چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : 16106
همزمان با هفته دفاع مقدس

کتاب «جستاری بر پایان جنگ» منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب «جستاری بر پایان جنگ» به همت موسسه ولاء منتظر به چاپ رسید.
کتاب «جستاری بر پایان جنگ» منتشر شد
به گزارش قم‌نیوز، کتاب «جستاری بر پایان جنگ» از چهار فصل اصلی تشکیل شده که عملکرد سازمان ملل متحد در طول جنگ، بررسی قطعنامه 598، موضع‌گیری ایران و عراق در قبال قبول قطعنامه 598 و حوادث پس از قبول قطع‌نامه 598 از جمله فصل‌های این کتاب است.
 
علت تشکیل سازمان ملل متحد، عملکرد شورای امنیت در برابر تجاوز عراق، عملکرد مجمع عمومی سازمان ملل در قبال تجاوز عراق، تحلیل حقوقی قطعنامه 598، مقدمات شکل‌گیری قطع‌نامه،‌ تشدید جریان صلح‌طلبی در داخل کشور، حمله سراسری عراق به مناطق استراتژیکی جنگی، سلسله عملیات‌ کربلا، توافق شوروی با صلح، عملیات مرصاد، حضور نظامی گسترده آمریکا در خلیج فارس،‌ بیانیه وزارت امور خارجه، سخنگوی دولت عراق و دستاوردهای جنگ تحمیلی هشت ساله از جمله مباحثی است که در زیرمجموعه فصل‌های این کتاب مطرح شده است.
 
یکى از نقطه‏هاى حساس دوران دفاع مقدس «قبول قطعنامه 598» توسط جمهورى اسلامى ایران است که عامل مهمی در سیر تحولات منطقه و بین‏المللى شد. تحلیل این واقعه و پردازش عوامل ظهور و بروز آن، مى‏تواند بسیارى از زوایاى مبهم تاریخ را روشن سازد.
 
پیش از قطعنامه 588، رزمندگان اسلام عملیات متعددى را در خاک عراق انجام دادند که شامل مجموعه زنجیره‏اى عملیات کربلا، فتح و نصر بود.
 
بیشتر این عملیات‏ در عمق خاک عراق و با موفقیت رزمندگان اسلامى همراه بود. پیشروى به سوى بندر بصره و عملیات متحرک رزمندگان، شرایطى را در جبهه‏ها پدید آورد تا شوراى امنیت سازمان ملل به شکل جدى‏ترى با مسئله جنگ برخورد کند؛ جدیتى که بتواند مبناى حل‏ و فصل مناقشه باشد. دبیر کل سازمان ملل متحد در تاریخ 31 دسامبر1987 در گزارشى به شوراى امنیت، خواستار تلاش جدى اعضاى شوراى امنیت به خصوص اعضاى دائم براى خاتمه جنگ شد. همچنین او اعلام کرد که آماده است نظریاتش را در اختیار شورا بگذارد تا در راستای اتخاذ مبنایى براى تلاش مشترک آنان مفید و مؤثر واقع شود. سرانجام درخواست دبیر کل مورد قبول اعضاى شورا قرار گرفت و در فوریه 1987، اعضاى دائم به طور مشترک و سازماندهى ‏شده کار خود را در راستای پایان بخشیدن به جنگ عراق و ایران آغاز کردند. کار این گروه پس از چند ماه به صدور قطعنامه 598 انجامید. تحلیل‏گران مسائل سیاسى و نظامى، ویژگى‏هاى خاصى براى قطعنامه 598 قائل شده‏اند و آن را از نظر شکلى و ماهوى، برخاسته‌ از اعتقاد شوراى امنیت دانسته‏اند.
 
صدور و قبول قطعنامه 598 آثار محسوسى در ابعاد سیاسى، فرهنگى و اقتصادى کشور ما گذاشت. از بعد نظامى تأثیر مستقیمى بر روند عملیات در جبهه‏هاى نبرد برجاى گذاشت، به طورى که عقب‏نشینى نیروهاى رزمنده اسلامى را از بسیارى از مناطق فتح شده در داخل خاک عراق در پى داشت.
 
امام راحل(ره) با قبول قطعنامه موقعیت نظام جمهورى‏ اسلامی را در شرایط حساس آن زمان حفظ کرد و دشمن را از اشغال حتى یک وجب خاک کشورمان که در تاریخ جنگ‏ها بى‏سابقه بود، ناامید کرد.
 
با توجه به ضرورت تبیین صحیح و دقیق قطعنامه 598، بر آن شد که با محدودیت اسناد و شواهد، تحلیلى بر این حادثه تاریخىِ دفاع مقدس داشته باشد. دراین مجموعه، ابتدا جایگاه سازمان ملل متحد و رفتارهاى او در منازعات بین‏المللى کشورها و سپس عملکرد آن در قبال تجاوز عراق و تحلیل قطعنامه‏هاى قبل از صدور قطعنامه 598 و عملکرد آن تبیین شده، سپس عوامل بیرونى و درونى در صدور و قبول قطعنامه و تحلیل حقوقى و نقاط قوت و ضعف آن توضیح داده شده و در خاتمه مواضع ایران و عراق در قبال قبول قطعنامه و حوادث پس از آن آورده شده است.
 
کتاب «جستاری بر پایان جنگ» با قیمت 35 هزار ریال در شمارگان 2 هزار عدد به همت انتشارات موسسه ولاء منتظر به چاپ رسید.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcd9f0f.yt09z6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما