قم نيوز : قم نگار: حاشیه‌‌نشینی یک پدیده چند وجهی است که وقتی مسئله بهداشت و سلامت حاشیه‌نشینان در آن مطرح می‌شود با یک کلاف سردرگم روبه‌رو هستیم.
بهداشت و درمان قم چشم انتظار تحول/ تامین بهداشت مناطق حاشیه‌نشین و روستایی در صدر اولویت
به گزارش قم نگار، استان قم را باید یکی از حساس‌ترین نقاط کشور از منظر بهداشت و درمان و تجهیزات پزشکی قلمداد کنیم. از یک‌ سو قم یکی از مقاصد گردشگری ویژه ایران است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را پذیرایی می‌کند و از سوی دیگر قرار گرفتن این استان در کریدور شمال به جنوب موجب شده است روزانه هزاران خودرو شخصی، عمومی و ترانزیتی از محورهای مواصلاتی این استان عبور و مرور داشته باشند و همین مسئله امکان تصادفات را تا حد زیادی افزایش دهد.

وجود امکانات مناسب در حوزه بهداشت و درمان قم نه تنها موجب افزایش و بهبود کیفیت زندگی شهروندان این استان می‌شود بلکه می‌تواند جان هزاران ایرانی و حتی گردشگران خارجی را نجات دهد.

خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم نگاه به اصلاح ساختارهای بهداشت و درمان کشور به طوری جدی آغاز شد و با اجرایی شدن فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها بخش عمده‌ای از درآمدها به زیرساخت‌های بهداشت و درمانی اختصاص پیدا کرد. بهبود هتلینگ بیمارستان‌ها، افزایش شیفت پزشکان متخصص در مراکز درمانی، راه‌اندازی اورژانس هوایی و پوشش بیمه سلامت ایرانیان برای همه اقشار جامعه از دستاوردهای بزرگ دولت در زمینه بهداشت و درمان بوده است و امروز بخش عمده‌ای از هزینه‌های بیمارستانی را دولت تامین می‌کند.

استان قم نیز یکی از پایلوت‌های ویژه طرح‌های تحول و ارتقای سلامت دولت بوده است و چه در موضوع بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمان و چه راه‌اندازی اورژانس هوایی استان قم به طور ویژه مورد توجه مسئولان بوده است. اخیرا نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سفری به استان قم داشت تا هم بر نحوه پیشرفت طرح‌های ارتقای بهداشت و درمان در استان نظارتی داشته باشد و همین اینکه دورنمایی توسعه‌ای حوزه سلامت در این استان را ترسیم کند.

خبرهای امید بخش وزیر بهداشت برای توسعه بیمارستان‌های قم
با این حال مهم‌ترین خبری که وزیر بهداشت در سفر به قم ارائه کرد موضوع افزودن ۲ هزار تخت بیمارستانی مدرن به ظرفیت بهداشت و درمان این استان بود. وی همچنین با اشاره به اینکه در دوسال آتی ۳۷۰ تخت به ظرفیت بیمارستان شهید بهشتی قم افزوده می‌شود، افزود: ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی مخصوص برای مادران نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه قم از نخستین شهر‌هایی است که شبکه بهداشت در تمام بخش‌های آن اجرایی می‌شود افزود: تشکیل پرونده سلامت برای تمام شهروندان قم از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت برای قم است.

قاضی‌زاده به موضوع فرسودگی بیمارستان‌ها در استان قم نیز اشاره کرد و افزود: امید داریم با کمک خیران بتوانیم این تاسیسات را بازسازی کنیم.

فاصله قم با استانداردهای جهانی بهداشت و درمان
در این میان ابوالفضل ایرانی‌خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بر این باور است که وضعیت بهداشت و درمان استان قم به هیچ وجه مطابق شأن شهروندان این استان نیست و باید توجه ویژه‌تری از سوی دولت برای بهبود ظرفیت‌های بهداشت و درمان قم صورت پذیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه قم کمبود جدی تخت بیمارستانی دارد افزود: بر اساس معیارهای جهانی برای هر هزار نفر باید یک تخت بیمارستانی وجود داشته باشد اما قم به جد با فقدان فضای بیمارستانی مواجه است.

وی یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای بهبود اوضاع بهداشت و درمان در استان قم را بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشارکت مردمی دانست و افزود: استان قم بعد از استان‌های خراسان رضوی و فارس دومین استان از نظر مشارکت‌های خیرین در زمینه ساخت مراکز درمانی است و این امکان همچنان وجود دارد تا بتوان از این مشارکت‌ها بیشتر استفاده شود.

ایرانی خواه یکی دیگر از راهکارها را استفاده از توان بخش خصوصی دانست و افزود: می‌توان برخی از پروژه‌های سلامت و بهداشت و درمان را به طور مشارکتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی کنیم تا هم فضایی برای اشتغال ایجاد شود و هم اینکه مشکلات و ضعف‌های بهداشت و درمان قم برطرف شود.

عباس کریمی نیز از جمله همشهریانی است که روزهایی را به دلیل بیماری در بیمارستان شهید بهشتی می‌گذراند؛ وی به مشکلات این بیمارستان و خدمات دهی کادر پزشکی اشاره کرد و گفت: کمبود پزشک متخصص با توجه به حجم بالای مراجعه به بیمارستان از نکاتی است که انتظار می‌رود مسئولان بیمارستان شهید بهشتی نسبت به رفع آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در بخش اورژانس نیز تخت کافی برای بستری شدن بیماران وجود ندارد، ادامه داد: بسیاری از بیماران گاه مجبورند لحظاتی را انتظار کشیده تا تخت برای آنها فراهم شده و گاه دیده شده که نظافت تخت‌ها و تعویض ملحفه‌ها توسط نیروهای خدماتی به کندی صورت می‌گیرد و برخی از افراد بیمار روی تختی بستری شده که بیمار قبلی از آن استفاده کرده و این امر کاملا مغایر با بهداشت است.

وی خواستار توجه و خدمات دهی بیشتر و همچنین برخورد صمیمانه‌تر کادر پرستاری با بیماران و همراهان آنها شد.

ضرورت توجه دولت به سلامت حاشیه‌نشینان و روستاییان قم
بر اساس آمارهای رسمی استان قم یکی از مناطقی است که بیشترین حاشیه نشینی را در خود جای داده است و همین مسئله موجب شده است تا موضوع تامین بهداشت و درمان حاشیه‌نشینان به یک دغدغه جدی تبدیل شود. حاشیه نشینی یک پدیده چند وجهی است که وقتی مسئله بهداشت و سلامت حاشیه‌نشینان در آن مطرح می‌شود با یک کلاف سردرگم روبه رو هستیم. از یک سو درآمدهای اندک حاشیه‌نشیان موجب می‌شود تا این افراد توان تامین هزینه‌های سلامتی خود را نداشته باشند و از سوی دیگر بهداشت مکان زندگی این افراد نیز یکی از دغدغه‌های مهم و جدی است. البته وزیر بهداشت در سفر اخیر خود به قم موضوع توسعه شبکه بهداشت را به طور جدی مطرح کرد که شاید اجرایی سازی آن بتواند بخش عمده‌ای از چالش‌های سلامت حاشیه‌نشینان در قم را برطرف سازد.

نکته دیگر که در این میان باید بدان توجه داشته باشیم مسئله تامین سلامت و بهداشت و درمان روستائیان قم است. این یک واقعیت است که امروز در اغلب روستاهای ایران و به تبع آن روستاهای قم چالش‌های بهداشت و درمان به طور جدی وجود دارد. زیرساخت‌های درمانی در مناطق روستایی هنوز توسعه نیافته است و در برخی از روستاها هنوز یک مرکز بهداشت و درمان وجود ندارد. اکنون نیز ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات و برنامه‌های دولت برای توسعه شبکه سلامت در شهر قم باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که تامین سلامت همه جانبه در استان قم منوط به بازتوزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات بهداشت و درمانی است که یقینا اکنون سهم روستاییان از این امکانات باید به جد افزایش داشته باشد.

بدون شک موضوع بهداشت و درمان یکی از اساسی‌ترین شاخصه‌های توسعه یافتگی در همه جوامع است. امروز در اغلب کشورهای صنعتی دولت‌ها توجه بسیار ویژه‌ای به حوزه‌های سلامت شهروندان دارند به طوری که در اغلب این کشور‌ها هزینه‌های درمانی رایگان است و بیمارستان‌های دولتی با کیفیت‌ترین خدمات بهداشتی را ارائه می‌دهند.

خوشبختانه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، در ایران نیز سیر تحول در نظام بهداشت و درمان به طور جدی آغاز شده است و دستاوردهای چشمگیری در این حوزه روی داده است. با این حال همچنان در دستیابی به افق‌ها در زمینه بهداشت و درمان فاصله بسیاری وجود دارد که نیازمند توجه جدی دولت است. بهداشت و درمان در استان قم نیز دارای یک خصیصه ویژه است و آن اینکه به دلیل ابعاد گردشگری و مذهبی و حمل و نقلی سلامت در قم دارای ابعاد ملی است و نمی‌توان صرفا با بودجه‌های استانی موضوع بهداشت و درمان در این استان را دچار تغییر و تحول جدی کرد.

اکنون نیز دو اولویت جدی پیش روی بهداشت و درمان قم وجود دارد که یکی تامین بهداشت مناطق حاشیه نشین و دومی توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان در مناطق روستایی است که امید می‌رود سفر وزیر بهداشت به قم چشم‌انتظاری‌ها برای آغاز فرایند تغییر و تحول جدی در حوزه سلامت این استان را پایان بخشد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccoiq1.2bqim8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما