قم نيوز : قم نیوز: امامزاده موسی مبرقع(ع) دارای جایگاه بسیار عظیم و رفیعی است که متاسفانه به ابعاد شخصیتی ایشان کمتر توجه شده و آستان مقدس وی نیز در حاشیه و به دور از شأن ایشان قرار گرفته است.
ساماندهی بقعه امامزاده مبرقع(ع) در انتظار اجرایی‌شدن طرح جامع
به گزارش قم نیوز، شاید امروز افراد بسیاری در قم باشند که حضرت موسی مبرقع(ع) را نشناسند و ندانند که آستان مقدس ایشان در کدام نقطه از شهر قم واقع شده است.

البته نباید به آنها خرده گرفت، چراکه هنوز این امامزاده واجب التعظیم به درستی معرفی نشده تا شهروندان به جایگاه والا و کرامت‌های ایشان پی ببرند.

مزار مطهر ایشان در خیابان شهید طالقانی قم و در محله معروف به چهل اختران واقع شده که وضع بقعه و آستان ایشان در حد مطلوب و مناسبی نیست. این مسئله باعث شده مراجع عظام تقلید و علمای قم بارها بر بهسازی آستان مقدس این امامزاده تاکید کرده‌اند اما هنوز هیچ اتفاقی در ظاهر نیفتاده و همچنان آن وضع قبلی بر این آستان حاکم است.

بقعه امامزاده مبرقع ساماندهی می‌شود
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در این زمینه می‌گوید: ما خودمان نیز قبول داریم که وضع آستان آن امامزاده مناسب نبوده و باید در حد مطلوب احداث شود و برای همین پیگر کارهای آن هستیم.

حجت‌الاسلام شوذب شیری در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: در سفر هیئت دولت به قم یکی از طرح‌هایی که مطرح شد ساماندهی بقعه شریف این امامزاده بود که البته طرح جامع برای آن تدوین شده و قرار است آستان مقدس این امامزاده به ابتدای خیابان طالقانی متصل شود.

وی تصریح کرد: برای این امر نیاز است واحدهای مسکونی اطراف این آستان و همچنین واحدهای مسکونی کوچه‌ای که این بقعه در آن قرار دارد خریداری شود که در حال حاضر ۴۰ منزل خریداری و آزاد سازی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان عنوان داشت: همچنین بهسازی و تعمیر گنبد این آستان نیز در دستور کار قرار دارد که در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید.

گوهر ناب در دل کویر
حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) و برادر امام هادی(ع) است که پس از فشارهای بسیاری که بر ایشان از سوی حکومت وقت بود، مجبور شدند از عراق به ایران و به شهر قم سفر کنند.

در آن زمان قم دارای جایگاه علمی بسیاری بود اما متاسفانه زمانی که ایشان به قم سفر کردند کسی به استقبال این امامزاده نرفته و ایشان پس از چند روز سکوت در قم به شهر کاشان می‌روند و در آنجا مورد استقبال عظیم مردم این شهر قرار می‌گیرند.

پس از گذشت چند روز مردم قم متوجه می‌شوند که چه گوهری را از دست داده‌اند و به همین دلیل بزرگان قم به شهر کاشان رفته و از حضرت موسی مبرقع(ع) دعوت کردند که به قم بیایند و ایشان را با عزت و احترام در قم مستقر کردند.

حضرت موسی مبرقع(ع) ۴۰ سال در قم زندگی کردند و جد تمامی سادات رضوی به حساب می‌آیند و به قدری ایشان فضائل و مناقب داشتند که تمامی محدثان قم از وجود ایشان استفاده می‌کردند.

در ادبیات عرب مبرقع به معنای نقاب است و در کتاب‌های تاریخی آمده که حضرت موسی مبرقع(ع) به دلیل چهره زیبایی که داشتند از نقاب استفاده می‌کردند و به همین دلیل به ایشان مبرقع می‌گفتند و البته عده دیگری نیز معتقدند به دلیل اینکه ایشان فرزند امام(ع) بودند و نمی‌خواستند شناخته شوند از نقاب استفاده می‌کردند.

آستان مقدس این امامزاده محل آمد و شد شیعیان بسیاری از کشورهای مختلف است اما وضع فعلی بقعه ایشان در شأن امامزاده مبرقع و شهر مقدس قم که داهیه‌دار فرهنگ تشیع است، نیست.

اگرچه ساماندهی بقعه امامزاده مبرقع با تلاش سازمان عمران معصومیه و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در حال انجام است اما اجرایی شدن این طرح نیاز به همکاری شهروندان و مالکان در مسیر اجرای این طرح دارد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcb9wb8.rhbgapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما