يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : 98507

اصلاح بنیان های فکری جامعه شیعی، اقدام مهم امام باقر(ع) بود

قم نيوز : عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به سیره نورانی امام باقر (ع) گفت:اصلاح بنیان های فکری جامعه اقدام اساسی و مهم امام باقر(ع) برای جلوگیری از گسترش مجادلات علمی بود.
اصلاح بنیان های فکری جامعه شیعی، اقدام مهم امام باقر(ع) بود
اصلاح بنیان های فکری جامعه شیعی، اقدام مهم امام باقر(ع) بود
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی با اشاره به سیره نورانی امام باقر (ع) گفت: همه ائمه معصومین (ع) در دوران امامت خودشان تلاش کردند مرجعیت علمی و دینی را تحقق بخشند و برای دسترسی به آن اقداماتی انجام داده‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فضای سیاسی و فرهنگی دوران امام باقر (ع)، شاخصه اصلی این دوران را ترویج فرهنگ جاهلی دانست و ادامه داد: اگرچه خلفای آن دوران ظاهر مذهبی داشتند، اما در عین حال همواره با اقدامات خود سعی می‌کردند فرهنگ جامعه را از قرآن و آموزه‌های وحیانی دور کنند.

وی افزود: با توجه به گسترش مجادلات علمی از سوی فرقه‌های مختلف در دوران امام باقر (ع) اقدامی اساسی و بنیادین برای امام باقر (ع) اصلاح بنیان‌های فکری جامعه و سوق دادن فرهنگ جامعه به سوی آموزه‌های وحیانی بود که امام باقر (ع) به خوبی این کار را انجام دادند.

حجت‌الاسلام رزاقی موسوی هدف اصلی امام محمد باقر (ع) را اصلاح بنیان‌های فکری و فرهنگی جامعه دانست و تصریح کرد: امام باقر (ع) هدف نهضت بزرگ علمی را پایه گذاری و یک حوزه وسیع و عالمانه را تأسیس کردند و به مبارزه با اندیشه‌ها و آرای انحرافی از طریق انجام مناظرات، تبیین مبانی کلامی شیعی و بیان حقیقت رفتند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه مهمترین شاخصه‌های اندیشه و فقه شیعه در زمان امام باقر (ع) پایه گزاری شده است، ادامه داد: ایشان نظام امامت محور را در جامعه تبیین و نهادینه سازی کردند؛ ایشان به همگان آموختند که اگر جامعه بخواهد به سمت سعادت حرکت کند باید در رأس آن امام معصوم (ع) باشد.

وی تبیین بسیاری از مسائل فقهی مورد نیاز مردم، ارائه مجموعه‌ای جامع از احادیث در حوزه تفسیر و ترویج اخلاق شیعی را از میراث‌های علمی و فکری امام باقر (ع) دانست و گفت: امام باقر (ع) با روایات تربیتی خودشان به راستی این پیام را به ما منتقل کرده‌اند که جامعه باید در عرصه تربیت فرزندان خود دقت بیشتری داشته باشد و اگر بخواهد متعالی باشد و نسل آینده در آن راستای تعالیم سعادت بخش اسلام حرکت کند.

حجت‌الاسلام رزاقی موسوی تاکید کرد: نقش والدین، روزی حلال در تربیت فرزندان، تکریم شخصیت فرزندان، تقویت بنیان خانواده و تربیت معنوی فرزندان با نگاه توحیدی از جمله تأکیدات امام باقر (ع) در راستای ترویج اخلاق تربیتی است.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdciywa3.t1avu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما