چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : 96359

تحقق جنبش دیجیتالی در علوم انسانی اسلامی ضروری است

قم نيوز : رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با تاکید بر ضرورت ایجاد «جنبش دیجیتالی» در حوزه های علمیه و علوم انسانی اسلامی گفت: حرکت به سمت دیجیتالی شدن علوم اسلامی به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه مراکز پژوهشی به ویژه حوزه علمیه قرار گیرد.
تحقق جنبش دیجیتالی در علوم انسانی اسلامی ضروری است
تحقق جنبش دیجیتالی در علوم انسانی اسلامی ضروری است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمدحسین بهرامی در آیین رونمایی از دو نرم افزار قرآنی که به صورت مجازی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قم برگزار شد، تاکید کرد: «علوم اسلامی- انسانی دیجیتال» یک رشته فنی نیست که تنها مهندسان، کار را در آن به پیش ببرند؛ بلکه ترکیبی از نیروهای فنی و همچنین پژوهشگران و عالمان علوم دینی را نیاز دارد.

وی با بیان اینکه این مرکز از جمله مراکز پژوهشی پیشرو در بهره گیری از هوش مصنوعی در کشور است گفت: مرکز علوم قرآنی نور سه دهه است که در این حوزه فعالیت عمیق انجام داده است و این آمادگی را دارد تا با سایر مراکز پژوهشی فعالیت های مشترک انجام داده و تجربه های خود را در اختیار آنها قرار دهد.

بهرامی با اشاره به فعالیت مراکز مطالعاتی غربی برای شکل دهی به شبهه های جدید با استفاده از نرم افزارهای هوش مصنوعی  گفت: بتازگی یک موسسه پژوهشی آلمانی درخواست خرید بانک اطلاعاتی برچسب های کار شده توسط این مرکز را داده که با پیگیری های انجام شده مشخص شد ه قصد آنها ایجاد شبهه پیرامون قرآن با تحلیل این اطلاعات توسط ابزارهای دیجیتالی بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیان اینکه در سال جاری برنامه و نرم افزارهای متعددی در حوزه های مختلف توسط این مرکز رونمایی می شود گفت: برنامه های قرآنی همواره در صدر فعالیت این مرکز بوده و تا کنون آثار متعددی در زمینه های قرآنی و پژوهشی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه نرم افزار جامع التفاسیر اثری درخشان از فعالیت های این مرکز است گفت: نرم افزار جامع التفاسیر اثری خارق العاده در حوزه پژوهش های قرآنی است که مورد توجه بسیاری از اساتید برجسته حوزه علمیه و همچنین پژوهشگران ممتاز کشوری واقع شده است.

بهرامی ادامه داد: امروز پایگاه برخط جامع التفاسیر که به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار گرفته است، به مراتب محتوای وسیع تر از نرم افزارهای جامع التفاسیر را پوشش می دهد.

وی اظهار داشت: نرم افزارها و پایگاه های داده مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی حاصل کارهای پژوهشی بسیاری است که با توجه به بهره گیری این محصولات از هوش مصنوعی امکان فعالیت های پژوهشی و نگارش مقاله ها و کتاب های مختلف را تسهیل کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه محصولات مرکز نور، تنها کار فنی نیست بلکه کارهای پژوهشی بسیار را پشتوانه خود دارد، گفت: نسخه های دیجیتال برچسب خورده این مرکز که بر اساس طبقه بندی های مختلف برچسب خورده اند،‌ موجب شده تا به کمک ماشین و هوش مصنوعی امکان دسترسی به مطالب بسیار زیاد شود که این امر ‌زیرساخت پژوهش های بسیار گسترده ای را فراهم کرده است.

دو نرم افزار «دانشنامه تفسیر طبری» و «دانشنامه تفسیر صافی» امروز در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رونمایی شد. این نرم افزارها دارای قابلیت جستجوی مفاهیم و موضوعات در متن کتاب است ضمن اینکه ۲ نرم افزار علاوه بر ارائه متن کتاب، برای اولین بار دسته بندی ها و فهرست هایی از موضوعات را هم ارائه کرده‌ که این کار در نوع خود بدیع است.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcb9fb9.rhb0spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما