پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۸
کد مطلب : 93415
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)مطرح کرد؛

انتشار ۲۵۰۰ عنوان کتاب به ۱۰ زبان/بهره برداری غرب از متون اسلامی

قم نيوز : دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه پژوهش پشتوانه هر نوع فعالیت موفقی است، گفت: انتشار۲۵۰۰ عنوان کتاب به ده‌ها زبان از کارهای بسیار مهم مجمع جهانی است.
انتشار ۲۵۰۰ عنوان کتاب به ۱۰ زبان/بهره برداری غرب از متون اسلامی
انتشار ۲۵۰۰ عنوان کتاب به ۱۰ زبان/بهره برداری غرب از متون اسلامی
به گزارش قم نیوز آیت‌الله رضا رمضانی عصر چهارشنبه در مراسم رونمایی از آثار منتشر شده سال ۹۹ این مجمع و گرامیداشت هفته پژوهش که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی‌تبار و برخی از کارکنان این مجمع و با رعایت دستورات بهداشتی برگزار شد، گفت: پژوهش عقبه هر نوع فعالیت در هر جایی است حتی اگر در یک اداره هم بخواهیم تحول ایجاد کنیم باید عقبه فکری آن تأمین شود؛ لذا در هفته پژوهش باید جنبشی در کشور برای ارائه خدمات پژوهشی در همه عرصه‌ها صورت بگیرد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه تولید ۲ هزار و پانصد عنوان کتاب به ۱۰ زبان رایج دنیا از کارهای بسیار مهم مجمع جهانی است که نویسندگان این آثار از شخصیت‌های علمی کشور هستند، افزود: بنده معتقدم تألیف و تصنیف و تدوین بر ترجمه مقدم است زیرا گاهی ممکن است مترجم به علت عدم تسلط بر زبان طرف ترجمه و فرهنگ بومی آنها دچار اشکالات برجسته شود. حتی می‌بینیم برخی ترجمه‌های قرآن گویا نیست و نمی‌تواند مقصود را برساند.

وی با اشاره به اینکه در آینده باید به این سمت برویم که برای تألیف یک اثر فیش‌های تحقیقی در اختیار مترجم قرار گیرد و مترجم آن اثر را بنویسد زیرا اثر این کار در جامعه هدف بیشتر از کتب خواهد بود همچنین از نکات مهم مورد توجه برای ما این است که باید ببینیم تلاش‌های علمی و پژوهش‌ها چقدر به ضرورت‌ها و اولویت‌ها می‌پردازد و با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند، گفت: مثلاً در یک نظرسنجی صورت گرفته در مورد کرونا در ایران، ۴۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند کرونا سبب توجه بیشتر مردم به دین بوده؛ ۴۰ درصد گفته‌اند تفاوتی نکرده است؛ برخی به تعارض علم و دین رسیدند؛ حتی سوالات متعددی از سوی مؤمنان بیان شده که عتبات چرا تعطیل شده‌اند و می‌توانستند نقش در شفای مردم داشته باشند لذا گفتند علم بر دین غالب شده و علم می‌تواند بشر را نجات دهد.

سخنان غیرمنصفانه در مورد رابطه علم و دین

آیت الله رمضانی با تاکید بر اینکه برخی از این افراد واقعاً غیرمنصفانه در بحث علم و دین سخن می‌گویند زیرا کرونافوبیا نیازمند یکسری قواعد و ضوابطی است که به انسان آرامش بدهد و عتبات و دین نقش آرامش‌دهندگی دارد، افزود: ما اگر بخواهیم تأثیرگذاری خوب داشته باشیم باید جامعه مخاطب و هدف خود را به خوبی درک کرده و بشناسیم و آمارهای دقیق داشته باشیم.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه آینده‌پژوهی بر مبنای تجارب گذشته باید جدی‌تری گرفته شود، افزود: امام علی (ع) در نامه‌ای به امام مجتبی ۱۴ ویژگی برای خود برشمرده و فرمودند که من همه گذشته را مورد مطالعه قرار دادم به گونه‌ای که گویا یکی از مردمان ادوار گذشته بوده‌ام.

وی با تاکید بر اینکه جامعه باید مأنوس با کتاب باشد و در این عرصه فرهنگ سازی کنیم، گفت: ۱۵ دقیقه سرانه روزانه برای ما خوب نیست؛ انس با کتاب صرفاً باعث افزایش اطلاعات و توسعه دانشی نیست بلکه از لحاظ روانی هم بر ذهن و روح انسان مؤثر و باعث آرامش‌هایی است. البته این اهتمام باید از سوی همه مسئولان صورت بگیرد، مثلاً در آلمان که ۱۶ ایالت دارد شهردار اول در برنامه چتر کتاب مقطع دبستان حضور می‌یافت.

آیت الله رمضانی با تاکید بر لزوم مکتوب کردن اندیشه‌ها، افزود: بزرگانی داشتیم که دانش‌هایی داشتند و با خود بردند؛ امام اگر تفسیر می‌نوشتند قطعاً با رویکرد عرفانی ایشان چیز عجیبی بود و اگر آیت الله بهاءالدینی حالات خود را مکتوب می‌کرد امروز گنجینه‌هایی پربارتری داشتیم و منبعی اخلاقی و تفسیری برای جامعه بود.

تقسیم‌بندی سه‌گانه جامعه بر اساس علم

وی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) مبنی بر اینکه جامعه یا عالم و یا متعلم است و مابقی افراد با هر بادی می‌لرزند، ادامه داد: امروز کتاب «المنیه المرید» در ژاپن به عنوان کتاب تربیتی تدریس می‌شود در حالی که در بین خود ما مغفول است؛ این کتاب در تعلیم و تربیت و راهبردهای این مقوله بسیار مهم است؛ نویسنده گفته است برخی چیزها مطلوب عقل و فطرت و طبیعت است مانند علم و برخی مورد مذمت عقل و فطرت است مانند جهل؛ کلینی هم آورده آنچه مدار همه چیز است عقل است.

آیت الله رمضانی با اشاره به سخن امام علی که فرمودند العلم اصل کل خیر و الجهل اصل کل شر و تاکید بر تبلیغ برای علم، افزود: ایشان همچنین فرموده‌اند که برخی با جهل زندگی و با آن می‌میرند؛ یا در دعای عرفه می‌خوانیم که امام حسین جان داد تا مردم را از گمراهی و سرگردانی و ضلالت نجات دهد چون اگر عالمان و فضلای جامعه کنار بروند و جامعه جاهلانه شود افراد ناشایست بر مردم مسلط خواهند شد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: باید حیث علمی مجمع جهانی اهل بیت (ع) در دنیا پررنگ‌تر شود تا شیعیان و حتی غیرمسلمین آشنایی بیشتری با شیعه پیدا کنند، در این صورت اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی که برخی آن را بر اذهان مردم دنیا تحمیل می‌کنند کناز رده خواهد شد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbsab9.rhbf8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما