پنجشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : 98440

شهروندان قمی علائم سرماخوردگی را جدی بگیرند

قم نيوز : مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: شهروندان علائم سرماخوردگی که نشان‌دهنده احتمالی ابتلا به ویروس کروناست را جدی بگیرند و به مراکز درمانی زود مراجعه کنند.
شهروندان قمی علائم سرماخوردگی را جدی بگیرند
شهروندان قمی علائم سرماخوردگی را جدی بگیرند
به گزارش قم نیوز محمد نیک‌پور افزود: با توجه به سرایت بالای نوع دلتای ویروس کرونا، در صورت مراجعه دیرهنگام مردم، جمعیت بزرگ‌تری آلوده می‌شوند و درمان طولانی و عوارض بیماری بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که علائم ویروس کرونا نوع هندی همان علائم کرونای اولیه است و فقط ممکن است علائم شبه سرماخوردگی تقویت شده باشد، اضافه کرد: در حال حاضر هیچ سرماخوردگی وجود ندارد و تمام علائم نشان‌دهنده ابتلا به ویروس کروناست، مگر اینکه خلاف این مساله ثابت شود.

به گفته وی، بدن‌دردهای شدید، سردرد و علائم گوارشی از جمله علائم غیرتنفسی است که نشان‌دهنده ابتلا به ویروس کروناست.

نیک پور به شهروندان توصیه کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی را کاملا رعایت و از مسافرت‌های غیرضروری اجتناب کنند تا ویروس کرونا ریشه‌کن شود.

وی تصریح کرد: افرادی که مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند، ممکن است حدود چهار و نیم تا پنج ماه آنتی‌بادی در بدن این افراد وجود داشته باشد و ایمنی نسبی برای فرد ایجاد کند؛ ولی وقتی نوع جدید ویروس شیوع پیدا می‌کند، شاید آنتی‌بادی‌ها تاثیر کمتری داشته باشد و موثر واقع نشود.

وی با اشاره به این‌که هر چه پوشش واکسن بالاتر رود، جامعه ایمن خواهیم داشت و زنجیره انتقال می‌شکند، ادامه داد: پوشش واکسن سینوفارم در مقابل سویه جدید ویروس کرونا نسبی است، پوشش واکسن آسترازنکا شاید کمتر باشد، ولی پوشش واکسن کوو برکت بالاتر است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های ویروس‌ها خاصیت تغییر ژنی و آنتی‌ژنی است و این تغییرات یا بزرگ هستند و باعث می‌شوند ماهیت میکروب عوض شود و یا کوچک هستند و باعث می‌شوند ویروس به‌صورت جزئی تغییر کند.

وی اضافه کرد: ویروس ممکن است در اثر این تغییرات قدرت بالاتری پیدا کند و یا به سمت ضعف برود؛ اگر ضعیف شود مطلوب جامعه است، ولی در صورت قوی شدن آسیب‌زا خواهد بود.

وی ادامه داد: ویروس کرونا در هر جهش، توانایی خاصی از نظر اپیدمیولوژیک پیدا می‌کند و توانایی خاصی در سرعت ابتلای جمعیت بیشتری از افراد را دارد و این مساله باعث شده تجمعات کوچک زیادی در ابتلا به ویروس کرونا دیده شود.

نیک پور خاطرنشان کرد: بر همین اساس، به دلیل ابتلای یک نفر همه اعضای یک خانواده مبتلا می‌شوند و ویروس در یک جامعه کوچک سریع انتقال پیدا می‌کند و اپیدمی جدیدی را در کشور به وجود می‌آورد.

به گفته وی، هر چه زمان می‌گذرد قابلیت تغییر ژنتیکی ویروس کرونا تغییر زیادی می‌کند و قدرت سرایتش چند برابر می‌شود.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdce7e8o.jh8vei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما