سه شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 98216
منبع : قم نیوز

رشد ۳.۶ درصدی اهدای خون در قم طی سه ماهه نخست امسال

قم نيوز : نوریان گفت: در سه ماه نخست امسال حدود ۱۰ هزار واحد خون در استان قم اهدا شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.
رشد ۳.۶ درصدی اهدای خون در قم طی سه ماهه نخست امسال
رشد ۳.۶ درصدی اهدای خون در قم طی سه ماهه نخست امسال
به گزارش قم نیوز مرتضی نوریان مدیرکل انتقال خون قم گفت: در این مدت ۱۲ هزار و ۲۸۷ نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون قم مراجعه کرده‌اند که این تعداد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۵ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل انتقال خون قم گفت:‌میزان اهدای خون در این استان، به ازای هر یک هزار نفر، ۲۹ نفر است که این آمار از میانگین کشوری بالاتر می‌باشد که این امر موجب شده علاوه بر حفظ پایداری ذخایر خونی استان، به شبکه خون رسانی کشور هم خون ارسال کنیم.

او ادامه داد: از ۹ هزار و ۹۶۵ شهروند نوع‌دوستی که در سه ماه نخست امسال موفق به اهدای خون خود شدند، حدود ۶۲ درصد آن‌ها ازجمله اهداکنندگان مستمر بوده‌اند.

نوریان عنوان کرد: اداره کل انتقال خون استان با همراهی اهداکنندگان نوع‌دوست به کمک بیماران استان‌های دیگر شتافته به‌گونه‌ای که از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان خردادماه امسال ۲ هزار و ۲۸۱ واحد خونی به شبکه خون رسانی کشور ارسال شده است.

او ادامه داد: از حدود ۱۰ هزار نفری که در سه ماه نخست امسال موفق به اهدای خون در این استان شده اند، ۴۰۱ تن از آن‌ها را بانوان تشکیل داده اند.

نوریان با بیان اینکه اهدای خون، نیازی مستمر و همیشگی است ادامه داد: پلاکت یکی از فرآورده‌های خونی است که برای تمام بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند مورد نیاز است و با توجه به طول عمر کوتاه این فرآورده خونی، نیاز به اهدای خون روزانه وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: در سه ماه نخست امسال ۱۳۱ واحد پلاکت فرزیس اهدا شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیر ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد.

نوریان با دعوت جوانان به پیوستن به خانواده بزرگ اهداکنندگان خون در این استان گفت: اهدای خون جایگزین مصنوعی ندارد و تنها منبع تامین آن، انسان است به همین دلیل اهدای خون در نجات جان بیماران جایگاه و اهمیت بسیار زیادی دارد.

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه به طور متوسط هر ۱۰ دقیقه، یک واحد خونی یا فرآورده خونی در مراکز درمانی استان توزیع و به بیماران تزریق می‌شود، ادامه داد: از ابتدای امسال تا پایان خردادماه، ۱۴ هزار و ۶۷۵ واحد خون و فراورده‌های خونی از این اداره کل به بیمارستان‌ها ارسال شده است که این آمار نیز رشد ۱۰ رصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

نوریان حفظ ذخایر خونی قم در سطح مطلوب کنونی را نیازمند همراهی و اهدای مستمر خون دانست و ادامه داد: توصیه و درخواست ما به اهداکنندگان و مردمی که از سلامت برخوردار هستند و علائم بیماری ندارند، این است که جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: افراد علاقه‌مند برای مشارکت در این امر خدا پسندانه و ثبت اطلاعات خود در بانک اهداکنندگان قم ضروری است با همراه داشتن کارت ملی به مراکز انتقال خون استان مراجعه کنند ضمن اینکه شهروندان برای تسهیل در اهدای خون می‌توانند برای دریافت زمان نوبت در سامانه www.IBTO.ir ثبت‌نام تا در زمان معین به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcfv0d1.w6dcyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما