شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۳
کد مطلب : 31361
قم نیوز گزارش می‌دهد

آیا آب قم به نیترات آلوده شده است؟ / وزارت نیرو به مردم گزارش دهد

کاهش مصرف، راه حل اصلی سالم ماندن آب قم است
قم نيوز : قم نیوز: با شدت گرفتن مصرف آب در قم و در مدار قرار گرفتن چاه‌‍‌ها، امکان آلودگی آب مصرفی قم به نیترات مطرح شده است.
آیا آب قم به نیترات آلوده شده است؟ / وزارت نیرو به مردم گزارش دهد
به گزارش قم نیوز، پرونده آلودگی آب قم بار دیگر باز شده است، اما این بار دیگر نمی‌توان این آلودگی را به گردن سختی EC بالای آب انداخت زیرا آلوده کننده آب قم، اکنون نیترات است.

بررسی‌های قم نیوز که براساس گفته‌های یکی از دست اندرکاران صنعت آب قم در جلسه‌ای که اخیرا برگزار شده، استوار است، نشان می‌دهد احتمالا بخشی از آب شرب مردم قم به نیترات آلوده است و مصرف آن قبل از تصفیه با دستگاه‌های تصفیه نیترات اثرات نامطلوبی به دنبال دارد.

تایید آلودگی آب قم به نیترات در یک تحقیق دانشگاهی
بررسی آب قم برای وجود نیترات قبلا نیز صورت گرفته است. در یک تحقیق دانشگاهی برای ارائه به همایش محیط زیست، انرژی و صنعت پاک در سال 92 که به صورت پوستر ارائه شده است، با نمونه گیری از 30 چاه در مدار قم، وجود باكتري‌هاي د نيتريفيان (احياكننده نيترات) در آب چاه هاي استان قم با دو روش كشت و PCR ثابت شد.

در این تحقیق از 30 حلقه چاه در مدار، وجود آلودگی در 4 حلقه چاه تایید شده است. اما اکنون این چاه‌ها بنابر آمار سال 92 شرکت آب و فاضلاب استان قم به 59 حلقه رسیده است و اگر همین تقریب بدون هیچ تغییری محاسبه شود، حداقل 8 حلقه چاه دارای باکتری د نیتریفیان است و براساس این تحقیق می توان گفت حداقل 10 درصد چاه های قم به نیترات آلوده هستند.

چاه‌های بستر قمرود، عامل اصلی آلودگی آب قم به نیترات
به نظر می رسد مصرف بیش از حد آب در تابستان اخیر، سبب شده است تا آلودگی نیترات آب قم توسعه یابد. در جلسه شورای حفاظت آب قم که اخیرا برگزار شده است، چاه های بستر قمرود، عامل اصلی آلودگی عنوان شده اند، چاه هایی که اصولا نباید در مدار باشند، اما به علت مصرف بالای آب در تابستان اخیر، وارد مدار شده اند و سلامتی آب قم را وارد مخاطره کرده اند.

خطرات نیترات بالای آب چیست؟
دكتر مجيد افيوني استاد گروه خاك شناسي و عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان، دانش آموخته برتر آمريكا، متخصص در آلودگيهاي آب و مدل سازي سرعت املاح در خاك و پژوهشگر نمونه استان اصفهان در سالهاي 85ـ84  درباره خطرات نیترات در آب می‌گوید: ورود نيترات از طريق آب آشاميدني و غذا و غلظت بالاتر از حداستانداردهاي جهاني به بدن انسان و دام موجب اختلالاتي در آنها مي‌شود.

وی می‌افزاید: مهمترين بيماري كه در انسان و دام بوجود مي‌آيد، متهموگلوبينميا است. در اين بيماري، نيترات دردستگاه گوارش (معده) احيا و به نيتريت تبديل مي‌شود. حلاليت نيتريت نيز مانند نيترات، در آب بسيار بالاست و به سهولت از ديواره‌هاي دستگاه گوارش عبور و وارد خون مي‌شود و آهن موجود در هموگلوبين را اكسيد و به آهن سه ظرفيتي تبديل مي‌كند كه اين باعث ايجاد رنگدانه‌هاي قهوه‌اي مت هموگلوبين مي‌شود كه قادر به انتقال اكسيژن در خون نبوده و باعث اختلال در رسيدن اكسيژن به بدن خواهد شد و در صورت تداوم، منجر به خفگي و مرگ مي‌شود.

ستاد گروه خاك شناسي و عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان، تصریح می‌کند: علايم اين بيماري، رنگ متمايل به آبي مخصوصاً دور چشمها، دهان و لبها؛ سردرد مي‌باشد و بيشتر در كودكان زير 6  ماه اتفاق مي‌افتد. نيترات موجود در آب آشاميدني يا مواد غذايي باعث ايجاد اختلالات تنفسي و خوني در كودك مي‌شود و عامل ايجاد نوعي بيماري به نام سندرم چشم آبي در كودكان است كه در نهايت به مرگ كودك منجر مي‌شود.

در بزرگسالان نيز نيترات در بدن تبديل به نيتريت شده و با تركيب با آمينها، تركيب نايروس آمين را بوجود مي‌آورد كه تحقيقات حاكي از عوامل مهم ايجاد سرطان در انسان است. در دامها نيترات موجب سقط جنين، كاهش توليد شير و مرگ آنها مي‌شود.

مخفی کاری در مورد آلودگی نیترات قم کافی است
به نظر می رسد وزارت نیرو باید مردم قم را از خطری که در کمین آنهاست، مطلع کند. خطری که با استفاده از تصفیه کنندگان خانگی موثر، به نحو چشم گیری کاهش می یابد اما وزارت نیرو و نمایندگان استانی آن، سیاست خود را بر نفی این دستگاه ها استوار کرده اند.

تغییر رنگ آب قم، افزایش سختی آب یا دیگر مشکلات، تاکنون سبب این نشده است که شرکت آبفای قم استفاده از دستگاه های آب شیرین کن خانگی را توصیه کند اما به نظر می رسد مردم دیگر چاره ای جز استفاده از آن ها ندارند.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcdfs0s.yt0f96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما