يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : 96790

پایداری بانک خونی قم نیازمند همراهی مستمر مردم است

قم نيوز : مدیرکل انتقال خون قم گفت: میزان اهدای خون قم در ماه مبارک رمضان امسال اگر چه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۵ درصد افزایش یافته است ولی با توجه به اینکه در یکسال اخیر مصرف فرآورده‌های خون ۱۰ درصد افزایش یافته است، پایداری بانک خونی قم نیازمند همراهی مستمر مردم است.
پایداری بانک خونی قم نیازمند همراهی مستمر مردم است
پایداری بانک خونی قم نیازمند همراهی مستمر مردم است
به گزارش قم نیوز مرتضی نوریان افزود: خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و چون زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد به همین دلیل باید اهدا خون به صورت مرتب و مستمر صورت گیرد.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان امسال ۳ هزار و ۱۸۵ نفر به مرکز انتقال خون قم مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۵۵۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

نوریان اظهار داشت: ۲ هزار و ۴۷۸ تن از اهداکنندگان خون در ماه رمضان را آقایان و ۷۵ تن نیز بانوان بوده اند که از این تعداد یک هزار و ۴۴۸ نفر از جمله اهداکنندگان مستمر هستند.

مدیرکل انتقال خون قم افزود: پلاکت یکی از فراورده های مهم خونی است که امکان ذخیره آن تنها برای سه تا پنج روز ممکن است و این در حالی است که مصرف این فراورده خونی با رشد چشمگیر ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اعلام برنامه کاری مراکز اهدای خون استان گفت: مرکز ثابت اهدای خون مرکزی ویژه آقایان هر روز به غیر از روزهای تعطیل از ساعت۷:۳۰ لغایت۱۳:۳۰ و در روز پنجشنبه ها تا ساعت ۱۳ فعالیت خواهد داشت.

نوریان اظهار داشت: روزهای یک شنبه ها و سه شنبه ها نیز مرکز انتقال خون قم واقع دز بلوار ۱۵ خرداد تا ساعت۱۸ بصورت یکسره فعالیت دارد.

مدیرکل انتقال خون قم افزود: مرکز ثابت اهدای خون حضرت روح الله واقع در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق(ع) ویژه آقایان و خانم ها هر روز هفته از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و برای روز های پنجشنبه تا ساعت ۱۳ فعالیت دارد.

اهداکنندگان می‌توانند برای دریافت زمان نوبت برای اهدای خون به سامانه www.IBTO.ir مراجعه کنند ضمن اینکه همراه داشتن کارت ملی جهت اهدای خون ضروری است.

شرایط عمومی اهدای خون شامل وزن دست کم ۵۰ کیلوگرم، سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال و رعایت فواصل اهدای خون بمدت دست کم ۸ هفته است .

در شهر قم دو مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcaw0no.49nio15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما