دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : 90281
منبع : خبرگزاری تسنیم

"اهمیت و جایگاه حجاب در اسلام" در نشست کتاب‌خوان میراث مادر مورد بررسی قرار گرفت

قم نيوز : نشست کتاب‌خوان آنلاین با محوریت جشنواره میراث مادر در قم برگزار شد.
"اهمیت و جایگاه حجاب در اسلام" در نشست کتاب‌خوان میراث مادر مورد بررسی قرار گرفت
"اهمیت و جایگاه حجاب در اسلام" در نشست کتاب‌خوان میراث مادر مورد بررسی قرار گرفت
به گزارش قم نیوز به مناسبت هفته عفاف و حجاب، نشست کتاب‌خوان آنلاین ظهر امروز با محوریت "جشنواره میراث مادر" از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، اداره کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم، سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

این مراسم هفت نفر از بانوان فرهیخته استان در قالب نشست کتاب‌خوان به معرفی کتاب با محوریت عفاف و حجاب پرداختند.

در آغاز این نشست، بتول زاهدی فرد ناشر، کتابدار کتابخانه به معرفی کتاب «نگاه ارزشی اسلام به حجاب و عدم تبرج زنان» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب، اثری کم نظری در زمینه عفاف و حجاب است و در برابر افرادی که اصل حجاب را زیر سؤال می‌برند با قلمی شیوا و روان و ادله مستحکم مسئله حجاب را در 5 فصل به رشته تحریر درآورده است.

وی گفت: بخش نخست به تبرج و جلباب می‌پردازد و به واژه حجاب که به معنای پوشش، پرده و مانع است درحالی‌که به‌کارگیری این لفظ، افراد را به اجتهاد اشتباه می‌اندازد و منظور اسلام عفت و پاک‌دامنی بانوان در اجتماع است.

ظاهری فرد بیان کرد: فصل دوم تاریخچه حجاب را تشریح می‌کند که حجاب پیش از اسلام و در ادیان مختلف بوده است اما موضوع عفاف و حجاب از مؤیدات اسلام است و غرب برای اینکه دین مبین اسلام را تضعیف کند و بانوان را محدود نشان دهد از این ابزار به نفع خود استفاده می‌کنند و فصل سوم ادله حجاب و ابداعات آن را توضیح می‌دهد.

وی گفت: فصل چهارم کتاب با دانستنی‌ها و بایدهای حجاب و عدم تبرج می‌پردازد و در فصل پنجم راهکارهای خوبی در این زمینه اراده شده است.

تمدن سازی نیازمند اندیشه‌های نوین اسلامی و قرآنی است

کبری علی حکیم نویسنده کتاب «راز عفاف» نیز در این نشست به تشریح این اثر پرداخت و اظهار داشت: برای تمدن سازی به اندیشه‌های نوین اسلامی و قرآنی نیاز داریم تا بتوانیم بر اساس آن الگویی مناسب برای جوانان و نوجوانان را بر اساس اهداف والای قرآن ارائه دهیم و گام دوم انقلاب را با فرهنگ‌سازی مناسب برداریم.

وی سپس گفت: این کتاب توسط انتشارات دارالفکر چاپ‌شده و بر اساس تفسیر سوره نور به رشته تحریر درآمده است و پس‌ازاینکه موضوع عفاف و حجاب را به‌صورت کامل بیان می‌کند به نقش تأثیرگذار مردان و زنان در این زمینه می‌پردازد.

نویسنده این کتاب در پایان اظهار داشت: رعایت پاک‌دامنی سبب حفظ کانون خانواده می‌شود که خداوند به‌عنوان هدیه‌ای آسمانی و نورانی برای بانوان به ارمغان آورده است.

در ادامه مرضیه بابایی، کتابدار کتابخانه شهدای روستای فردو کتاب «حجاب و نقش آن در سلامت روان» نوشته حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عباس رجبی را معرفی کرد و افزود: نویسنده در آغاز به تاریخچه حجاب و وجود آن در طول تاریخ پرداخته است، مسئله حجاب در دیگر ادیان پیش از اسلام و حتی روم باستان و ایران باستان و انواع پوشش را به‌خوبی برای مخاطب به تصویر کشیده است.

کتابدار کتابخانه شهدای فردو افزود: فصل دوم فطری بودن مسئله حجاب را بیان می‌کند و برای تصدیق آن به ماجرای حضرت آدم و حوا و رانده شدن آنان از بهشت اشاره می‌کند درحالی‌که عریان و به دنبال پوشش مناسب هستند.

وی بیان کرد: فصل سوم درباره تبرج یا خودنمایی است که زنان به‌صورت فطری این خودنمایی را در ذات خود دارند اما باید مدیریت شود و افراط و تفریط در این زمینه باعث مشکل می‌شود.

فصل چهارم درباره بنیان و سلامت خانواده و آرامش روح می‌پردازد و در فصل پنجم بر اساس تحقیق میدانی که توسط روانشناسان انجام‌شده، رابطه معناداری بین حجاب و سلامت روح و روان و رفع استرس وجود دارد.

اهمیت عفاف و حجاب باید به زبان هنر و غیرمستقیم برای کودکان تبیین شود

حمیده رضایی، نویسنده کتاب «نیم‌وجبی‌ها» درباره این اثر اظهار داشت: در این کتاب تلاش کردم زیبایی و اهمیت حجاب را با زبان هنر و به‌صورت غیرمستقیم برای کودکان بیان کنم و ماجرای داستان‌های کتاب هم با پارچه‌های نیم‌وجبی آغاز می‌شود که به‌ظاهر از دید ما قابل‌استفاده نیستند اما به‌صورت داستان در هر یک از فصل‌ها نقش یک مقنعه یا روسری زیبا و یک چادر گل‌گلی قشنگی را برای یک عروسک ایفا می‌کنند.

اکرم زین‌العابدینی از کتابداران کتابخانه‌های تخصصی استان به معرفی کتاب «راز درخت کاج» نوشته معصومه رامهرمزی پرداخت و تصریح کرد: این کتاب از زبان مادر شهیدی است که همپای فرزندانش در پشت جبهه با رزمندگان اسلام همراه بوده است، مادری که دخترانش در بیمارستان به مجروحین کمک می‌کنند اما موضوع اصلی کتاب «زینب» دختری انقلابی است که توسط منافقین کوردل در سال 1361 در شاهین‌شهر اصفهان به شهادت می‌رسد.

وی افزود: در این کتاب روند تکامل روحی زینب به‌خوبی به تصویر کشیده شده است، در این کتاب می‌خوانیم که زینب نام واقعی و شناسنامه‌ای زینب «میترا» بود که مادربزرگش هنگام تولد این نام را برای او انتخاب کرده بود. ولی وقتی میترا به اول دبیرستان رفت به دلیل عشق و علاقه زیاد به حضرت زینب (س)، نام خود را زینب گذاشت و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی او به‌گونه‌ای بود که امام‌جمعه شهر او را می‌شناخت و درنهایت پیکر پاکش را با شهدای فتح المیبین به خاک سپردند.

همچنین زهرا کیانی، تصویرگر کتاب‌های کودک به ارائه و معرفی نمونه کارهای هنری خویش در حوزه عفاف و حجاب برای گروه سنی کودک و نوجوان پرداخت و اظهار داشت: تصویرگر درواقع مؤلف دوم کتاب است و من در این کتاب‌ها و دیگر آثار هنری با طراحی عروسک‌هایی زیبا با چادری رنگی، شورونشاط و امنیت را به کودکان هدیه کردم.

وی سپس به عروسک‌های "محسن و زینب" اشاره کرد و افزود: این کار مورد استقبال و توجه قرار گرفت به‌گونه‌ای که در نخستین سفر پیاده‌روی اربعین به کودکان هدیه داده شد.

حفظ عفاف و حجاب حرکت در سیره حضرت زینب(س) است

وی در پایان به خاطره‌ای از تشیع پیکر پاک یکی از شهدای مدافع حرم اشاره کرد و گفت: هنگامی‌که دختر این شهید بی‌تابی می‌کرد، همسر شهید به دخترش گفت: ما هم می‌توانیم با حفظ حجاب و پوشش خود مدافع حرم حضرت زینب(س) باشیم.

در پایان این نشست زهرا حیدری، کتابدار کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای کتاب «صدفی برای مروارید» نوشته حامد حسینیان را معرفی کرد.

وی گفت: این کتاب کارکردهای حجاب را موردبررسی قرار داده است و درباره ضرورت و لزوم حیا و رعایت حجاب و عفاف مطالبی را بیان کرده است.

حیدری تصریح کرد: از ویژگی‌های این کتاب پرداختن به کارکردهای فردی و اجتماعی حجاب و همچنین پیشینه آن در ادیان گذشته است.

در پایان این مراسم سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از ارائه‌دهندگان کتاب تقدیر کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjv8eh.uqeyozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما