شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : 31755
قم نیوز گزارش می‌دهد

اماکن غیرمجاز سدی مقابل توسعه گردشگری قم

قم نيوز : قم نیوز: به گفته کارشناسان امور اجتماعی فراگیر شدن اماکن غیرمجاز اسکان در سطح شهر علاوه بر آسیب‌های امنیتی و بهداشتی که به گردشگران وارد می‌سازد صنعت هتلداری شهر را به حاشیه می‌راند.
اماکن غیرمجاز سدی مقابل توسعه گردشگری قم
به گزارش قم نیوز؛ مسلمأ در گذر از خیابان‌های منتهی به حرم افرادی دیده می‌شوند با کارتن‌هایی به دست که روی آن‌ها کلماتی نظیر منزل، خانه، سوئیت و... نوشته شده است و با اصرار زائران حضرت معصومه (س) و گردشگران استان را راهی این اماکن می‌کنند.

در مناسبت‌های ویژه مانند ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار (ع) و در فصول تابستان و بهار که موج عظیم مسافران راهی این استان است فعالیت این افراد هم فزونی می‌یابد.

از آنجا که بیش از نیمی از جمعیت استان قم را مهاجرنشینان تشکیل می‌دهند، این افراد کارتن به دست خودشان صاحب ملک نیستند و تنها از این راه دلالی می‌کنند و با این اقدام خود آسیبی جدی و قابل ملاحظه را به توسعه گردشگری استان تحمیل می‌کنند.

اما به گفته کارشناسان امور اجتماعی فراگیر شدن اماکن غیر مجاز اسکان در سطح شهر علاوه بر آسیب‌های امنیتی و بهداشتی که به گردشگران وارد می‌سازد صنعت هتلداری شهر را به حاشیه می‌راند.

با وجود اینکه سازماندهی و برنامه‌ریزی‌های پیرامون این اماکن مدت‌هاست در کارگروه‌های متفاوت به جریان گذاشته شده اما تا امروز مصوبات این برنامه‌ها در لابه لای پرونده‌ها خاک می‌خورد و اقدام مناسبی انجام نگرفته است.

پناه مسافران به اماکن غیرمجاز به دلیل گرانی هتل‌ها
مهدی جهانشاهی یکی از کارشناسان میراث فرهنگی استان قم با اشاره به رشد چشمگیر این اماکن غیر مجاز می‌گوید: سیل گردشگران به استان قم در ایام تعطیل بسیار عظیم است چرا که مسافران آرامش و امنیت را در چنین استان‌های مقدسی می‌جویند.

این کارشناس کمبود هتل و هزینه‌های سرسام آور آنها را دلیل گرایش مسافران به این مکان‌ها دانست و گفت: از آنجا که مسافرت در سال‌های أخیر فزونی یافته و اکثر مردم مسافرت ارزان را ترجیح می‌دهند، اجاره دادن خانه به گردشگران هم بطور خودجوش افزایش یافته و مشکلاتی را به وجود آورده است که لازم است سازمان میراث فرهنگی با دادن مجوز به صاحبان این املاک گامی مؤثر در سلامت شهر و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی بردارد.

جهانشاهی با اشاره به اینکه بالغ بر ۵۰ درصد گردشگران اینگونه اماکن را برای سکنی برمی‌گزینند، خاطرنشان کرد: باید به‌طور همه جانبه علل افزایش این درصد را جویا شد، وقتی گزارشات بیانگر این واقعیت است که قیمت اقامت یک شبه در مهمانسرایی با خدمات نامطلوب به ۹۰ هزار تومان می‌رسد مسلمأ مسافر هم آلونکی که شبی ۳۰ هزار تومان قیمت دارد را ترجیح می‌دهند.

حسن محمدی یکی از گردشگرانی است که از استان اردبیل به مدت چهار روز در استان قم ساکن شده است؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از علت انتخاب این شهر می‌گوید: حضور آرامگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، اماکن تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و اقلیم مناسب ما را شیفته‌ حضور در این شهر ساخت.

وی هزینه بالای هتل‌ها و مهمانسراهای قم را دلیل اسکان خود در چادر و منازل غیر مجاز دانست و گفت: ضمن افزایش خیل عظیم مسافران به استان نسبت به سال‌های اخیر، کوچک‌ترین پیشرفت و خدمتی مشاهده نمی‌شد و همواره شاهد سوء استفاده افراد سود جو برای اجاره منزل بودیم.

این گردشگر در آخر از مشکلات اقامت در قم گفت: در سطح شهر گاه تا اذان ظهر اکثر مغازه‌ها و نانوایی‌ها تعطیل بود، همچنین گاهی برای دریافت یک نقشه گردشگری مدام باید به دنبال یک راهنما می‌گشتیم و یا دنبال مکانی مناسب برای پارک وسیله نقلیه، این شرایط اقامت ما را در قم کوتاهتر کرد.

ناهنجاری‌هایی که این چهاردیواری‌ها به بار می‌آورند
از آنجا که فراهم ساختن امکانات رفاهی و رضایت‌مند برای گردشگران مدت اقامت آنها را طولانی می‌سازد و این حضور توسعه گردشگری و اقتصاد استان را نتیجه می‌دهد لازم است این موضوع جدی گرفته شده و در این زمینه تلاشی جدی صورت گیرد.

اما رشد چشمگیر مسافران به قم، افزایش واحدهای مسکونی غیر مجاز را به میزان ۵۰ درصد موجب شده که به گفته سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، اینگونه اماکن بطور قارچ گونه در حال رشدند.

سید مهدی اشکوری از اقدامات اخیر سازمان در این زمینه خبر داد و گفت: گزارش‌های مردمی موجبات پیگیری کارشناسان ما را فراهم آورد و موفق به شناسایی و پلمب حدود ۵۰ واحد از این اماکن اسکان غیر مجاز شدیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های غیر استاندارد خدماتی این اماکن اظهار کرد: اینگونه اماکن سلامت و امنیت گردشگران را به مخاطره می‌اندازد و لازم است زیر نظر اداره میراث فرهنگی ساماندهی و استاندارد گردند.

اشکوری افزود: در حال حاضر در استان بیش از ۴۰۰ مکان گردشگری پذیرای مسافران هستند که در این میان ۵۱ واحد آپارتمان و هتل، ۵۴ واحد مهمانپذیر، ۹۰ واحد مجتمع بین راهی و ۱۴۰ خانه مسافر و... دارای مجوز فعالیت هستند.

وی در آخر با اذعان به اینکه سه گروه اقامتی، مجتمع گردشگری و آژانس این اداره بطور هفتگی بر اماکن اقامتی نظارت دارند، خاطرنشان کرد: این اداره در پشتیبانی از اماکن خصوصی مجاز، در صورت مشاهده اماکن غیر مجاز آن‌ها را پلمب می‌کند تا مسافران استان ضمن پرداخت هزینه، رفاه و امنیت را احساس کنند.

با افزایش آمار پذیرش زائران استان نسبت به سال‌های گذشته لازم است بستر سازی مطلوب برای اقامت زائران صورت پذیرد.

عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان در این خصوص می‌گوید: استانداری قم به موجب حمایت از مسافران و تأمین آسایش زائران تصمیم گرفته آنها را توسط آژانس‌های ایرانی و کنسولگری‌ها سامان دهد و تورهایی مشخص برای مسافرت به ایران تخصیص دهد.

وی در مورد مزایای این طرح گفت: با عملی شدن این برنامه قریب به هفتاد درصد موانع از میان برداشته می‌شود و ضمن کنار رفتن دلالان، رفاه مسافران فراهم می‌شود.

بنابر این از آنجا که اسکان در این واحدهای بدون مجوز مشکلاتی را گریبانگیر مسافرین می‌کند باید علاوه بر برخورد همه جانبه، با فرهنگ سازی مناسب توسط نهادهای مسئول سطح آگاهی عموم را نسبت به این معضل افزایش داد تا در آینده ای نزدیک شاهد متوقف شدن تمام واحدهای غیرمجاز باشیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcam0ne.49n6m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما