شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : 14746
مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري قم:

تبليغات شهري عامل مضاعف زيبايي شهر

قم نيوز : قم نیوز: توجه به تبليغات شهري در دوره مديريت فعلي شهري قم با تحولي اساسي مواجه شده است و همزمان با نگاهي نو به ساير مولفه‌هاي زيبايي شهر، تبليغات تجاري در نقاط گوناگون افزايش يافت.
تبليغات شهري عامل مضاعف زيبايي شهر
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، در اين ميان سازمان زيباسازي شهرداري قم جان دوباره‌اي گرفت و فضاهاي بي‌شماري را براي تبليغات شهري مهيا ساخت. اين فضاهاي تبليغاتي را مي‌توان در جاي جاي شهر قم در خيابان‌هاي نقاط برخوردارتر يا خيابان‌هاي محروم‌تر ديد. با عبور از خيابان‌‌ها مي‌توان به خوبي تنوع رنگ‌ها را در تبليغات بازرگاني شهري مشاهده کرد.

با افزايش مکان‌هاي مناسب براي تبليغات شهري اکنون برپا ساختن  داربست به منظور نصب بيلبورد ممنوع شده است و سازمان زيباسازي شهرداري قم تابلوهاي غيرمجاز و نازيبا را جمع‌آوري مي‌کند.

 سيدمحمد موسوي‌منش مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري قم مي‌گويد: در بحث شهرسازي براي اينکه سرزندگي و تعلق به شهر را در ميان شهروندان افزايش دهيم بايد برخي مولفه‌ها را رعايت کنيم. از جمله اين مولفه‌ها، شرايط مطلوب سيما و منظر شهري است که داراي ساختار پيچيده اي است.

از نگاه موسوي‌منش يکي از مواردي که مي‌تواند موجب ايجاد سرزندگي در شهر شود و تعلق شهري را در شهروندان افزايش دهد تبليغات شهري است. او مي‌افزايد: همت شهروندان در زيباسازي شهر بر تاثير اين تبليغات خواهد افزود.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري قم همچنين با تاكيد بر ضرورت تغيير مبلمان شهري، مي‌افزايد: سيماي شهري، در ذهن و روحيات شهروندان به شكل مستقيم و غير مستقيم اثرگذار است، لذا طراحي مناسب مبلمان شهري در قم مي‌تواند علاوه بر كاهش ترافيك، تسهيل در ارايه خدمات، ناهنجاري‌هاي اجتماعي را محدود كند و تحت‌الشعاع قرار دهد.

او اضافه مي‌کند: سازمان زيباسازي به رغم كمبودها و محدوديت‌هاي گسترده در زمينه‌ نيروي انساني، در تلاش است با هماهنگي برخي از معاونت‌هاي شهرداري، فعاليت‌هاي مناطق را در اين زمينه هماهنگ، هدفمند و با پشتوانه علمي همراه سازد تا در آينده وضعيت مبلمان شهري باز هم ارتقاء يابد.

البته شايد بتوان تبليغات شهري را يکي از عوامل توجه بيشتر شهروندان به زيباسازي شهر، دانست. چنان که مديرعامل سازمان زيباسازي شهر قم مي‌گويد: تبليغات شهري در کنار ساير عوامل مانند المان‌هاي شهري، نقاشي ديواري، آب نماها و... موجب زيبايي شهر مي‌شود و اين امر شهروندان را براي ايجاد نمايي بهتر از ساختمان‌ها و فضاهاي تجاري و مسکوني تهييج مي‌کند.

او اضافه مي‌کند: با توجه به اينکه سيما و منظر شهري اکنون از سوي مسئولان شهري مورد توجه قرار گرفته است، شهروندان به اين نتيجه رسيده‌اند که ساختمان زيباتر و تميزتر بر مرغوبيت ملک و رشد اقتصادي شهر موثر است.

وي توجه مديران مجتمع‌هاي آپارتماني به نورپردازي ساختمان‌ها و رغبت مالکان املاک مسکوني، اداري و تجاري به ايجاد نمايي بهتر از ملک را دليلي بر اين ادعا مي‌داند که توجه به سيما و منظر شهري بر تمايل شهروندان بر زيباسازي شهر افزوده است.

همچنين سعيد رمضاني مشاور هنري شهردار قم با تاکيد براينکه رنگ تاثير به‌سزايي در ايجاد آرامش و تلطيف فضاي شهري و لذت بصري افراد دارد، عنوان داشت: به کمک رنگ‌ها مي‌توان در نما‌ها و فضاي شهري گوشه‌اي از هويت ايراني اسلامي‌را به نمايش گذاشت.

وي با اشاره به لزوم وجود فضاي تبليغاتي و متنوع براي بستر براي شهروندان در زمينه اطلاع رساني و تبليغات محيطي مي‌گويد: يکي از معضلاتي که تا چند سال قبل سيماي شهر را تحت تاثير خود قرار داده بود، نصب داربست‌هاي فلزي و پوستر‌ها و اطلاعيه‌ها و تراکت‌ها و همچنين ديوارنويسي‌هاي غيرمجاز در سطح شهر بود.

مشاور شهردار قم ادامه داد: اين امر باعث آشفتگي بعدي و ايجاد فضاي نازيبا در شهر شده بود که با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده با افزايش سازه‌هاي تبليغاتي و ساماندهي تبليغات محيطي با استفاده از تکنيک‌هاي تبليغات همانند تلويزيون شهري، پرتابل‌ها، استند، بنر و با همکاري و مشارکت شهروندان و مسئولان اين موضوع اصلاح شد.

البته يکي ديگر از وجوه تبليغات شهري استفاده از منابع درآمدي آن است، اما با توجه به اينکه اين کار در شهر قم نوپا است و فضاسازي مناسب براي آن مستلزم صرف هزينه‌هايي است، اتکاي چنداني به درآمدهاي آن نمي‌توان داشت. مدير عامل سازمان زيباسازي شهر قم مي‌گويد: فعلا سازه‌هاي تبليغات شهري از سوي پيمانکار نصب مي‌شود و پيمانکار هزينه نصب اين سازه‌ها را دريافت مي‌کند.

او مي‌افزايد: فضاي تبليغات در شهر قم به حدي نرسيده است که پاسخگوي هزينه‌هاي نصب سازه‌هاي تبليغاتي باشد، بنابراين اين سازمان از کمک‌هاي شهرداري استفاده مي‌کند.

به اعتقاد موسوي‌منش، سازمان زيباسازي شهرداري قم حداقل براي دو تا سه سال بايد از حمايت‌هاي مالي شهرداري استفاده کند تا سازه‌هاي مناسب تبليغاتي در نقاط مختلف شهر نصب شود.

در حال حاضر به منظور نصب سازه‌هاي تبيلغاتي، کارشناسان سازمان زيباسازان شهرداري قم در محل حاضر مي‌شوند و پس از استعلام از معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري قم سازه نصب و به بخش خصوصي جهت نصب تابلو تحويل مي‌شود.

اما بي شک به کار بستن تبليغات به عنوان يکي از مولفه‌هاي مبلمان شهري نيازمند برنامه ريزي و طرحي جامع دارد. اين طرح اکنون از سوي سازمان زيباسازي شهرداري قم در حال تدوين است.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري قم مي‌گويد: طرح جامع تبليغات محيطي شهر قم تهيه شده است و در حال بررسي نهايي است. اين طرح سياست جامعي نسبت به نحوه تبليغات محيطي در شهر قم به دست مي‌دهد.


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcb0zb8.rhbaapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما