چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : 15501
در گفت‌وگوي با شهروندان قم مطرح شد:

بلوار زائر مأمني براي شب‌هاي داغ قم

قم نيوز : قم نیوز: شهروندان قمي معتقد هستند كه در كنار همه اقدامات شهرداري در عرصه توسعه فضاي سبز، تقويت و بهسازي فضاي سبز بلوار زائر و ايجاد امكانات مناسب براي مردم در اين بلوار از فعاليت‌هاي قابل توجه مديريت شهري به شمار مي‌رود.
بلوار زائر مأمني براي شب‌هاي داغ قم
به گزارش قم نيوز به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، زنداني شدن انسان در فضاي ماشيني شهر، ناراحتي هاي رواني و روحي را براي او به وجود آورده كه ناشي از دور شدن از محيط زيست طبيعي است. 

امروزه زندگي در شهرها امكان بهره‌گيري از طبيعت را به حداقل رسانده كه با توجه به زندگي مدرن و آپارتمان نشيني نياز به فضايي براي دور بودن از فضاي نامطبوع و خسته كننده شهر كه بتوان به آن پناه برد و براي ساعتي احساس آرامش كرده و از ميزان اضطراب خود كاست، ضروري است.

آرامش رواني شهروندان با افزايش سرانه فضاي سبز

كلانشهر قم به خودي خود شهري است كه شرايط جغرافيايي و آب و هوايي آن خشكي را بر شهر تحميل مي¬كند اما توسعه فضاي سبز مي‌تواند از خشكي شهر كم كرده و البته آرامش رواني را بر شهر و شهروندان آن حاكم كند.

توسعه فضاي سبز از سويي مي¬تواند گامي در راستاي كاهش آلودگي هوا‌ و آلودگي صوتي باشد و از سوي ديگر موجب بهبود وضعيت زيست محيطي شهرها مي‌شود، همچنين فضاي سبز شهري شرايط مناسبي را براي گذراندن اوقات فراغت شهروندان مهيا مي كند. 

مردم قم طبق سنتي قديمي در شب‌هاي تابستان به پارك‌ها، بوستان‌ها و فضاهاي سبز پناه مي‌برند و حال كه رمضان فرا رسيده اين حضور پررنگ تر شده و بسياري از خانواده‌هاي قمي افطار تا سحر را در اين مكان‌ها سپري مي‌كنند تا خود را براي روزه‌داري در روزهاي گرم آماده كنند.

منصوره قاسمي خانه‌دار و مادر دو كودك است، او به خبرنگار ما مي‌گويد: با توجه به تعطيل شدن مدارس بچه‌ها تقريبا از صبح در خانه هستند و زندگي آپارتماني نيز اجازه تحرك را از بچه‌ها گرفته است بنابر اين وجود فضاي سبز مي‌تواند مكاني براي تخليه انرژي و هيجانات كودكان باشد.

محمد عباسي كه كارمند هم در خصوص فضاهاي سبز ايجاد شده در شهر قم و توسعه اين فضاها در بخش‌هاي مختلف قم از سوي شهرداري مي‌گويد: بلوار زائر تا يكي دو سال گذشته فضاي مرده‌اي بود كه خوشبختانه با تدبير شهرداري اين امكان ايجاد شد كه از ظرفيت اين مكان استفاده مطلوب شده و شاهد هستيم كه اين روزها بلواز زائر به محلي براي استراحت و شب نشيني‌هاي شهروندان تبديل شده است.

محمد پورنيا از ديگر شهروندان قمي در خصوص وضعيت توسعه فضاهاي سبز شهري در قم اظهار مي‌كند: توسعه فضاي سبز در قم طي دو سال اخير با سال‌هاي گذشته قابل مقايسه نيست و نكته جالب توجه اين است كه در كنار توسعه فضاي سبز ايجاد امكانات رفاهي هم مد نظر قرار گرفته است.

وي بيان مي‌كند: به طور مثال در بلوار زائر كه فضاي سبزي در حد چمن و گل و گياه دارد آب نماهايي راه اندازي شده است كه علاوه بر زيبايي بصري موجب تلطيف هوا مي‌شود و همين مسئله موجب شده است كه در بلوار زائر و ديگر بوستان‌ها شاهد حضور گسترده مردم هستيم.

استقبال شهروندان از بوستان‌هاي سطح شهر در ساعات بعد از افطار

براي افرادي كه امكان دسترسي به تفرجگاه هاي خارج از شهر را ندارند استفاده از فضاي سبز شهري نقش ارزنده¬اي دارد و مي‌توان گفت اين فضا نقش حياتي را در شهرها ايفا مي كند.

سرانه فضاي سبز كلانشهر قم تا چند سال گذشته فاصله بسياري با استانداردها داشت به¬طوري كه اين سرانه در سال‌هاي پيش از انقلاب كمتر از يك متر مربع بود اما در هشت سال اخير با توجه به اقدامات انجام شده توسط مديريت شهري كلانشهر قم با ايجاد بوستان‌ها و فضاي سبز گسترده سرانه فضاي سبز به ازاي هر نفر به 15.28 متر مربع رسيده است. 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در گفت‌و گو با خبرنگار شهر نيوز گفت: احداث فضاي سبزجديد و همچنين بهسازي اين فضاها كه شامل نصب نيمكت، سطل زباله، وسايل تندرستي، وسايل بازي و زيبا سازي فضاي سبز بوستان‌ها است در دستور كار سازمان فضاي سبز كلانشهر قم قرار دارد. 

حسين رضايي نصب با بيان اينكه بوستان‌ها در دو نوع‌ شهري و محله‌اي وجود دارد، افزود: بوستان‌هاي شهري كلانشهر قم شامل بوستان علوي، غدير، بنيادي، هاشمي و... هستند و بوستان‌هاي محلي نيز در محلات و براي استفاده ساكنان همان منطقه احداث شده كه براي شهرونداني كه امكان جابه‌جايي و استفاده از بوستان‌هاي شهري را ندارند گزينه مناسبي است.

وي با اشاره به اينكه به منظور فراهم سازي محيط مناسب براي گذراندن اوقات فراغت شهروندان در فصل تابستان بوستان‌هاي سطح شهر آماده شده و با استقبال شهروندان به ويژه در ساعات افطار مواجه مي‌شود، ادامه داد: بهسازي بلوار زائر از سال گذشته با افزايش فضاي سبز، نصب آب‌نما و ايجاد فضاي سبز در وردي و خروجي بلوار شروع شد كه خوشبختانه رضايت شهروندان را به همراه داشته و مورد استقبال قرار گرفته است.

زندگي كسالت بار شهري مدت‌ها است كه محور سخن بسياري از كارشناسان شده است و راه‌حل‌هاي مختلفي براي آن ارايه مي‌شود كه يكي از آن‌ها ايجاد فضاي سبز در سطح شهر است.

يافته‌هاي علمي حاكي از اهميت وجود فضاهاي سبز در سلامت جسمي و روحي شهروندان دارد بنابراين با توجه به نقش بوستان‌ها در بهبود زندگي شهروندان موضوع گسترش فضاي سبز جزء اولويت‌هاي مديريت شهري قرار گرفته كه نتيجه آن افزايش سرانه فضاي سبز كلانشهر قم و رضايت شهروندان است.


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcb8sb8.rhbsgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما