يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 16530
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم:

210 هزار قطعه بچه ماهی در استخرهای قم رهاسازی شد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم از رها سازی 210 هزار قطعه بچه ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی خبر داد.
210 هزار قطعه بچه ماهی در استخرهای قم رهاسازی شد
به گزارش قم نیوز، محمدرضا طاهری امروز با اشاره به اینکه مبدا پیدایش ماهیان گرمابی دریای سیاه و خزر است و اینگونه ماهی‌ها در دمای بالای 20 درجه‌سانتی‌گراد تولید مثل می‌کنند گفت: در 6 ماهه نخست امسال 200 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی رها شده است.
 
وی با بیان اینکه ماهیان سردآبی در دمای هشت تا 10 درجه سانتی‌گراد زندگی می‌کنند، ادامه داد: در نیمه اول سال جاری 10 هزار قطعه بچه ماهی سردآبی در استخر ذخیره آب کشاورزی رها شد.
 
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم با اعلام تولید یک میلیون و 650 هزار قطعه انواع ماهی زینتی از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، از تکثیر مصنوعی و انبوه ماهی زینتی وارداتی پنگوسی گیاه‌خوار برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.
 
طاهری بیان کرد: در این بازه زمانی 125 روز دوره آموزشی تخصصی شیلات برگزار شده است.
 
وی از تولید هفت تن گوشت ماهی خاویاری و تولید 22.3 کیلوگرم خاویار فیل ماهی پرورشی در 6 ماه نخست سال خبری خبر داد.
 
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم در خصوص کمک‌های مالی این سازمان به متقاضیان گفت: در نیمه نخست امسال 620 میلیون ریال کمک فنی و اعتباری برای احداث استخرهای ذخیره آب دو منظوره پرورش ماهی پرداخت شده است.
 
طاهری همچنین افزود: معرفی طرح‌ها به ارزش 18 میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات بانکی در زمینه احداث استخرهای پرورش ماهی و تولید آبزیان در این بازه زمانی انجام شده است.
 
وی با اشاره به صدور دو فقره پروانه تاسیس و بهره‌برداری پرورش ماهی در نیمه نخست امسال اظهار کرد: پروانه تاسیس مربوط به پرورش ماهیان سردآبی به ظرفیت 10 تن بوده است.
 
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم افزود: صدور دو پروانه بهره‌برداری شامل پرورش ماهیان سردآبی به ظرفیت چهار تن و پرورش ماهیان زینتی به ظرفیت 60 هزار قطعه است.
 
وی با بیان اهمیت نقش مصرف آبزیان در سلامت جامعه گفت: انیمیشن سه بعدی ترویج فرهنگ مصرف آبزیان برای نخستین بار در سازمان جهاد کشاورزی تهیه و از صدا و سیمای مرکز قم پخش شد.
 
براساس برنامه چهارم توسعه از اهداف سازمان شیلات ایران افزایش سهم آبزیان در سبد غذایی کشور است که از طریق گونه‌های مختلف شامل میگو، ماهی خاویاری، ماهیان گرمابی، ماهیان سردآبی و سایر ماهیان استخوانی حاصل خواهد شد.
 
سرانه مصرف ماهی در قم 4.6 دهم کیلوگرم و در جهان 16 کیلوگرم است که این میزان پایین بودن مصرف ماهی و لزوم فرهنگ‌سازی مصرف آبزیان در استان را مورد توجه قرار می‌دهد.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdce7n8z.jh8pxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما