سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : 94513

روزهای سخت کرونایی در انتظار ایران

قم نيوز : انتشار اخبار تعداد افزایش بیماران در بخش‌هایی از ایران این نگرانی را در میان جامعه و مسئولان ایجاد کرده که ظاهرا روزهای سخت کرونایی را درپیش رو داریم که بهترین راهکار برای کاهش اثرات منفی همچنان رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.
روزهای سخت کرونایی در انتظار ایران
روزهای سخت کرونایی در انتظار ایران
به گزارش قم نیوز درحالی براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت تعداد موارد فوت‌ شده براثر ویروس منحوس از مرز 58 هزار نفر عبور کرد که نگرانی مسئولان درباره احتمال آغاز موج چهارم همه‌گیری ظاهرا محقق شده و زنگ خطر روزهای سخت کرونایی دوباره در کشورمان به صدا درآمده است.

نزدیک به یکسال از اعلام رسمی ورود ویروس کووید 19 گذشته و از همان روزهای اول فعالیت‌های گسترده‌ای برای مدیریت شرایط بحرانی آغاز شد که خوشبختانه سیاست‌گذاری‌های درست مسئولان و همراهی هموطنان باعث شد تا سه موج گسترش همه‌گیری در ایران مدیریت شود تا جایی که از ابتدای بهمن‌ماه جاری شرایط همه‌گیری کرونا در سرازیری نزولی شدن قرار گرفت و رنگ زرد و آبی که حکایت از کم خطر شدن شرایط داشتند روی نقشه ایران خودنمایی کرد.

اما این روند نزولی شیوع در سراسر کشور یکباره با ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به کشورمان تغییر جهت داد و دوباره به سمت صعود  خیز معناداری برداشت که البته مسئولان با استفاده از داده‌های آماری و برآوردهای علمی از این اتفاق را پیش بینی کرده بودند و همواره به هموطنان هشدار دادند که در صورت عادی انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی این خیز مجدد بیماری می‌تواند سرآغاز موج چهارم شناخته شود.

به‌هرحال اکنون در نیمه بهمن 1399 اگرچه نرخ بهبودی بیماران در محدوده مناسبی قرار دارد اما تغییر وضعیت با روند افزایشی مراجعه کنندگان به مراکز درمانی دور از انتظار نیست و احتمالاً بزودی شاهد تغییر رنگ بندی همه‌گیری کرونا در سراسر کشورمان خواهیم بود.

این درحالی است که علی‌رغم تمام این هشدارها و تأکیدات مسئولان بهداشتی نسبت به رعایت اصول بهداشتی در دوران همه‌‌گیری کرونا نیم نگاهی به جداول میزان مشارکت مردمی در این زمینه نشان می‌دهد که بعضاً مشارکت بخصوص در کلانشهرها و شهرهای صنعتی به دلیل آغاز مجدد فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی به زیر 40 درصد رسیده  است.

از این رو و با درنظر گرفتن کاهش میزان مشارکت مردمی درکنار افزایش برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در شهرستان‌ها سیر صعودی ابتلا از دومین هفته بهمن ثبت شده و امروز بازهم ادامه یافته که تأییدی بر پیش‌بینی مسئولان بهداشتی از احتمال بروز موج چهارم همه‌گیری است.

با این شرایط طبق آمار وزارت بهداشت تا ظهر امروز 14 بهمن 1399 با جان باختن 72 نفر دیگر از هموطنان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا تعداد کل جانباختگان این ویروس منحوس از ابتدای آغاز همه‌گیری تا امروز به رقمی معادل 58 هزار و 110 نفر رسید.

از سوی دیگر در 24 ساعت گذشته آمارها نشان می‌دهد 6 هزار و 820 مورد جدید و قطعی ابتلا به ویروس کرونا در کشورمان ثبت شده که از این تعداد 660 نفر آنها در مراکز درمانی بستری و تحت درمان قرار گرفته‌اندو 3 هزار و 865 نفر از مبتلایان در شرایط حاد قرار داشته و در بخش ویژه دوران درمان خود را سپری می‌کنند.

لازم به‌یادآوری است ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم از فرد مبتلا یا ناقل به دیگران منتقل می‌شود و اصلی‌ترین علائم آن نیز عبارتند از تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی که بعضا مشکلات گوارشی نیز به آن اضافه می‌شود.

به گفته مسئولان بهداشت و درمان کشور بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس کرونا دچار بیماری خفیف می‌شوند و نیازی به بستری شدن در مراکز درمانی ندارند و تنها با رعایت مواردی کاملا ساده و توجه به تجویز پزشکان دوباره سلامتی خود را به دست می‌آورند.

بر اساس آخرین تحلیل‌های انجام شده از سوی ستاد ملی کرونا امروز در دوازدهمین روز بهمن 1399، 18 شهرستان کشور در وضعیت نارنجی ، 124 شهرستان در وضعیت زرد و 306 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به این ترتیب تمامی شهرستان‌های نارنجی رنگ از نظر وضعیت شیوع کرونا در استان‌های شمالی ایران شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbfsb9.rhba8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما