جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : 97345

امام خمینی (ره) الگویی ممتاز و شخصیتی جامع

قم نيوز : استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) الگویی ممتاز، جامع در امر دنیوی و اخروی و دارای شخصیتی ذوابعاد بودند.
امام خمینی (ره) الگویی ممتاز و شخصیتی جامع
امام خمینی (ره) الگویی ممتاز و شخصیتی جامع
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمدرضا صفایی بوشهری گفت: کمتر کسی موفق می‌شود در مسیر امور دنیوی و اخروی طی طریق آنچنان نماید و منازل متعددی را در صراط مستقیم طی کند و مقبوله (علم و عمل) را چنان عملاً بهم آمیزد که سالم به وادی توحید ناب گام بگذارد و آن‌را در تمام امور دنیا و آخرت گسترش دهد و بتواند قبل از وصل به لقای الهی با رهزنانی اعم از شیاطین، جن و انس، هوای نفس و امور کاذب دنیایی که برخواسته از لهو و لعب باشد مبارزه‌ای تام داشته باشد به نحوی که هم خود را برهاند و هم امتی را و این امر مهم توسط رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) صورت پذیرفت و خالصانه به آن عینیت بخشید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) الگویی الگویی ممتاز، جامع در امر دنیوی و اخروی و دارای شخصیتی ذوابعاد بودند افزود: ایشان جلوه‌های معنوی اخلاقی بسیار داشتند که می‌توان از عرفان، توکل، عبودیت، اخلاق، شجاعت، سیاستمداری، تقوا، اخلاص، زمان شناسی، صبر و حلم، ولایتمداری، قانون مداری، بصیرت و آرامش واقعی آن چهره بی نظیر یاد نمود.

حجت الاسلام محمدرضا صفایی بوشهری در ادامه به تشریح جلوه‌های معنوی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) پرداخت و گفت: امام خمینی (ره) عرفانی برخواسته از شریعت اسلامی و با هدایت معصومین (علیهم السلام) داشت و ذوب در توکل به خداوند عزوجل بودند و در تمام امور اعم از سختی‌ها و آسانی‌ها از این اصل الهی تخطی نکردند و سرچشمه (حسبنا الله و نعم الوکیل) جانش را سیراب نموده بود.

وی افزود: حضرت امام خود را در پیشگاه خداوند متعال عبد مطلق می‌دیدند و کاملاً تسلیم ذات اقدس الهی بودند چنانکه هرچه در پسند الهی بود ایشان همان را می‌پسندیدند؛ تجسمی از آیات الهی و سیره معصومین (علیهم السلام) بودند و به اخلاق نظری با اخلاق عملی خود جان بخشیدند و راستگوئی در سخن و امانتداری و عدالت را صادقانه انجام دادند.

استاد اخلاق حوزه گفت: امام (رحمت الله علیه) چه پیش از انقلاب در برابر طاغوت زمان و چه در تبعید در برابر حاکمان ظالم و هیچ ابر قدرتی خود را نباخت و نترسید و شجاعت علوی را نمایان و آشکار ساخت و فرمودند: به خدا هیچگاه نترسیدم. ایشان در نگاه سیاسی مؤمنی بود که به نور الهی امور سیاست خارجی و داخلی می‌نگریست و مصداق کامل این فراز کلام معصومه عالم خلقت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می‌بودند که فرمود: یا ابا الحسن، المومن ینظر بنورالله تعالی؛ ای ابا الحسن، مؤمن با نور خداوند متعال می‌نگرد.

وی ادامه داد: حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) به سیاستمداران خبره دنیا یاد داد که شیطنت به نام سیاست با سیاست اسلامی الهی که نجات بخش است در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی و کشور داری و ارتباط با دولت‌های دیگر فرق دارد. ایشان حق تقوا را در حد اندازه وجودی خود کامل و تمام انجام داد و معصومانه گفتار و کردارش را تنظیم فرمود. در طول زندگی و مبارزاتش نه تعریف کسی او را نفساً خوشحال کرد و نه ملامت نابحق دشمنان اسلام، آنگاه که مسیر را صحیح دید دیگر کرد.

حجت الاسلام محمدرضا صفایی بوشهری گفت: زمان شناسی در رهبری یک امت و نجات آنان لازمه لاینفک یک رهبر است که امام خمینی این خصیصه ارزشمند را در زمان حیاتشان به خوبی استفاده و برای آینده امت و ملت خود تبیین نمودند. همچنین صبر و حلم آن شخصیت برجسته و معمار کبیر انقلاب زبان زد خاص و عام می‌باشد.

وی افزود: آن بزرگوار در زندگی فردی و اجتماعی خود گاهی فارغ از تمسک به ولایت حضرات معصومین (علیهم السلام) نشد و در این زمینه فرمودند: تمسک به ولایت امامان معصوم (علیهم السلام) شرط استقامت و عبور است. همچنین در برابر قانون، خود و خودی را نمی‌شناخت و فرق نمی‌گذاشت و فرموده‌اند: اگر تخلفی از من هم سر بزند مهیای مواخذه هستم.

استاد اخلاق حوزه گفت: بصیرت و تیز بینی امام راحل هنوز هم اندیشمندان جهان را مبهوت نگاه داشته است. همچنین خدا و یاد خدا آنچنان وجود و دل امام راحل را فراگرفته بود و به این یقین دست یافته بود که فقط دل‌ها با یاد خدا آرامش می‌یابد و تجلی این آرامش را در زمان تشرف به ایران و در طول انقلاب خصوصاً در زمان دفاع مقدس نشان داد و در وصیت نامه الهی سیاسی خود ضمن خداحافظی از مردم نیز فرمودند: بادلی آرام و قلبی مطمئن به جایگاه ابدی خود می‌روم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchmxnw.23nqkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما