قم نيوز : در حالی که رسانه‌های دولتی کلید واژه زمستان سخت اروپا را مدام تکرار می‌کنند، اما به نظر می‌رسد این زمستان در قم بیشتر احساس می‌شود.
زمستان سخت اروپا به قم رسید / چرا ذخایر گازی میدان سراجه به کار قم نمی‌آید؟
زمستان سخت اروپا به قم رسید / چرا ذخایر گازی میدان سراجه به کار قم نمی‌آید؟
به گزارش قم نیوز ایران بر اساس محاسبات اشتباهی که کرده بود و فکر می‌کرد به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، یک بحران انرژی و زمستان سخت در اروپا پیش می‌آید و به این خاطر اروپا نسبت به ایران انعطاف بیشتری نشان می‌دهد اما چنین نشد و اروپایی ها از بحران انرژی در زمستان امسال با تدابیری که اندیشیده بودند، گذر کردند اما بی تدبیری در ایران، سبب شد تا زمستان سخت در ایران احساس شود.

ایران اشتباه محاسباتی داشت که در اروپا زمستان سخت پیش می‌آید
حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با سایت رویداد ۲۴ در این باره می‌گوید: «ایران بر اساس محاسبات اشتباهی که کرده بود و فکر می‌کرد به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، یک بحران انرژی و زمستان سخت در اروپا پیش می‌آید و به این خاطر اروپا نسبت به ایران انعطاف بیشتری نشان می‌دهد.

ایران انتظار داشت موضوع مربوط به پادمان هسته‌ای که با آژانس مورد اختلاف بود، از طریق اقدام سیاسی کشور‌های ۵+۱  قابل حل است اما خب آن‌ها این کار را نکردند و بحران انرژی را هم مدیریت کردند.»

در این میان بحران انرژی قابل پیش بینی در ایران که سال های گذشته نیز اتفاق افتاده بود، مدیریت نشد و کار به جایی کشید که در برخی شهرهای ایران از جمله قم که برای کاهش مصرف انرژی، قطع گاز ادارات و مشترکان پر مصرف از یک سو و دیر شروع کردن ساعات کار ادارات و سازمان ها از سوی دیگر در دستور کار قرار گرفت.

زمستان سخت و کمبود گاز؛ ادارات قم از ۹ صبح شروع به کار می‌کنند
بی تدبیری و ناتوانی در حل مشکل مصرف انرژی در کشور تا جایی پیش رفت که معاون توسعه و منابع استانداری قم در نامه‌ای به مدیران دستگاه اجرایی استان اعلام کرد به منظور رعایت الگوی مصرف گاز ادارات قم از هفدهم تا پایان دی از ساعت ۹ صبح کار خود را آغاز می‌کنند.

در نامه سیدمهدی قریشی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان آمده است: به منظور رعایت الگوی مصرف گاز تمام ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان از هفته آینده تا پایان دی از ساعت 9 صبح شروع به کار می‌کنند.

در این نامه آمده است: با استناد به بند 6 تصویب نامه هیئت محترم وزیران مورخ 15 آذر 1401 در خصوص مدیریت مصرف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف در ماه‌های سرد سال و ضرورت همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تمهیدات لازم در جهت رعایت الگوی مصرف گاز به عنوان یکی از حامل‌های اصلی انرژی و با عنایت به مصوبه جلسه کارگروه سوخت استان مورخ 13 دی و موافقت استاندار محترم بدین وسیله ساعت شروع به کار دستگاه‌های مشمول با رعایت ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری در تمام ایام کاری هفته از شنبه تا پنج‌شنبه از تاریخ 17 تا 30 دیماه از ساعت 9 تعیین و ابلاغ می‌گردد.

ذخایر میدان گازی سراجه چرا به کار قم نمی‌آیند؟
وزارت نفت در سال های گذشته طرحی برای ذخیره سازی گاز طبیعی در نزدیکی شهرهای بزرگ اجرا کرد تا مشکلات مصرف انرژی این شهرها در موقع پیک مصرف حل شود. مخزن گازی سراجه نیز از جمله این مراکز است که به گفته مهندس جوکار، مجری طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران فاز نخست آن اکنون در حال بهره‌برداری است و حدود یک میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره‌سازی سالانه و ۱۰ میلیون مترمکعب توان برداشت روزانه در این میدان وجود دارد. جوکار افزوده است:‌با اجرای فاز توسعه، ظرفیت ذخیره‌سازی به ۱.۵ میلیارد مترمکعب و ظرفیت برداشت روزانه به ۱۵ میلیون مترمکعب می‌رسد.

اما مشخص نیست چرا این ذخایر گازی به کار قم نمی آیند؟ آیا در سال گذشته ذخیره سازی مناسبی در آنها صورت نگرفته است که در این صورت، مقصر این بی تدبیری دولت است یا اینکه ذخیره سازی صورت گرفته اما برای موارد دیگری مصرف می شود؟

از سوی دیگر تنها چند استان شروع به کار ادارات خود را از ساعت ۹ صبح اعلام کرده اند و بقیه به ویژه استان های سردسیر تر،‌ شروع به کار خود را فقط در برخی روزها دیرتر قرار داده اند. ضمن اینکه قم امسال از بارش برف و باران محروم بوده و لذا ساعات اولیه صبح اتفاقا با سرمای زیادی روبرو نیستیم.

به نظر می رسد استاندار قم باید پاسخگوی این سوالات باشد تا مشخص شود علت جابجایی عجولانه ساعات کار در قم که سبب ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است، چیست؟

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcau0n6i49nw01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما