چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب : 91871
منبع : خبرگزاری فارس

«اربعین» رسانه‌ای سترگ در تعامل تمدن‌های بشری

قم نيوز : تردیدی نیست که «اربعین» به عنوان رسانه ماندگار حماسه حسینی، در کنار ایجاد تمدن نوین اسلامی، این ظرفیت را دارد که رسانه ای برای اشتراک همه تمدن های بشری باشد.
«اربعین» رسانه‌ای سترگ در تعامل تمدن‌های بشری
«اربعین» رسانه‌ای سترگ در تعامل تمدن‌های بشری
به گزارش قم نيوز هر سال با نزدیک شدن به اربعین حسینی، حجم شگفتی از ظرفیت رسانه‌ها بویژه رسانه‌های داخلی به مراسم اربعین و همچنین اهمیت زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) و شهدای کربلا معطوف می‌شود، اما شاید کمتر به این موضوع و این پرسش مهم پرداخته شده که چرا «اربعین» تا این اندازه مهم و شایسته توجه همه دوستداران اهل بیت(ع) و البته همه اندیشمندان و متفکّران است؟ به بیان دیگر، این «اربعین» چه ظرفیتی دارد که حتی تعابیری مانند «نقش اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی» و یا «نقش اربعین در ایجاد اشتراک بین تمدن‌های بشری» در این سال‌ها بر سر زبان‌هاست؟

 اربعین رسانه عاشورا

نکته نخست در این باره آن که اربعین حسینی، نخستین مناسبتی در تاریخ بوده است که در آن، یاد حقیقت نبرد حق و باطل و شهادت مظلومانه حضرت سیدالشهداء (ع) و یاران و اصحاب باوفایش به عنوان شاخص ترین و یا یکی از شاخص‌ترین وقایع تاریخ بشر زنده شد و از این رو، «اربعین» را می‌توان «رسانه عاشورا» نامید.

دیگر نکته هم اینکه امروزه اربعین حسینی این ظرفیت را پیدا کرده که تولیدکننده و بازتاب دهنده حجم شگرفی از تبلیغات و کارکردهای رسانه ای باشد که البته متأسفانه همچنان در این زمینه کمبودهای فراوانی به چشم می‌خورد.

اکنون لازم است تا همه تمدن‌های بشری به این نقطه معطوف شوند که «حماسه اربعین» و تکرار آن در هر سال، مناسب ترین زمینه و بستر برای تحقق حق مداری، عدالت طلبی، آزادی خواهی و دوستی با کرامت انسانی است، امری که در یک محیط فرانژادی و فرازبانی می‌تواند به یک هماهنگی، همبستگی، همگرایی و هم افزایی بی نظیر و یا کم نظیر در سطح بین الملل بینجامد.

در این جا باید به این نکته مهم توجه داشت که سخن از همگرایی و هم افزایی جهانی همه منادیان حق طلبی و عدالت خواهی در اربعین، به آن معنا نیست که همه این افراد بخواهند مانند هم باشند، به بیان دیگر این همبستگی و هماهنگی بین المللی برای کم شدن نزاع‌ها و تنازع‌ها، لزوما به معنای مانند هم بودن این افراد نیست تا لازم باشد بحث از دین یا ادیان توحیدی و مانند آن مطرح شود.

در این باره می‌توان به این بیان نورانی حضرت اباالأحرار (ع) در روز عاشورا توجه داد که فرمود اگر دین هم ندارید لااقل آزاده باشید. بنابراین می‌توان اربعین را فراتر از یک ساختار یا محتوای دینی دید و در بستر «آزادمنشی» و «حُرّیّت»، فراتر از همه نژادها یا زبان‌ها یا جنسیت و قومیّت‌ها، آن را به گفتگو و تعامل نشست.

اکنون روشن است که حماسه اربعین در حیطه بین تمدنی و فراتمدنی هم می‌تواند نقش آفرین و روشنگر باشد و از این رو بدیهی است که اربعین حسینی در تشکیل و طراوت تمدن نوین اسلامی هم می‌تواند و باید ایفای نقش کند.

در این مسیر، مباحث معرفتی این تمدن نوین را باید در امر «توحید و معاد» به عنوان «مبدأ و مقصد» عالَم هستی تعریف کرد و در ادامه به اهمیت قرآن و عترت به عنوان دستورالعمل و الگوهای ماندگار بشری رسید. همچنین در تداوم این طریق، تشکیل امت و دولت اسلامی مورد بحث و دقت نظر قرار می‌گیرد تا همه چیز بر محور ولایت و امامت امام معصوم (ع) و بیعت با او شکل گیرد.

همه این نکات ما را به این نتیجه می‌رساند که حماسه اربعین نه تنها دروازه تمدن نوین اسلامی، بلکه به عنوان یکی از بزرگ ترین رسانه‌ها، دروازه‌ای برای ایجاد اشتراک، همگرایی و هم افزایی بین همه تمدن‌های بشری است، چراکه اربعین به عنوان یک دستاورد الهی، فراتر از تمدن به عنوان یک دستاورد بشری است و می‌تواند آن را در بر گیرد و به پیش راند.

در عین حال باید بر این مفهوم نیز متمرکز بود که هویّت «اربعین» بیش از آن وابسته به فکر و اندیشه باشد، در عمل نهفته است، به بیان دیگر این عمل انقلابی و پشتیبانی متفکرانه شخصیت‌هایی سترگ مانند حضرت امام سجاد (ع)، حضرت عقیله بنی‌هاشم (س)، انبیای الهی (ع)، ائمه معصومین (ع) و در ادامه، بزرگان مرجعیت و فقاهت در گذشته و حال مانند حضرات آیات عظام کلینی، صدوق، شیخ طوسی، شیخ انصاری، بروجردی، خمینی، خامنه‌ای و سیستانی بوده و هست که عاشوراء را زنده نگه داشته و آن را با تحمل مشقّت‌های فراوان به نسل‌های بعدی منتقل کرده و جاودانه ساخته است، بنابراین در تبیین حماسه اربعین، باید بیش از حرف و سخن، به عمل روی آورد که «دو صد گفته چون نیم کِردار نیست».

 سهم من از جهانی شدن اربعین چیست؟

از این روست که اربعین امسال حتی با توجه به همه گیری کرونا در جهان و ایجاد محدودیت‌ها برای شرکت در راهپیمایی میلیونی، همچنان می‌تواند از بستر فضای مجازی و در تعامل قلوب و دل‌های همه آزادیخواهان جهان، علمدار و مُنادی ندای حق، حقیقت، عدالت، وحدت و همدلی باشد، نکته ای که در روزهای باقیمانده تا اربعین حسینی باید در آن اندیشید و از خود پرسید «سهم من از جهانی شدن اربعین چیست؟» تا إن شاء الله راهکارهای عملی تحقق این مهم در تعامل همگان اولویت بندی و اجرایی شود.

البته در صدر این راهکارها، تمرکز بر تحقق فرمایش رهبر انقلاب اسلامی نباید فراموش شود، آن جا که فرمودند:«روز اربعین همه مردم بنشینند زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (ع) و بگویند یا سیّدالشّهداء، ما دلمان می‌خواست بیاییم، نشد، وضع این جوری است تا یک نظری بکنند، یک کمکی بکنند.»

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfycd1.w6dyeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما