پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : 98767

غدیر روز کمال دین و آغاز دینداری مؤمنان است

قم نيوز : عضو مجلس خبرگان رهبری، غدیر را روز کمال دین و آغاز دینداری مؤمنان دانست و تصریح کرد: دستیابی به حقیقت توحید با سیر در وادی ولایت محقق می شود.
غدیر روز کمال دین و آغاز دینداری مؤمنان است
غدیر روز کمال دین و آغاز دینداری مؤمنان است
به گزارش قم نیوز آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در جمع زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این که ابلاغ پیام غدیر، مأموریتی سخت و بزرگ بر دوش حضرت رسول الله (ص) بود بیان کرد: این مأموریت به صورت مکرّر به حضرتش ابلاغ می شد، اما در عین حال آن حضرت نگران ابلاغ این پیام بودند.

وی افزود: البته باید توجه داشت که این نگرانی بر جان و مانند آن نبود، بلکه پیامبر(ص) نگران بودند که این مأموریت بسیار مهم به اجرا نرسد و تحمل ولایت امیرالمؤمنین (ع) برای برخی از مسلمانان سخت باشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی سپس به آیات سوره مبارکه شرح توجه داد و یادآور شد: پروردگار در این سوره خطاب به رسول خود می فرماید مأموریت رسالت بر دوش تو سنگین بود و به همین دلیل به تو شرح صدر عطا کردیم تا سنگینی این بار از دوش تو برداشته شود.

وی اضافه کرد: در ادامه این سوره خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید ذکر و دعوت تو رفعت پیدا کرد و در سختی مأموریت رسالت، گشایشی حاصل شد.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین خاطر نشان کرد: بر اساس آیه «فإذا فرغتَ فانصب»، پس از مأموریت رسالت، مأموریت ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین (ع) بر دوش پیامبر (ص) قرار گرفت و سرانجام این مأموریت با مقدمات و تشریفات در غدیر خم به وقوع پیوست.

وی همچنین اذعان کرد: البته تحمل این امر برای برخی مسلمانان سخت بود و به همین دلیل بود که یکی از آنان در همان موضع غدیر خم از پیامبر پرسید آیا آن چه به آن دستور دادی، دستوری از طرف خدا بود یا از خودت که پیامبر (ص) فرمود این دستور از سوی خداست.

میرباقری افزود: پس از این بود که آن فرد از خدا خواست تا اگر این فرمان از سوی اوست، عذابی بفرستد که بر اساس آیه «سئل سائل بعذاب واقع» عذابی نازل شد و آن فرد به هلاکت رسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: بر این اساس باید نتیجه گرفت که ابلاغ این مأموریت هم برای پیامبر (ص) و هم برای امت او سخت بود، اما سرانجام حضرت رسول الله (ص) این مأموریت مهم و حیاتی را به انجام رساندند و در خطبه غدیر فرمودند خدایا تو شاهد باش که من این مأموریت را ابلاغ کردم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در عین حال اظهار کرد: باید گفت حقیقت غدیر آن است که بر اساس مأموریت خدا به پیامبرش، امانت الهی یعنی حقیق ولایت به اهل خود برسد، به بیان دیگر تمام اسرار انبیای الهی به حضرت رسول الله (ص) داده شده بود و آن حضرت در غدیر، همه این امانات را به حضرت امیرالمؤمنین (ع) سپردند.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین افزود: پس از این ابلاغ بود که دین کامل شد و سران کُفر مأیوس شدند، اما در عین حال دینداری مؤمنان آغاز شد.

وی اضافه کرد: بنابراین فرموده الهی که دین با غدیر کامل شده است به معنای آن نیست که در ادامه، از مؤمنان امتحان گرفته نمی شود.

میرباقری با تصریح بر این که باب ایمان و نعمت باطنی با غدیر گشوده شده است یادآور شد: اگر کسی بخواهد به حقیقت توحید دست یابد، باید از وادی ولایت سِیر کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcguu9y.ak9734prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما