يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : 94464

قنوات قطب تولید شیر و گوشت قم است

قم نيوز : رئیس شورای اسلامی شهر قنوات قم گفت: این شهر از جمله مهمترین مراکز تولید شیر و گوشت استان است و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه اشتغال در منطقه با سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد.
قنوات قطب تولید شیر و گوشت قم است
قنوات قطب تولید شیر و گوشت قم است
به گزارش قم نیوز سید حسن حسینی افزود: مردم قنوات سابقه طولانی در فعالیت‌های مرتبط با دامپروری دارند و بسیاری از ساکنان این شهر از طریق پرورش دام و تولید شیر و گوشت امرار معاش می‌کنند که این موضوع لزوم توجه به اهمیت ایجاد واحدهای فرآوری محصولات دامی و لبنی را در منطقه برجسته می‌سازد.

وی افزود: با حمایت مسئولان می‌توان حجم فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با تولید و فرآوری محصولات دامی را در شهر قنوات به میزان قابل توجهی توسعه داد و با ایجاد فرصت‌های متعدد شغلی در این بخش،‌ شرایط کسب و کار مناسبی برای افراد بومی جویای کار مهیا ساخت.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ایجاد واحدهای فرآوری محصولات دامی و لبنی در شهر قنوات موجب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش رقابت پذیری این محصولات در بازار می‌شود که دستاوردی مهم در تحقق راهبرد جهش تولید است.

حسینی گفت: نزدیکی شهر قنوات به مرکز استان و داشتن راه دسترسی مناسب، از جمله مزیت‌های توسعه فعالیت‌های اقتصادی به خصوص در بخش دامپروری و کشاورزی در این منطقه است که شرایط را برای جذب حداکثری سرمایه‌گذاران امکان پذیر می‌کند.

وی بیان کرد: محصولات دامی و لبنی تولید شده در قنوات در بازار استان و حتی کشور شناخته شده و دارای کیفیت بالایی است و با ایجاد واحدهای فرآوری به صورت تخصصی و با ثبت برندهای تجاری، می‌توان این ظرفیت اقتصادی را بیش‌ازپیش گسترش داد.

شهر قنوات پرجمعیت ترین شهر استان قم پس از شهر قم است که در بخش مرکزی استان قرارگرفته و فاصله آن با شهر قم حدود ۱۰ کیلومتر است، این شهر در سال ۷۹ با ادغام روستاهای حاجی‌آباد لک‌ها، مرادآباد، والیجرد و حسن‌آباد ایجاد شد و از سابقه تاریخی قابل‌توجهی برخوردار است و گویش برخی از مردم ساکن در این شهر به زبان لکی است.

این شهر در مناطق خشک و کویری قم قرار گرفته است و درگذشته از طریق حفر قنات، آب مورد نیاز مردم منطقه تامین می‌شد و به دلیل همین پیشینه تاریخی به نام شهر قنوات شناخته می‌شود.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است؛ بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.

سالانه بیش از ۱۵۶ هزار تن شیر و ۳۸ هزار تن گوشت قرمز در قم تولید می‌شود که حجم زیادی از این محصولات توسط دامپروری‌های فعال در شهر قنوات عرضه می‌گردد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcgtt9y.ak9t34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما