قم نيوز : قم نگار: مراسم روز خبرنگار در قم امسال هم با وجود اما و اگرها و حواشی خاص خود امروز برگزار شد و خبرنگاران بازهم روایتگر مراسمی بودند که به نامشان برگزار شده بود.
تراژدی غم‌بار و مشکلاتی تکراری در روزی که فقط به نام خبرنگار است
به گزارش قم نگار، ۱۷ مرداد روزی است که در تقویم ملی ایران روز خبرنگار نام گرفته است و مسئولان به یاد می‌آورند که در این روز باید از خبرنگاران تکریم و تجلیل کنند. شاید دیگر روزها خبری از حرمت خبرنگاران نباشد، اما ۱۷ مرداد که می‌رسد خبرنگاران عزیز می‌شوند و الفاظی از سر لطف و مهربانی از سوی مسئولان گفته می‌شود از نور چشم و چشم تیزبین جامعه گرفته تا پیامبرانی که رسالتشان روشنگری جامعه است.

هر سال روز ۱۷ مرداد که می‌رسد استانداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکریم خبرنگاران مراسمی برپا کرده و از آنان تقدیر می‌کنند.

خبرنگاران مانند سال‌های گذشته به جایگاه دعوت می‌شوند و از دردهایشان می‌گویند و از گوش‌هایی سخن به میان آوردند که هیچگاه نمی‌شنود.

علم به اینکه دردهای خبرنگاران را هیچ‌کس نمی‌بیند و بر هیچ کس پوشیده نیست، اما باز هم در ۱۷ مرداد که می‌شود به جایگاه می‌روند که کلامی گفته باشند و جای بهانه‌ای باقی نماند که مسئولان بگویند، نگفتید و ما آگاه نبودیم.

پس از اینکه خبرنگاران از مشکلاتشان می‌گویند، نوبت مسئولان است که به جایگاه بروند و یکبار دیگر وظایف خبرنگاران و جایگاه ایشان را یادآوری کنند.

امسال نیز ۱۷ مرداد رسید و خبرنگاران در فضاهای مجازی و حقیقی به یکدیگر تبریک گفتند و برخی هم تسلیت گفتند و برخی هم برای دست کشیدن از جرگه خبرنگاری آخرین تبریک را گفتند و الوداع ...!

استانداری،‌ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات برای تکریم روز خبرنگار به میدان آمدند و در تالار معصومیه فرمانداری مراسمی با حضور خبرنگاران تمام رسانه‌ها و برخی از روابط عمومی‌های ادارات برپا کردند.

همه چیز مانند سال‌های گذشته به نظر می‌رسید همه خبرنگاران حضور داشتند و تنها از دیدن یکدیگر دلخوش بودند،‌ نه چشم امیدی به مسئولان و نه امیدی به بهبود وضعیت خبرنگاری داشتند. تکراری بر تکرارهای گذشته...!

خبرنگاران باید به جایگاه می‌رفتند و بار دیگر از دردها و رخم‌های کهنه خود که در روز خبرنگار سرباز می‌کند سخن می‌گفتند و پیشکسوتان عرصه خبرنگاری در جایگاه حاضر شدند.

مرتضی داستانی مدیر مسئول روزنامه سراسری ۱۹ دی به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به بازداشت خبرنگاری از مجموعه خبرنگاران قم که چندی پیش رخ داد، بیان کرد: رفتاری که با خبرنگار قمی صورت گرفت به هیچ وجه شایسته نبود و امیدواریم که دیگر شاهد اینگونه رفتارها نباشیم.

حسین محمدرضایی خبرنگار روزنامه سراسری قدس در قم نیز دیگر خبرنگار پیشکسوتی بود که به جایگاه رفت و سخن گفت. بیمه خبرنگاران قصه پرغصه‌ای است که کهنه شده و برخی از اهالی رسانه با ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه هنوز بیمه نیستند و با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

این خبرنگار پیشکسوت همچنین برخورد ناشایست با خبرنگار قمی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: نیازی به برخورد نبود و می‌شد با تذکر مسئله را حل کرد.

احمد نامداری مدیر پایگاه خبری شهر کریمه دیگر خبرنگاری بود که به جایگاه رفت و سخن گفت.

وی اظهار کرد: بدترین اتفاقی که امسال در عرصه خبر رخ داد، بازداشت همکاری بود که همه را متأثر کرد. انداختن پلاک محکومیت برگردن خبرنگار قمی کاری شایسته نبود و امیدواریم که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. این مسئله ناشی از آن است که جایگاه خبرنگاران برای مسئولان روشن نیست و انتظار دارند که همه رسانه‌ها اطاعت امر کنند و از انجام رسالتی که در روز خبرنگار از سوی خود این مسئولان بیان می‌شود خودداری کنند.
باز هم تراژدی خبرنگاران و مشکلات آنان در جمع خبرنگاران که خود بیش از هرکس دیگر به این دردها و مشکلات آگاه‌تر هستند با حضور مسئولان تکرار شد.

حالا نوبت مسئولان است که به جایگاه بیایند و ایراد سخن کنند.

سید مهدی صادقی که به تازگی بر صندلی استانداری قم تکیه زده از جمله مسئولانی بود که برای خبرنگاران سخن گفت.

وی عنوان کرد: رعایت اخلاق رسانه‌ای و داشتن صداقت در حوزه کاری از اصولی است که همه خبرنگاران باید به آن پایبند باشند. حفظ حریم و حرمت افراد نیز از دیگر اصولی است که خبرنگاران باید به آن عمل کنند.

استاندار قم نیز به جای دادن وعده‌ای که دلخوشی برای خبرنگاران باشد، فقط به تبیین وظایف خبرنگاران پرداخت.

رضا سیار فرماندار قم نیز دیگر مسئولی بود که در حاضر شد. وی با اشاره به سفر رئیس جمهور در سال گذشته به قم گفت: پوشش رسانه‌ای مناسب در سفر ریاست جمهوری به قم در واقع تقویت نظام جمهوری اسلامی با حمایت قاطع مراجع و حوزه علمیه قم از سیاست‌ها و راهبردهای دولت محسوب می‌شد و این وظیفه خطیر روی دوش اصحاب رسانه بود.

سیار بیان کرد: در شرایط رکودی که با تورم در کشور همراه بود نقش اصحاب رسانه در ایجاد نشاط و رضایتمندی در مردم بسیار موثر بود این تلاش جای قدردانی دارد.

فرماندار قم نیز به قدردانی لفظی از خبرنگاران بسنده کرد و از جایگاه پایین آمد؛ شاید امروز به این دلیل روز خبرنگار نام گرفته است که خبرنگاران از دردهایشان گفته و مسئولان نیز به ایشان تبریک بگویند.

حجت‌الاسلام محمد لطفی‌نیاسر مدیرکل صدا و سیما نیز دیگر مسئولی بود که به ایراد سخن پرداخت. وی بر ضرورت همدلی مسئولان با خبرنگاران تأکید و بیان کرد: اگر کسی با ندای رسانه‌ای فرزندان خود بیدار نشود، با لگد رسانه‌ای دشمن بیدار می‌شود. می‌توان بیان کرد برخی از رویدادها ناشی از بی‌توجهی به خبرنگاران است، زیرا اگر بی‌توجهی به خبرنگاران صورت گیرد، عرصه در خدمت رسانه‌های خارجی قرار می‌گیرد.

سخن مدیرکل صدا و سیما درست بود، اما گوش شنوایی برای شنیدن این مسائل وجود ندارد و فقط تکراری بر تکرارهاست.

حجت‌الاسلام عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد قم نیز که به تازگی در این مسند قرار گرفته از دیگر مسئولانی بود که برای خبرنگاران سخن گفت.

وی که به تازگی مسئولیت نهاد فرهنگ قم را عهده دار شده به دوران پس از تحریم اشاره کرد و گفت: در این دوران رسانه‌ها نیازمند تقویت هستند و از همین رو مدیران دستگاه‌های اجرایی باید توجه ویژه‌ای به رسانه‌ها داشته باشند.

باز هم حرفی که برای خبرنگاران امیدی به دنبال داشته باشد زده نشد، مراسم رو به پایان رفت و از سوی مجری که مراسم روز خبرنگار را با مجالس ترحیم اشتباه گرفته بود، سرپرستان و مدیران رسانه‌ای برای دریافت هدایایی که به مناسبت روز خبرنگار در نظر گرفته شده فراخوانده شدند.

باز هم دردی بر دردهای خبرنگاران اضافه شد، هدیه روز خبرنگار برای امسال اهدا کارت هدیه ۱۰۰ هزار تومانی و اهدای ۱۰۰ هزار تومان بُن کتاب در اصلی‌ترین مراسم روز خبرنگار بود و اینگونه خبرنگاران تکریم شدند، آنهم نه همه خبرنگاران، چراکه برای اختصاص این هدیه بین رسانه‌ها سهمیه‌بندی صورت گرفت.

۱۷ مرداد امسال هم به پایان رسید و خبرنگاران از فردا بار دیگر پرتوان به انجام وظیفه در عرصه اطلاع‌رسانی ادامه می‌دهند و یک سال صبر می‌کنند تا بار دیگر مشکلات تکراری خود را مطرح کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcci4q1.2bqso8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما