سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : 36661
در پی احتمال ابتلاء به زیکا، ضروری به نظر می‌رسد:

لزوم قرنطینه اعضای اتاق بازرگانی قم در پی سفر به برزیل

دانشگاه علوم پزشکی مانع شیوع زیکا در قم شود
قم نيوز : قم نیوز: در حالی که اعضای اتاق بازگانی صنایع و معادن استان در سفری بی ثمر و بدون فایده که تنها تحمیل کننده هزینه بوده است، به برزیل سفر کرده اند، ضروری است برای جلوگیری از انتقال بیماری واگیردار زیکا، مدتی طولانی در قرنطینه قرار گیرند تا این بیماری خطرناک از برزیل به ایران منتقل نشود.
لزوم قرنطینه اعضای اتاق بازرگانی قم در پی سفر به برزیل
قم نیوز: در حالی که رکود در فعالیت‌های صنعتی و بازرگانی حاکم است، هیات تجاری اعزامی استان قم شامل رئیس و برخی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان قم، 24 آذر ماه امسال  مطابق 15 دسامبر 2015 عازم کشور برزیل شدند و در طی یک سفر 10 روزه فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی وصنایع تبدیلی دام و طیور – انواع نهادهای دامی ، مشارکت در تهیه زمین ده هزار هکتاری برای کشت انواع ذرت و سویا ، صنعت کفش ، سنگ های قیمتی و معدنی و گردشگری را مورد بازدید قرار دادند.

سفری که پس از برگزاری آن با انتقادهای گسترده‌ای روبرو شد، و ابوالفضل حجازی، یکی از تجار خوشنام و باسابقه قم در این باره به خبرگزاری فارس گفت:  با توجه به اینکه اعضای اتاق بازرگانی قم با صرف هزینه‌هایی بس گزاف که بر خلاف منویات مقام عظمای ولایت مبنی بر ایجاد اقتصاد مقاومتی است گویا سفری به کشور برزیل داشته‌اند اکنون جای سئوال است که بر چه اساس این مخارج کلان و سرسام‌آور سفر را از جیب تولید‌کنندگان و بازرگانان که خود دغدغه بسیاری در امر تولید و هزینه‌های روزمره دارند هزینه‌ کرده‌اند؟

اما فارغ از این انتقاد حجازی، مدیر شرکت تندر شهاب، آن چه که خبرنگار قم نیوز را نگران کرده است، عدم رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای در مورد این سفر 10 نفر و 10 روز به برزیل بوده است زیرا در ماه های اخیر، بیماری زیکا در برزیل منتشر شده است، بیماری خطرناکی که باید نسبت به آن بیمناک بود.

بیماری زیکا چیست؟
ویروس زیکا (نام علمی: Zika virus) نام یک گونه از ویروس فرمانرو است و از پشه به انسان منتقل می‌شود. ویروس زیکا که در سال ۱۹۴۷ در جنگل زیکا (Zika) در اوگاندا شناسایی شد، مانند ویروس دنگی، ویروس نیل غربی و تب زرد یک بیماری گرمسیری منتقل‌شونده به‌وسیله پشه ایجاد می‌کنند. تغذیه پشه‌ها از خون بیماران ویروس را به آنان منتقل می‌کنند. ویروس در پشه‌ها بیماری ایجاد نمی‌کند. گزش افراد سالم به‌وسیله پشه ناقل ویروس بیماری را به آنان منتقل می‌کند. انتشار این ویروس تا سال ۲۰۰۷ به آفریقا و آسیای جنوب شرقی محدود بود و چندان موردتوجه قرار نمی‌گرفت. این ویروس در سال ۲۰۰۷ در میکرونزی از جزایر اقیانوس آرام شیوع پیدا کرد.

این ویروس تا سال ۲۰۱۴ فقط در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام شیوع یافته بود. این ویروس در آن سال به جزیره ایستر و شیلی گسترش یافت. ویروس زیکا تا ماه مه ۲۰۱۵ به برزیل راه یافت. در برزیل در سال گذشته بیش از ۸۴۰۰۰ مورد ابتلا به این ویروس ثبت شد.

زیکا درمان ندارد!
در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا در دست نیست. تنها روش برای پیشگیری از عفونت پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها است. تاکنون ۹ کشور در آمریکای مرکزی و جنوبی موارد ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند. پورتوریکو در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵ گزارش کرد که نخستین مورد ابتلای محلی به این ویروس در این کشور رخ داده است. در ژانویه ۲۰۱۶ در ایالت هاوایی آمریکا تولد نوزادی دچار میکروسفالی که از لحاظ ویروس زیکا مثبت بود گزارش شد.

فقط ۲۰ درصد از کسانی که به این ویروس آلوده می‌شوند، علامت‌دار می‌شوند و شایع‌ترین علائم تب، دانه‌های پوستی، درد مفصل و قرمزی چشم‌ها است.

با شیوع ویروس زیکا در سال ۲۰۱۵ در برزیل این احتمال مطرح شد که این ویروس اثراتی زیان‌بار بر زنان باردار داشته باشد.

در طول سال ۲۰۱۵، هزاران نوزاد - ۱۰ برابر میزان معمول سالانه- با میکروسفالی به دنیا آمدند، عارضه‌ای که در آن مغز به‌طور غیرطبیعی کوچک است. این نقصان هنگام تولد اغلب پس‌ازآن رخ داده بود که مادران در ابتدای بارداری علائم شبیه ابتلا به ویروس زیکا را نشان داده بودند. '' گرچه هنوز به‌طور قطعی نمی‌تواند دراین‌باره سخن گفت، به نظر می‌رسد رابطه‌ای میان ابتلا مادران در ابتدای دوره بارداری به ویروس زیکا و تولد نوزادانشان با میکروسفالی وجود داشته باشد. انتشار گسترده‌تر ویروس زیکا ممکن است به تغییرات اقلیمی مربوط باشد که باعث گسترش زیستگاه پشه‌های ناقل آن شده‌اند.

برزیل، بدترین شرایط را در بین کشورهای دارای زیکا دارد
این ویروس که اکنون در آمریکای جنوبی به شدت شیوع یافته است رو به گسترش است. وزارت بهداشت کلمبیا اعلام کرد که ۲۰ هزار و ۲۹۷ مورد تأیید شده ابتلا به ویروس زیکا از جمله دو هزار و ۱۱۶ زن باردار در کلمبیا وجود دارد. برزیل با سه هزار و ۷۰۰ مورد کوچکی مغز (میکروسفالی) بدترین شرایط را بین کشورهایی دارد که ویروس زیکا در آنها شیوع پیدا کرده است

سفر اعضای اتاق بازرگانی و خطری که قم را تهدید می‌کند
قم دارای بالاترین نرخ باروری در کشور است که این نرخ به 9 درصد می رسد. مادران باردار زیادی در این شهر هستند و همچنین قم، محل تردد زوار زیادی است. اعضای اتاق بازرگانی که برزیل سفر کرده اند، همگی باید آزمایش داده و در قرنطینه بمانند تا عدم ابتلای آنها به بیماری زیکا مشخص شود. همچنین این افراد باید در مورد محلهای تردد و کارهای که در سفر برزیل انجام داده اند، مورد سوال قرار گیرند تا مشخص شود که آیا به مناطق دارای شانس بالای ابتلا به زیکا، این بیماری خطرناک، تردد کرده‌اند یا خیر؟

به نظر می رسد این کار وظیفه دانشگاه علوم پزشکی است و باید برای رفع نگرانی مردم قم، این ده نفری که اسامی آنها در زیر می آید، مورد بررسی سریع پزشکی قرار گیرند:
ابوالفضل خاکی، غلامحسین اله یاری، علی رضا راد، احمد محمدی کاشانی، حسن آقاجانی، محمد حیدری، علی خاکی، مصطفی کرمانی، هادی راد، علیرضا آرحیمی

اگر تا قبل از این سفرهای اتاق بازرگانی فقط ممکن بود به هدر دادن پول منجر شود، اما از این به بعد باید نظارت بیشتری بر این افراد صورت گیرد تا آسیب بهداشتی و ایجاد بیماری برای مردم قم نداشته باشند، البته نظارت بر نحوه هزینه پولهای اتاق بازرگانی نیز مهم است که باید توسط نهادهای مسئول انجام شود.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcb80bf.rhb00piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما