شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : 9285
استقبال گسترده ازضریح مطهر

محتشم تا فرشچیان؛ هنری که برای حسین(ع) ماندگار شد

قم نيوز : قم نیوز: چند روزی است که دلدادگان سیدالشهداء(ع) از ساعات ابتدایی هر صبح، در کنار کارگاه ساخت ضریح امام حسین(ع) ساعاتی را به انتظار می‌نشینند تا لحظاتی عکس ضریح مطهر سلاله زهرا(س) را در چشمان پر اشک خود قاب بگیرند.
محتشم تا فرشچیان؛ هنری که برای حسین(ع) ماندگار شد
به گزارش قم نیوز، این روز‌ها در خیابان محمد امین(ص) قم، کنار مدرسه معصومیه، موجی از جمعیت را می‌بینی که در انتظار لحظه‌ای به یا ماندنی به صف شده‌اند و بی‌قراری و اشتیاق از چشمانشان فریاد می‌زند.از بین این جمعیت به سختی می‌شود عبور کرد، اما از نگاه‌های این مردم می‌توان فهمید که این‌ها می‌خواهند زائر باشند و ضریحی را زیارت کنند که قرار است قرن‌ها دخیل زائران حرم حسینی در کربلا باشد.

این روز‌ها قم، حال و هوایی حسینی دارد و مردم عاشق و دلباخته سیدالشهداء(ع) از نقاط مختلف کشور خود را به این شهر می‌رسانند تا دقایقی ضریح ۶ گوشه اباعبدالله(ع) را در آغوش بگیرند و ناگفته‌های خود را با حضرت درد دل کنند.

چند روزی است که دلدادگان سیدالشهداء(ع) از ساعات ابتدایی هر صبح، در کنار کارگاه ساخت ضریح امام حسین(ع) ساعاتی را به انتظار می‌نشینند تا لحظاتی عکس ضریح مطهر سلاله زهرا(س) را در چشمان پر اشک خود قاب بگیرند.

حال و هوای شهر ما، دوباره محرمی است و رو به روی ضریح جدید امام حسین(ع) که قرار می‌گیری چشم‌ها پر می‌شود و خالی نمی‌شود، مگر می‌توان آن حماسه درد آور را در ذهن هضم کرد، مگر می‌شود تصویر ظهر عاشورا را تجسم کرد و از دل آهی بر نکشید.ای خوشا یکدم حسینی زیستن، اینجا چشم‌ها حرف‌های فراوانی برای گفتن دارند که قلم از بیان آنها عاجز است، اینجا اما شعر زبانی گویا‌تر از هر لحن دیگری دارد، کسی می‌گفت: "قیامتم چو به دیوان حشر باز آرند، میان آن همه تشویش در تو می‌نگرم" وکسی دیگر می‌گفت: "گرچه باید از غمش بگریستن، ‌ای خوشا یکدم حسینی زیستن".

حالا شاید این شعر محتشم کاشانی در کنار ضریحی که فرشچیان خلق کرده است خواندنی‌تر و شنیدنی‌تر باشد که "باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است".

یادم می‌آید سه سال قبل که آیت الله مکارم برای اولین بار از کارگاه ساخت ضریح امام حسین(ع) بازدید می‌کرد به هنرمندانی که در حال قلم زنی بودند و صدای تق تق چکششان بر روی قلم در فضای کارگاه منعکس می‌شد، رو به آنها کرد و گفت این صدا برای همیشه در گوش تاریخ خواهد ماند و امروز که ساخت این اثر بی‌بدیل به پایان رسیده است جاودانگی را می‌توان در آن دید.

تمام اجزایی که در این ضریح به کار رفته، از چوب آنکه متعلق به جنگل‌های برمه بوده تا طلاهایی که در آن به کار رفته و متعلق به هزاران عاشق سیدالشهداء(ع) است روزی ارزش چندانی نداشتند، اما همین که نام دوردانه فاطمه زهرا(س)، سبط پیامبر(ص) و ثارالله به میان آمده همه مقدس و الهی شدند.

این روز‌ها کاروان حسینی عازم سرزمین وحی می‌شود و کم کم بوی کربلا با همه خاطرات زیبایش به مشام می‌رسد، حسین(ع) با همه دار و ندارش راهی سفری بی‌بازگشت شده است و می‌رود تا برای همیشه، حماسه‌ای بی‌بدیل را برای تاریخ به تصویر بکشد.این روز‌ها کاروانی هم قرار است قم را به مقصد کربلا ترک کند، کاروانی که با خود هدیه‌ای از جنس اعجاز به همراه دارد، ضریح مطهر امام حسین(ع) که قرار است قرنها نگاه زائران حسینی را به خود خیره و دستانشان را در شبکه‌های ضریح لمس کند.

طلاهایی که برای همیشه ماندگار شدضریح جدید امام حسین(ع) از هدایا و نذورات مردمی ساخته شده است، گر چه بوده‌اند افرادی که اعلام کردند می‌توانند همه هزینه‌های ساخت آن را یکجا پرداخت ‌کنند اما طلاهایی که زنان و دختران این سرزمین هدیه کردند برای همیشه ماندگار شد.

ای رحمه الله الواسعه! این دل‌های عاشق را می‌بینید! اینها که در راه شما از همه خواسته‌های دنیایی خود عبور کرده و با اشک‌هایشان مصائب شما را در خاطر مرور می‌کنند؟ آری عشق به حسین(ع) حرارتی است در دل مومنان که هیچ‌گاه سرد نخواهد شد.عاشقان حسینی از حس و حال خود در لحظه دیدن ضریح می‌گویند.

خانم کریمی از تهران آمده است، او می‌گوید: از آن روزی که در تلویزیون دیدم ضریح جدید امام حسین(ع) رونمایی شد، با خودم قرار گذاشتم همراه خانواده برای دیدن این ضریح به قم بیاییم و امروز هم در کنار این ضریح هستم و از امام حسین(ع) خواستم تا زیارتش را نصیب همه عاشقان کند.

آقای حسینی که اهل قم است هم می‌گوید: ارادت ما به این ضریح به واسطه انتصاب آن به سیدالشهداء(ع) است و در این جهان هر چیزی که به نام امام حسین(ع) باشد برای ما مقدس و ارزشمند است.

حسین نوجوان ۱۴ ساله‌ای است که همراه پدرش برای دیدن ضریح به محل کارگاه ساخت آن آمده است، او می‌گوید: ما همیشه در هیئت‌ها نام امام حسین(ع) را به زبان می‌آوریم و در محرم صفر برایشان عزاداری می‌کنیم.

او با احساس خاصی بیان می‌کند که شاید سال‌ها طول بکشد، فرصتی برایم پیش آید و قسمتم شود به زیارت امام حسین(ع) در کربلا بروم و به همین خاطر به اینجا آمدم تا ضریح مطهر امام حسین(ع) را زیارت کنم.

حاج حسین، پیرمرد ۶۰ ساله‌ای است که برای دیدن ضریح آمده است، او می‌گوید: این روز‌ها عازم مکه هستم، اما اول آمده‌ام اینجا تا از امام حسین(ع) که در حقیقت کعبه دلهای عاشقان است اذن بگیرم و حج خود را با نام و یاد سیدالشهداء(ع) آغاز کنم.در بین کسانی که برای زیارت و دیدن ضریح مطهر امام حسین(ع) آمده‌اند همه قشر دیده می‌شود، از زن و مرد و پیر و جوان گرفته تا کسانی که از کشورهای دیگر آمده‌اند.

گروه‌های از مسلمانان لبنانی، عراقی، ترکیه‌ای و آلمانی را دیدم که با پرچم‌های کشورشان به این محل آمده بودند، گویی عشق به سیدالشهداء(ع) از مرزهای کشورهای اسلامی هم فرا‌تر رفته است و هر کجا که شیعه‌ای در این کره خالی زندگی می‌کند در دلش حرمی برای سالار شهیدان ساخته است.

این موج گسترده استقبال از سوی مردم استان‌های مختلف کشور در حالی است که بنا به گفته مسئولان قرار است ضریح مطهر امام حسین(ع) در یک برنامه زمانبندنی شده برای انتقال به کربلای معلی از استانهای مختلف کشور عبور کند و مورد بدرقه عاشقان امام حسین(ع) قرار گیرد.

بیش از نیم میلیون نفر از ضریح جدید مطهر امام حسین(ع) دیدن کردند

مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بعد از رونمایی رسمی از ضریح جدید امام حسین(ع)، درب کارگاه از روز ۱۵ تا ۲۵ مهر ماه به روی علاقمندان و ارادتمندان به ساحت سیدالشهداء(ع) باز شده است، افزود: طی روزهای گذشته عده زیادی از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت از شهرهای مختلف کشور و حتی کشورهای دیگر برای زیارت این ضریح مطهر راهی قم و محل کارگاه ساخت ضریح شدند.

محمود پارچه باف با بیان اینکه از روز ابتدای بازدید عمومی تا کنون بیش از نیم میلیون نفر از ضریح جدید مطهر امام حسین(ع) دیدن کردند، اضافه کرد: در طی این مدت عاشقان سیدالشهداء(ع) موجی از حماسه و شور حسینی را به نمایش گذاشتند که این امر نشان دهنده عمق ارادت مردم به ساحت قدسی امام حسین(ع) است.

وی با بیان اینکه این آخرین بازدید عمومی از ضریح مطهر امام حسین(ع) خواهد بود و پس از آن درب کارگاه ضریح تا زمان انتقال آن به عتبات عالیات بسته می‌شود، عنوان کرد: کارگاه ساخت ضریح امام حسین(ع) تا روز سه شنبه ۲۵ مهرماه و از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب پذیرایی عاشقان حسینی خواهد بود.

مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) همچنین به مشکلات ترافیکی پیش آمده در اطراف محل کارگاه ضریح امام حسین(ع) در بلوار امین اشاره کرد و افزود: بازدیدکنندگان برای بازدید از ضریح از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده کنند تا از ایجاد مزاحمت بر سایر شهروندان جلوگیری شود.
گزارش از مهدی بخشی سورکی
انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcf.cd1iw6d0tgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما