سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : 93537
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت:

همایش ابوطالب(ع) در مسیر وحدت امت اسلام است

قم نيوز : دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به بی‌مهری جریان‌های اسلامی نسبت به حضرت ابوطالب گفت: جریان ابوطالب برتر از ایمان ابوطالب بوده و خدمات این موحدِ یاری‌گرِ پیامبر مختص شیعیان نیست.
همایش ابوطالب(ع) در مسیر وحدت امت اسلام است
همایش ابوطالب(ع) در مسیر وحدت امت اسلام است
به‌گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی در نشست خبری همایش حضرت ابوطالب (ع) با اشاره به اثرگذاری حضرت ابوطالب در جریان بعثت و حتی قبل از بعثت پیامبر گفت: اینکه تحقیقات مفصلی درباره این شخصیت صورت نگرفته باعث تأسف است و باید تمام منابع و آنچه که تاریخ درباره این شخصیت ذکر کرده نیز مورد پژوهش و تحقیق رسمی قرار بگیرد.

وی با اشاره به نقش حضرت ابوطالب در حفاظت از پیامبر اکرم گفت: ایشان بر اساس آیات قرآن و سخنان معصومین از جمله شخصیت‌های مهم اجتماعی در رشد جریان بعثت پیامبر بود و در یک سری از کتاب‌های خطی و تاریخی معتبر آمده است که حضرت ابوطالب قصد دفاع نظامی از وجود پیامبر اکرم در سنین کودکی را داشتند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به کفایت کتاب‌هایی مثل ابن ابی الحدید و رساله تک‌نگاری شیخ مفید برای اثبات ایمان حضرت ابوطالب گفت: جریان ابوطالب برتر از ایمان ابوطالب است و برای تفسیر یک حرکت اجتماعی و دینی به یک پشتوانه قوی نیاز است.

وی در ادامه افزود: در واقع نیاز است که میزان تأثیرگذاری بسیاری از شخصیت‌های جریان بعثت پیامبر از جمله شخصیت‌هایی همچون یاسر، سمیه، بلال حبشی و در رأس آنها حضرت ابوطالب (ع) مورد بررسی قرار گیرند.

رمضانی با بیان اینکه مستندات تاریخی و اشعار جناب ابوطالب از موحد بودن ایشان حکایت دارد گفت: دفاع ایشان از پیامبر نه به عنوان کسی که کفیل پیامبر اکرم و نه به عنوان کسی که نسبت نسبی با پیامبر اکرم داشته، بلکه در مقام کسی است که در جریان رسالت حضور داشته و به آن معتقد بوده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به حضرت ابوطالب بی‌مهری شده گفت: مهم‌ترین هدف این همایش این است که حضرت ابوطالب را نه فقط در بحث اثبات ایمان، بلکه به عنوان شخصیت برجسته تأثیرگذار در جریان رسالت و یک موحد واقعی و یاری‌دهنده پیامبر اکرم مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به اینکه جریان حضرت ابوطالب تنها مختص به جریان شیعی نیست گفت: حضرت ابوطالب در تحریم اجتماعی و اقتصادی که در جریان شعب اتفاق افتاد، تلاش‌های زیادی کرد و نقش عمده رهبری شعب نیز با خود حضرت ابوطالب بوده و بعد از آن دیگر برای ایشان عمری باقی نماند و سال رحلت ایشان سختی برای پیامبر اکرم بود.

وی با اشاره به رسالت اصلی مجمع جهانی اهل بیت و تلاش چند ساله برای احیای شأنیت حضرت ابوطالب (ع) گفت: همه مراجع از این حرکت استقبال و حمایت‌های مادی و معنوی خودشان را اعلام کرده‌اند و یقیناً این حرکت در جریان وحدت میان مسلمانان است و این‌طور نیست که مخالف با جریان تقریب باشد، بلکه در مسیر جریان تقریب و حتی در مسیر وحدت امت اسلام است.

رمضانی با اشاره به اینکه علمای اهل سنت هم درباره حضرت ابوطالب مقالاتی نوشتند، افزود: اعتقاداتی در رابطه با این شخصیت داشتند که در کتاب‌های متعدد از جمله ابن ابی الحدید در جلد شانزدهم ذکر شده و نیز شخصیت‌های دیگری در این زمینه هم مقالاتی نوشتند.

وی در پایان گفت: تاکنون در راستای همایش حضرت ابوطالب ۱۰۰ مقاله به پنج زبان دنیا و بیش از ۴۰۰ چکیده مقاله دریافت شده است و بنا شده که یکسری نشست‌های علمی انجام بپذیرد و تلاش دبیرخانه مجمع جهانی بر این است که اساتید متخصص در این زمینه را شناسایی کند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgun9y.ak9ww4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما