پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 39485
منبع : خبرگزاری فارس
شهردار قم:

آژانس حمل پسماندهای عمرانی در قم ایجاد شود / عدم همکاری 400 مطب برای تفکیک زباله‌های عفونی

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم گفت: احداث فضای سبز در اطراف سایت‌های جمع‌آوری زباله برای دفع گرد و غبارها و ایجاد آژانس حمل پسماندهای عمرانی برای جلوگیری از تخلیه نخاله‌ها به صورت متفرقه باید در شهر قم انجام شود.
آژانس حمل پسماندهای عمرانی در قم ایجاد شود / عدم همکاری 400 مطب برای تفکیک زباله‌های عفونی
 به گزارش قم نیوز، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه شورای اداری استان قم که در تالار معصومیه برگزار شد، با بیان اینکه مباحث زیست محیطی برای شهرهای مختلف اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه اقلیم قم خشک است، اگر به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های شهری توجه نکنیم نمی‌توانیم در این شهر به نتایج مورد نظر برسیم.

وی کنترل ریزگردها، توسعه حمل و نقل عمومی و ترویج فرهنگ شهروندی را از اولویت‌های مدیریت شهری برای بهبود وضعیت زیست محیطی شهر قم دانست و تصریح کرد: روزانه 700 تن از پسماندهای عمومی مردم در قم دفن می‌شود که این میزان زباله آب، خاک و محیط را آلوده می‌‌کند.

شهردار قم از وجود هشت نوع پسماند در شهر قم یاد کرد و افزود:‌ 7 هزار و 500 تن پسماند ساختمانی و‌ 70 تن پسماند سبز در قم جمع‌آوری می‌شود، ‌باید برای کاهش، تفکیک از مبدا و پرهیز از دفن زباله‌ها در شهر قم تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه 40 هزار نفر در راستای تفکیک زباله از مبدا آموزش دیده‌اند، مطرح کرد: تاکنون توانسته یک درصد از سهم بازیافت شهری را افزایش دهیم اما رسیدن به دستاوردهای گسترده‌تر در این حوزه نیازمند مشارکت بیشتر شهروندان است.

سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد:‌ روش‌های سنتی دفن زباله‌ها قدیمی شده است و با مشارکت بخش خصوصی و هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیارد تومان که یک سوم آن را شهرداری بر عهده دارد تا پایان سال 95 عملیات دفن زباله در شهر قم را به پایان می‌رسانیم.

وی با تاکید بر اینکه 6 تن از پسماندهای عفونی توسط شهرداری و دو تن دیگر توسط پیمانکاران از مطب‌ها جمع‌آوری می‌شود، گفت: 400 پزشک که 50 درصد مطب‌های سطح شهر را در اختیار دارند زباله‌های عفونی را از زباله‌های عمومی تفکیک نمی‌کنند و این امر تهدیدهایی را به دنبال دارد که امیدواریم با تدبیر مسؤولان مربوطه برطرف شود.

سقائیان‌نژاد بی‌خطرسازی زباله‌های عمومی را از دیگر اقدامات شهرداری برشمرد و ادامه داد: احداث فضای سبز در اطراف سایت‌های جمع‌آوری زباله برای دفن گرد و غبارها و ایجاد آژانس حمل پسماندهای عمرانی برای جلوگیری از تخلیه نخاله‌ها به صورت متفرقه باید در شهر قم انجام شود.

شهردار قم با اشاره به تاثیر کاشت درخت در بهبود وضعیت محیط شهری مطرح کرد:‌ افزایش رطوبت، جذب ریزگردها، تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش و پوشاندن ناهنجاری‌های طبیعی از آثار مثبت درخت‌ها در سطح شهر است.

وی یادآور شد: فضاهای سبز شهری و غیر شهری قم هزار و 865 هکتار و بر اساس جمعیت این شهر سرانه فضای سبز برای هر فرد در قم 16 متر مربع بوده در صورتی که سرانه استاندارد برای هر فرد 30 متر مربع است به همین علت باید تلاش‌های لازم برای رساندن میزان کنونی فضای سبز به استانداردها انجام شود.

سقائیان‌نژاد تکمیل کمربند سبز شهری با 5 هزار هکتار فضای سبز را از برنامه‌های شهرداری خواند و یادآور شد: از مساحت هزار و 865 هکتاری فضای سبز قم نزدیک به هزار و 400 هکتار به پارک‌های جنگلی اختصاص دارد که برای نگهداری این حجم از فضای سبز نیازمند حجم قابل توجهی از منابع آب استان هستیم که مسؤولان استانی در این زمینه مشارکت لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه هزینه احداث یک هکتار پارک شهری یک میلیارد و 400 میلیون تومان است، تصریح کرد: نگهداری این فضا در طول سال نیازمند اعتباری بالغ بر 65 میلیون تومان است؛ مسؤولان باید با نگاه به هزینه‌های سنگین این عرصه برای بودجه‌های مورد نیاز را در اختیار دستگاه‌ها و بخش‌های اجرایی قرار دهند.

شهردار قم رسیدن به فضای سبز مطلوب شهری را از اهداف برجسته شهرداری برشمرد و گفت: تحقق مدیریت واحد شهری وابسته به مشارکت مسؤولان استانی است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdciw5ap.t1a3v2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما