سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : 89170
منبع : خبرگزاری ايرنا
رییس جهاد کشاورزی قم:

استفاده از ارقام جدید بخش مهمی از راهبرد تغییر الگوی کشت در قم است

قم نيوز : رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: استفاده از ارقام جدید که با شرایط محیطی قم سازگاری بیشتری داشته باشد از مهمترین بخش‌های موردتوجه در اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت استان است.
استفاده از ارقام جدید بخش مهمی از راهبرد تغییر الگوی کشت در قم است
استفاده از ارقام جدید بخش مهمی از راهبرد تغییر الگوی کشت در قم است
به گزارش قم نیوز عباس پورمیدانی بیان کرد: انتخاب ارقام مناسب برای کشت، نقش برجسته‌ای در بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی دارد و به همین دلیل کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم به‌طور دائم در تلاش هستند تا مناسب‌ترین ارقام را پس از آزمایش و سنجش کیفیت به کشاورزان استان معرفی کنند.

وی افزود: به همین منظور ارقام جدید به‌صورت محدود در سطح مزارع و باغات استان مورداستفاده قرار گرفته و وضعیت بازدهی آن به‌صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا در صورت مناسب بودن با شرایط آب و هوایی قم در دسترس بهره‌برداران قرار گیرد.

وی ادامه داد: مقاومت در برابر سردی و گرمی هوا، نیاز کمتر به آبیاری و برداشت محصول بیشتر ازجمله مزایای استفاده از ارقام جدید تایید شده است که توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم در گونه‌های مختلف به کشاورزان معرفی می‌شود.

پورمیدانی گفت: افزایش بهره‌وری ازجمله اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی قم طی سال‌های اخیر است و یکی از راهکارهای تحقق این هدف استفاده از ارقام مناسبی است که می‌تواند علاوه بر کاهش میزان مصرف نهاده‌های کشاورزی،‌ محصول بیشتری را نیز به ارمغان آورد.

وی بیان کرد: استفاده از ارقام مناسب با شرایط آب و هوایی قم همچنین کاهش هزینه‌های کشاورزان و افزایش درآمد آنان را در پی دارد و به همین علت از منظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdce7z8v.jh8ofi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما