قم نيوز : رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال 1400 برآورد اولیه 332 هزار میلیارد کسری بودجه است که منابع در نظر گرفته شده منابع غیرواقعی است.
منابع رفع کسری بودجه 1400 غیرواقعی است/اصلاح جدی بودجه 1400 در مجلس
منابع رفع کسری بودجه 1400 غیرواقعی است/اصلاح جدی بودجه 1400 در مجلس
به گزارش قم نیوز علیرضا زاکانی ظهر امروز در نشست خبری تشریح جزئیات عملکرد و اقدامات مجلس برای بررسی و اصلاح بودجه 1400 که در دفتر خبرگزاری فارس در قم برگزار شد، با اشاره به بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای سال 1400، ایرادات و مشکلات بودجه را مد نظر قرار داد و گفت: آسیبی که امروز مردم می‌خورند نتیجه عملکرد دو سال گذشته است؛ در بودجه سال 1400 برآورد اولیه 332 هزار میلیارد کسری بودجه است که منابع در نظر گرفته شده منابع غیرواقعی است.

وی با بیان اینکه نظر کارشناسان این است که بودجه به درد فروپاشی و برهم زدن می‌خورد تا سنگ‌اندازی که موجب شد بودجه برگشت داده شود افزود: به همین خاطر برنامه برای اصلاح بودجه آغاز شد و دولت هم بخشی را قبول کرد و شورای نگهبان هم تاکید داشت که اگر مجلس بنا بر اصلاح درست دارد شورا منعی برای تصویب اصلاح ندارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه بودجه از ابعاد مختلف نظیر ندارد و نیاز به اصلاح است خاطرنشان کرد: باید مجلس همت عالی برای اصلاح داشته و زبان گویای برای صحبت با مردم داشته باشد.

زاکانی با اذعان به اینکه همین تخصیص نادرست ارز و معیوب بودن سیستم واردات موجب شد قیمت مرغ رشد بالایی داشته باشد گفت: مسیری که مجلس دنبال کرده این است که از طریق شفاف‌سازی بسیاری از مشکلات و مسائل کشور حل شود.

وی بیان کرد: حتی در جلسات دولتی‌ها اذعان دارند که اصلاحات خوب است و در مقام تخصص کار بزرگی است اما در مقام سیاسی مقاومت در این مسیر وجود دارد.

وی تصریح کرد: با این شرایطی که الان وجود دارد بعد از اصلاح برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی اختلاف بین درآمدها و هزینه‌های بودجه وجود دارد و منشا آن هم مشخص نیست و به همین خاطر مجلس تصمیم به اصلاح جدی بودجه گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: کشوری که همه باید دست به دست هم داده و کار کنند برخی مواقع آنطور که باید عمل نمی شود و باید اصلاحات را به سمتی سوق دهیم که شفاف سازی برای مردم صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این بودجه ای که تنظیم شده موجب می شد استخوان‌های مردم خرد شود و ریشه بسیاری از بخش های جامعه زده می‌شد گفت: در شرایط امروز جامعه تاب‌آوری لازم برای این مسائل را ندارد و باید متناسب با شرایط جامعه بودجه تدوین شود.

وی با تاکید بر اینکه مسکن باید از کالا به یک نیاز اساسی جامعه ما تبدیل شود گفت: هدفگذاری مجلس برای این کار ایجاد تسهیلات برای ساخت مسکن و تامین اعتباراتی برای اینکه بار از دوش مردم برداشته شود. نکته بعدی این است که مالیات برای خانه‌های خالی وضع شود تا مسکن از جنبه سوداگری خارج شده و در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت سالگرد حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: با شفاف شدن ماجرا حتما باید غرامت پرداخت شود و محاسبه هزینه در خارج از مجلس انجام می‌شود و ردیف و بخش مورد نظر برای پرداخت در مجلس صورت خواهد گرفت، هرچند این غرامت و هزینه پاسخگوی آلام بازماندگان نخواهد بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgty9y.ak9wx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما