارد تومان بوده و با مدیریت شهرداری در سال 99 به عددی بالغ‌بر 10 میلیارد تومان رسیده است.

وی خرید 150 دستگاه اتوبوس را بدون کمک دولت دانست و گفت: در پنج سال گذشته دولت یک‌سوم سهم خود را در یارانه اتوبوس پرداخت نکرده و شهرداری از عوارض نوسازی برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی هزینه کرده است.

امراللهی مخالفت هیئت تطبیق را با افزایش نرخ اتوبوس غیرمنطقی و تحمیل هزینه‌های مضاعف به شورای شهر عنوان و تأکید کرد: با توجه به مطالعات و افزایش هزینه‌های جاری نرخ اتوبوس باکارت 700 تومان و پرداخت نقدی 1500 تومان مشخص‌شده است.

وی تفاوت قیمت پرداخت نقدی و کارتی را عامل تشویق مردم برای استفاده از کارت خواند و ادامه داد: لایحه افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس در هیئت تطبیق بدون حضور نمایندگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی رد لایحه خورده و از استانداری درخواست رسیدگی به نوع عملکرد هیئت تطبیق راداریم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcawena.49nau15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما