قم نيوز : فرمانده قرارگاه فرهنگی جهادی حضرت مهدی بسیج سازندگی سپاه محمد رسول الله(ص) گفت: برای کار فرهنگی و جهادی نیازمند برنامه ریزی هستیم و باید در این حوزه ریشه‌ای کار شود؛ باید در حوزه جهادی برنامه‌ریزی شود تا مشکلات مردم اساسی حل شود نه اینکه کارهای موقتی انجام دهیم که مردم همیشه محتاج کمک باشند.
از توزیع یک میلیون بسته معیشتی تا کادرسازی علیه هجمه های مجازی دشمن
از توزیع یک میلیون بسته معیشتی تا کادرسازی علیه هجمه های مجازی دشمن
به گزارش قم نیوز در قرآن کریم بارها از کلمه «جهاد» استفاده شده و تأکید زیادی بر جهاد در راه خداوند شده، اما شاید تاکنون توجه کمتری به نقش جهاد در راه خدا در پیشرفت و توسعه اقتصادی صورت گرفته است. این موضوعی است که در برخی از آیات قرآن بیان شده و مفسران نیز این رابطه را مورد توجه و تأکید قرار داده‌‌اند. اهمیت مدیریت جهادی و نقش گروه های جهادی درآبادانی وپیشرفت کشور امروز در دیگر بر کمتر کسی پنهان مانده است و به عبارتی اگر می‌خواهیم در دهه چهارم انقلاب پیشتاز باشیم و بر مشکلات غلبه کنیم باید فرهنگ ومدیریت جهادی را نهادینه کنیم. مقام معظم رهبری دربیانات خود در جلسه‌ تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درتاریخ ۲۰ اسفند ۹۲ فرمودند: «باحرکت عادی نمی‌شود پیش رفت. با حرکت عادی و احیاناً خواب‌آلوده و بی‌حساسیت نمی‌شود کارهای بزرگ را انجام داد. یک همت‌ جهادی لازم است. تحرک‌ جهادی و مدیریت‌ جهادی برای این کارها لازم است. باید حرکتی که می‌شود، هم علمی باشد، هم پرقدرت باشد، هم با برنامه باشد و هم مجاهدانه باشد.»

امروز گروه‌ها و قرارگاه‌های متعدد جهادی در کشور بر پایه و با مدیریت نیروهای جوان و انقلابی تشکیل شده و بار رفع بسیاری از محرومیت‌ها در نقاط مختلف کشور بر دوش همین گروه‌ها است. از ساخت مسجد و مدرسه و سرپناه برای نیازمندان گرفته تا درمان و آموزش و توزیع بسته‌های معیشتی همه و همه تنها با نگاه الهی و بدون هیچ چشم‌داشتی، حرکتی به سوی پیشرفت و آبادانی کشور با تکیه بر نیروی جوان آغاز شده است.

قرارگاه فرهنگی جهادی حضرت مهدی بسیج سازندگی سپاه محمد رسول الله(ص) یکی از این مجموعه‌های جوان و انقلابی است که از بدو تاسیس، با تکیه بر نیروی جوان و انقلاب گام‌های بلندی را در راستای پیشرفت و آبادانی کشور و محرومیت‌زدایی برداشته است. برای آگاهی از فعالیت‌ها و اقدامات این قرارگاه جهادی با مهرشاد سهیلی فرمانده جوان این قرارگاه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


با توجه به شیوع کرونا در کشور، این قرارگاه چه اقداماتی در حوزه محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان انجام داده است؟

پس از تشکیل جشنواره آتش‌ به اختیار و راه‌اندازی قرارگاه وضعیت کرونایی در کشور شکل گرفت که پس از این اتفاق بیش از یک میلیون بسته مواد غذایی با مشارکت خیرین تامین و بین نیازمندان در استان‌هایی چون خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان و... توزیع شد. در کنار توزیع این بسته‌های غذایی رویکرد فرهنگی را فراموش نکرده‌ایم و همراه با بسته‌های غذایی، بسته فرهنگی نیز با رویکرد ترویج یاد و خاطره شهدا به خانواده‌ها ارائه شده است.

در زمان شیوع کرونا، اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های مختلف با رویکرد خدمت به مردم انجام داده که تمام با جذب مشارکت‌های مردمی و بدون کمک دولت بوده است؛ تلاش ما محرومیت‌زدایی و انجام فعالیت‌های جهادی در استان‌های محروم کشور بوده است.

همچنین پویش‌های متعددی در ایام ملی و مذهبی داشتیم و استقبال خوبی از این پویش‌ها صورت گرفت و توانستیم بیش از ۶ میلیارد تومان کمک مردمی برای نیازمندان جمع‌آوری کنیم.

 

در کنار فعالیت‌های فرهنگی چقدر به فعالیت‌های ماندگار و فرهنگ‌سازی بین محرومین پرداخته‌اید؟

اصل کار این قرارگاه در حوزه محرومیت‌زدایی است و تلاش ما این است به جای توزیع اقلام مورد نیاز مردم، اشتغال‌زایی انجام دهیم تا خودشان توانمند شوند و حتی بتوانند دست دیگران را هم بگیرند. در کنار اطعام نیازمندان اقدامات فرهنگی را فراموش نکرده‌ایم.

ما در دوران دفاع مقدس بیش از 36 هزار دانش‌آموز بسیجی شهید داشتیم و باید ببینیم امروز وظیفه ما چیست؛ امروز با وجود مشکلات متعدد مردم همچنان نسبت به یکدیگر احساس مسوولیت می‌کنند و هیچ تغییری در مردم بعد از دفاع مقدس ایجاد نشده و همان نوع‌دوستی و احساس مسوولیت و شور و اشتیاق نسبت به نظام و انقلاب و امام و رهبری بین مردم وجود دارد.

امروز دورانی است که باید کارها به جوان‌ها سپرده شود، مگر همین جوانان نبودند که در دوران دفاع مقدس فرماندهی و جلوداری کردند و پیروزی حق بر علیه باطل را محقق کردند؛ البته همواره باید از تجربیات فرهیختگان و افراد باتجربه هم استفاده کرد اما غفلت از ظرفیت جوانان، آینده کشور را به خطر می‌اندازد. رهبر انقلاب بارها بر استفاده از ظرفیت جوانان تاکید کردند ولی مسوولین آنطور که باید به ظرفیت جوانان توجه ندارند.

در حوزه مدرسه‌سازی در مناطق محروم نیز اقداماتی در این قرارگاه انجام شده و تلاش داریم این فعالیت‌ها را گسترش دهیم. جدا از مساله کارهای فرهنگی، تلاش بر انجام کارهای ریشه‌ای داریم و بنا بر این است که در کنار توزیع بسته‌های غذایی، اشتغال‌زایی نیز انجام دهیم و به مرور جوانان محروم و نیازمند جامعه خود توانمند شوند و قدرت کمک به دیگر نیازمندان را داشته باشند و با همین روش شبکه‌سازی نیز در کشور در راستای محرومیت زدایی و کار فرهنگی صورت گیرد.



فضای مجازی یکی از عرصه‌های مورد هجمه دشمن خصوصا برای نوجوانان است؛ برای شبکه‌سازی و آموزش نوجوانان در مقابل این هجمه‌ها چه کارهای در قرارگاه انجام شده است؟

تلاش داریم نوجوانان را وارد صحنه کارهای فرهنگی کنیم؛ فضای مجازی بستری برای هم کارهای خوب و هم بد است و امروز در حوزه فضای مجازی نیز اقدامات قابل توجهی در قرارگاه رقم خورده و با برگزاری پویش‌های مختلف، ضمن شبکه‌سازی، کارهای فرهنگی و آموزشی با محوریت قران و معارف اهل‌بیت انجام شده است.

برای کار فرهنگی و جهادی نیازمند برنامه ریزی هستیم و باید در این حوزه ریشه‌ای کار شود. باید در حوزه جهادی برنامه‌ریزی شود تا مشکلات مردم اساسی حل شود نه اینکه کارهای موقتی انجام دهیم که مردم همیشه محتاج کمک باشند.

تاکنون چندین هزار جوان در کشور در اردوهای فرهنگی تبلیغی قرارگاه شرکت‌ کرده‌اند و در دوره‌های آموزشی ما فعال بوده‌اند. امروز باید با جوانان با زبان خودشان حرف بزنیم نه اینکه انتظار داشته باشیم همه جوانان به یک شکل با مسائل فرهنگی برخورد کنند.

 

امروز تلاش اصلی دشمن بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به انقلاب است؛ در قرارگاه حضرت مهدی(عج) چقدر در زمینه افزایش اعتماد عمومی به انقلاب کار شده است؟

امروز مردم علاوه بر مشکلات متعددی که در حوزه‌های مختلف دارند اما چشم از انقلاب و اسلام نبسته‌اند؛ همچنان اگر اتفاقی همچون دفاع مقدس بیفتد مردم پرشور به میدان خواهند آمد و بارها این حضور پرشور را نشان داده‌اند. مردم آگاهند و اگر مشکلی هم در حوزه معیشت به وجود می‌آیند از چشم نظام و رهبری نمی‌بینند.

امروز خیلی از مسوولان دلسوزانه برای نظام کار می‌کنند، البته در نقطه مقابل هم هستند افرادی که از جایگاه و مسوولیتشان سوءاستفاده کرده و در زمین دشمن بازی می‌کنند. امروز همچنان تکیه مردم و خانواده‌های شهدا بر شهدا و دفاع مقدس است و رمز پیروزی ما نیز زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا است.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgn39y.ak93q4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما