يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : 33068
آیت‌الله مکارم شیرازی: بی‎کفایتی عربستان سعودی در فاجعه خونین مِنا آشکار است

حجاجی که وارد حرم شده ولو اینکه عملی انجام نداده و از دنیا بروند، حجشان مقبول است

قم نيوز : قم نگار: آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر بهداشت با بیان اینکه بی‎کفایتی عربستان سعودی در فاجعه خونین مِنا آشکار است، گفت: حجاجی که وارد حرم شده ولو اینکه عملی انجام نداده و از دنیا بروند، حجشان مقبول است.
حجاجی که وارد حرم شده ولو اینکه عملی انجام نداده و از دنیا بروند، حجشان مقبول است
به گزارش قم نگار، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در دیدار با سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: به سهم خودم از حضرتعالی که حداکثر فداکاری را انجام دادید، تشکر می‌کنم و پیگیری‌های صورت گرفته سبب شد که با اجساد این زائران به‌صورت آبرومندی برخورد شود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه بخش اعظمی از جنازه جانباختگان به کشور منتقل شده است، افزود: مردم ایران در تشییع جانباختگان سنگ تمام گذاشتند؛ البته در میان بعثه کشورهای اسلامی، ایران بسیار پرتلاش حاضر شد و نشان دادند که مسئولان ایرانی برای هموطنان خود ارزش قائل هستند و به عقیده من برخی از کشورها که مسئولان خود را اعزام کردند، از ایران پیروی کردند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فرد مسلمان چه زنده و چه مرده محترم است، گفت: یکی از فلسفه‌های غسل میت نیز این است که نشان داده شود اسلام برای زنده و مردم، احترام قائل است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به پیام و سخنان مقام معظم رهبری و پیگیری دولت، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود تعمد است را بعید می‌دانیم؛ بیشتر این حادثه به‌دلیل بی‌کفایتی به وجود آمد؛ مگر حج، وقتی است که مسئولان عربستانی در رده‌های بالا کار خود را تعطیل کنند و در کشور خود حضور نداشته باشند.

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: اگر عربستان سعودی بر سر عقل بیاید و چهار کار را انجام دهد، صحنه تغییر می‌کند. بعد از بازگشت حجاج عصبانیتی در همه مسلمانان نسبت به عربستان سعودی وجود دارد ولی اگر این توصیه‌های عاقلانه را مد نظر قرار دهند شرایط تغییر می‌کند.

وی افزود: آن‌ها باید ابتدا با بازماندگان ابراز همدردی کرده، اجازه دهند هیئت تحقیقی این حادثه را بررسی کرده و مقصران را مجازات کرده، خسارات را پرداخت و در نهایت گروهی تشکیل داده و جلوی تکرار این واقعه را بگیرند و در صورت این اقدام؛ مشکلات آن‌ها برطرف می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: مهمتر از همه، برخورد صادقانه با مسائل است؛ این روش بهترین راه‌حل برای آن‌ها است و امیدواریم که مسئولان عربستان متوجه شوند برای آینده نیازمندِ برنامه‌ریزیِ بهتر و سنجیده‌تری هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه حجاجی که وارد حرم شده ولو اینکه عملی انجام نداده و از دنیا بروند، حجشان مقبول است، تصریح کرد: اگر قرار بود جایزه نوبلی به کسانی که در مدیریت واقعه منا دست داشتند، تقدیم می‌شد باید یک جایزه به وزیر بهداشت تعلق می‌گرفت که در مدیریت این جریان کار شایسته‌ای صورت داد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و نتایج خوبی که این طرح داشته است، گفت: باید نظارت‌ وزارت بهداشت در اجرای طرح سلامت تقویت شده و دولت، مردم، بیمارستان‌ها و پزشکان؛ همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح نهادینه شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjoyet.uqetmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما