شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 88601
منبع : خبرگزاری فارس

مرثیه‌ای برای «هنر هشتم»

قم نيوز : تفاوت اصلی روز روابط عمومی و ارتباطات با روزهای دیگر این است که خود روابط عمومی‌ها متولی برگزاری مراسم روز ارتباطات و روابط عمومی هستند و به عبارت بهتر خودشان از زحمات و تلاش‌هایی که داشته اند تقدیر می کنند و خودشان معرف این شغل و مبین نقش و اهمیت آن برای همگان هستند.
مرثیه‌ای برای «هنر هشتم»
مرثیه‌ای برای «هنر هشتم»
به گزارش قم نیوز شاید بیشترین استفاده عموم مردم جامعه ما از واژه «روابط عمومی» را بتوان در آگهی‌های نیازمندی روزنامه‌ها پیدا کرد: (به یک منشی با روابط عمی بالا نیازمندیم/ استخدام فروشنده ترجیحاً خانم با روابط عمومی بالا) و مهم‌تر از کاربرد این واژه، باور عموم نیز از روابط عمومی، در دارا بودن توانایی برقراری ارتباطی یک فرد با افراد جامعه خلاصه می‌شود.

آنچه را که در علم «ارتباطات و روابط عمومی» و یا به عبارتی «هنر هشتم» نامیده‌اند، برتافته و برگرفته از تجارب و دستاوردهایی است که توانسته در بزنگاه‌هایی بازویی توانمند و جریان‌ساز باشد برای کسانی که اهمیت و ضرورت استفاده از آن را در هر کار و فعالیتی به درستی درک کرده‌اند و به نوعی روابط عمومی را یکی از ارکان اصلی مجموعه خود دانسته و نقش آن را باور کرده‌اند.

تقریباً ۱۴ سال پیش ۲۷ اردیبهشت را به نام ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری کردند و در تقویم رسمی روزی هم به نام فعالان روابط عمومی ثبت شد.

نامگذاری روزها به عناوین مختلف، بیشتر برای این منظور انجام می‌شود تا فرصتی به وجود بیاید برای مطرح شدن و برجسته کردن نقش و کارکرد آن عناوین در جامعه و معمولاً این روابط عمومی‌ها هستند که این وظیفه را در هر دستگاه متولی دنبال می‌کنند و مسئولیت برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها و کارگاه‌ها و مراسم‌های تقدیر و تجلیل و سمینارهای علمی و رویدادهای فرهنگی بر دوش آن‌ها گذاشته می‌شود.

نکته‌ای که تقریبا تفاوت اصلی روز روابط عمومی و ارتباطات با روزهای دیگر می‌شود هم در همین امر خلاصه می‌شود؛ روابط عمومی‌ها متولی برگزاری مراسم روز ارتباطات و روابط عمومی هستند.

یعنی به عبارت بهتر و ساده‌تر فعالان عرصه روابط عمومی‌ خودشان برای خودشان مراسم می‌گیرند، خودشان از زحمات و تلاش‌هایی که داشته اند تقدیر می کنند و خودشان معرف این شغل و مبین نقش و اهمیت آن برای همگان هستند.

این مرثیه در بعضی دستگاه‌ها و نهادها تا آنجا پیش می‌رود که حتی روابط عمومی‌ها می‌بایست پیام مدیران ارشد را در وصف این روز و اهمیت و نقش فعالیت آنان بنگارند و منتشر کنند، بدون آن که مدیر ارشد هیچ توجهی به آن روز و آن روابط عمومی داشته باشد.

در میان انواع و اقسام وظایف و مسؤولیت‌هایی که برای روابط عمومی‌های در سازمان‌ها و مجموعه‌های کوچک و بزرگ در نظر گرفته شده است و مشغول و مامور انجام آن هستند، ۲۷ اردیبهشت هر سال نیز به یکی دیگر از مشغله‌ها و دغدعه‌هایشان تبدیل شده است.

درد و دل‌های فعالان این عرصه به اینجا ختم نمی‌شود و بیان این دغدغه‌ها برای هر فردی که سال یا سالیانی را به فعالیت و تلاش در این زمینه سپری کرده باشد، علاوه بر گوشی شنوا و همتی برای رفع و رجوع، فرصتی می‌خواهد طولانی و زمانی که شاید حالا نباشد.

۲۷ اردیبهشت ماه و روز روابط عمومی و ارتباطات را گرامی می‌داریم به امید روزی که کاربرد عبارت «روابط عمومی» فقط در نیازمندی روزنامه‌ها نباشد.

محمد رضا چیک ساز


انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdccseq4.2bq4x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما