قم نيوز : «همایش بین‌المللی بازاندیشی آرای استاد شهید مطهری در مواجهه با مسائل امروز»، یکشنبه شب با سخنرانی آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید و شخصیت هایی از ۲۲ کشور جهان به صورت وبیناری در قم آغاز شد.
آغاز همایش بازاندیشی آرای شهید مطهری در مواجهه با مسائل امروز در قم
آغاز همایش بازاندیشی آرای شهید مطهری در مواجهه با مسائل امروز در قم
به گزارش قم نیوز آیت الله عبدالله جوادی آملی در این همایش، بیان کرد: اکنون حدود یک قرن است که شهید مطهری دیده به این دنیا گذاشته و این قرن را به نوبه خود روشن کرده است.

وی افزود: شهید مطهری از جمله افرادی است که مصداق آیه ای است که در آن به روز تولد، دوران زندگی و مرگش می توان سلام و درود فرستاد.

وی خاطرنشان کرد: وی ابزار عقلی و نقلی را به خدمت قرآن آورد و ظرفیت های علمی خود را نیز به آن اضافه کرد.

مرجع تقلید شیعیان گفت: نزدیک به یک ربع قرن از شهادت وی می گذرد اما آثار و برکات حیاتی وی ادامه دارد و شهید مطهری از افرادی بود که حیات و مماتش برای جامعه خیر بود.

آیت الله جوادی آملی ابراز کرد: شهید مطهری از زمان ورود به حوزه علمیه دروس اصول، فقه، علوم عقلانی و اخلاق را محضر اساتید بزرگی درک کرد که از بزرگان و بندگان مخلص الهی بودند.

وی ویژگی های عمومی قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: قرآن از زمان نزول یک کتاب جهانی است و در آیات مکی و مدنی سخن از امور جهان شمول مانند حقوق بشر و غیره آمده است.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: اساس و بن مایه خلقت امور کلی مانند عدل، توحید،حقوق بشر، روابط بین الملل و سایر امور تغییرناپذیر است هرچند ممکن است ابزار آن گاهی متفاوت شود.

وی در ادامه اظهار کرد: خداوند دو گروه از مردم را مرده می داند و از آن به اول مرگ قبل حیات و دوم مرگ بعد حیات نام برده است برخی از افراد در حکم جنازه عمودی هستند که  بعدا تبدیل به جنازه افقی می شوند.

مرجع تقلید شیعیان یادآور شد: آنهایی که از تعالیم اهل بیت استفاده نکردند مرده قبل از حیات هستند، برخی افراد هم از یک نظر زنده و از نظر دیگر مرده هستند اما شهدا گروهی هستند که چه قبل از مرگ و چه بعد از آن زنده می باشند.

آیت الله جوادی آملی گفت: حقوق بشر از خالق بشر آمده تا به حیات دنیایی بشر حیات معنوی و ابدی ببخشد و مانع از این شود که وی به تدریج دچار مرگ عمودی و بی تفاوتی شود.

وی تاکید کرد: انسان مانند یک درخت نیست که بعد از چند سال به تدریج خشک شود و سپس تبدیل به هیزم شده و اثر وجودی خود را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: انسان بعد از مرگ ثابت می شود و ساکن نمی شود؛ و چون ثابت می شود دیگر اثری از خستگی و رنج را احساس نمی کند.

مرجع تقلید شیعیان گفت: درباره ابدیت بهشت، ابدیت رفاه بهشتی، ابدیت انسان و نعمت های بهشتی هیچ تردیدی وجود ندارد و انسان در بهشت برای همیشه در آن امور بهره مند می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: تاکید و دستور قطعی قرآن کریم این است که ما باید جهانی بیندیشیم و بتوانیم پیام ها و آموزه های قرآن را به گوش مردم دنیا برسانیم.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: ما هیچ کجا نخوانده ایم که برای جهنم هیزم بیاورند بلکه هیزم جهنم همان افراد اختلاس گر، ظالم، ستمکار، جنگ افروز و غیره هستند.

آیت الله جوادی آملی در ادامه، رویکردهای جهانی برخی شخصیت های معاصر کشور را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: رسالت همه ما ادامه راه شهید مطهری ها و شهید سلیمانی ها است.

وی اهمیت دانش اندوزی و آگاهی را مورد توجه اشاره داد و گفت: نگویید انسان شدن حرام است بگویید جاهل مردن حرام است.

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: برخی از آیات سوره مدثر به صورت صریح به ما حکم می کند که جهانی بیندیشیم و مکتب های جهانی را بشناسیم تا حرف خودمان را بصورت منطقی و عالمانه به دیگران عرضه کنیم.

وی تلاش های علامه طباطبایی در شناخت صحیح از مکتب های غربی و معرفی اصولی اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: ما موظف هستیم امروز جلد دوم، سوم و چهارم اصول فلسفه علامه طباطبایی را توسعه دهیم و کسی نگوید دیگرانی هستند و این آثار را تدوین می کنند.

وی اضافه کرد: لازمه بالا بردن اسلام و آشنا کردن مردم جهان با این آیین نجات بخش آشنایی و تسلط کامل به علوم مورد نیاز اسلامی و مکتب های عقلی و نظری بشری است.

شهید مطهری یک فقیه عقل گرا بود
استاد الهیات کاتولیک در دانشگاه پادربورن آلمان نیز در ادامه همایش بیان کرد: ما نوعی همبستگی انسانها را در عصر جدید تجربه می کنیم و در سطوح دانشگاهی می توان این همبستگی را با تعاملات بیشتر کرد.

پروفسور فون استوش اضافه کرد: شهید مطهری دیدگاهی دارد که می خواهد علایق و حرف های خود را از زبان سنت نشان دهد و مسیحیان کاتولولیک بسیار تمایل دارند از سنت استفاده کنند.

وی یادآور شد: به گمان من شهید مطهری موفق شده سنت و مدرنیته را به صورت همزمان در کنار یک دیگر قرار دهد و این یک اقدام بسیار ارزشمند است.

فون استوش با بیان اینکه شهید مطهری یک عالم و فقیه دینی عقل گرا بود، گفت: سنت تفکر مسیحی مانند سنت تفکر اسلامی عمدتا بر مبنای سوال از وجود و هستی آغاز شده است.

استاد الهیات کاتولیک در دانشگاه پادربورن آلمان گفت: نظریه فطرت شهید مطهری یک نظریه مستندی که است در قرآن کریم وجود دارد و یک مساله عالم شمول است و وی در این نظریه می خواهد این را ثابت کند که هر انسانی طالب خیر، عشق، خلاقیت، محبت و خیرخواهی است.

به گفته وی، تعریفی که شهید مطهری از مساله عشق دارد بسیار به تفکر مسیحیت شباهت دارد و عشق و محبت به همسایه و دشمن از جمله این مسائل است.

استاد الهیات کاتولیک در دانشگاه پادربورن آلمان ادامه داد: شهید مطهری تلاش می کند از مفهوم رحمت بهره ببرد که در قرآن کریم بسیار حائز اهمیت است و بسیار مهم است که این مطلب را به عنوان یک مفهوم قرآنی توسعه دهیم.

نگاه اصلاح طلبانه شهید مطهری
استاد دانشگاه رباط مراکش نیز در ادامه: عنوان کرد: هیچ اصلاح و نهضتی شکل نمی گیرد مگر اینکه مبتنی بر یک اصول فکری باشد تا بتواند مشکلات موجود را برطرف نماید.

دکتر هانی ادریس اضافه کرد: منظور از جنش های اسلام در اندیشه شهید مطهری جنبش های اسلامی اصلاح گرایانه است و ساختار فکری و حرکتی شهید مطهری ریشه در اصلاح دارد.

به گفته وی، از دهه هشتاد میلادی تاکنون شاهد جنبش های اصلاح گرایانه در جهان اسلام نبوده ایم و برخی جنبش ها نیز در حد مساله سیاسی محدود مانده اند و به اصلاح های اجتماعی نرسیده اند.

ادریس تاکید کرد: شهید مطهری نگاه تمدنی به مساله ملت های اسلامی داشت؛ پروژه نهضت و دید تمدن ساز شهید مطهری حتی در اروپا نیز مورد توجه بود و فردی چون هانری کربن برای مطالعه بیشتر تفکرات تمدنی شهید مطهری پروژه مطالعاتی زیادی صرف کرد.

استاد دانشگاه رباط مراکش گفت: شهید مطهری همچنان که درباره عدل الهی نظریه پردازی کرده درباره عدل اجتماعی هم نظریه پردازی کرده و نقطه خلائی در اندیشه های او احساس نمی شود.

وی در پایان تاکید کرد: میراثی که شهید مطهری از خود در مساله آموزش به یادگار گذاشته فراتر از بازده زمانی حیات وی است و شهید مطهری از این منظر از بزرگان دیگر نقش برجسته ای داشته است.

«همایش بین‌المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» به مناسبت یکصدمین سالگرد ولادت این استاد شهید با حضور سخنرانان از ۲۲ کشور جهان طی روزهای ۱۳ تا ۱۵ بهمن ماه به صورت وبیناری برگزار می شود.

آیت الله شهید مرتضی مطهری در ۱۳ بهمن ماه ۱۲۹۸ در شهر فریمان از توابع خراسان رضوی به دنیا آمد. وی از استادان حوزه علمیه و معروفترین سخنران در ۲ دهه قبل از انقلاب اسلامی بود و آثار بسیاری از او بر جای مانده است.

شهید مطهری در سخنرانی ها و کتاب های خود سعی در ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی داشت و آثار او پس از شهادتش از اصلی ترین منابع مورد رجوع در شناسایی نظر اسلام است.

این شخصیت بزرگ علمی در انقلاب اسلامی نقش موثری داشت و از سوی امام خمینی (ره) مسئول تشکیل شورای انقلاب اسلامی شد و در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ به دست گروهک منافقین فرقان به شهادت رسید.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdceze8o.jh8efi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما