قم نيوز : قم نیوز: مالیات بر ارزش‌افزوده، قاچاق کالا، فرسودگی ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاری در شورابه‌های استان قم از جمله موضوعاتی بود که فعالان عرصه صنعت و معدن در همایش تجلیل از برترین‌های استان قم به آن پرداختند.
بسیاری از کارخانجات تولیدی رقم‌های هنگفتی را از دولت طلبکارند/۶۸۰۰ واحد صنعتی در کشور تعطیل‌ شده است
به گزارش قم نیوز، همزمان با روز صنعت و معدن، همایش تجلیل از فعلان برتر صنعت و معدن استان قم با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، صادقی استاندار قم، امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت ایران، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن کشور و جمعی از مسئولان و مدیران استان و فعالان این عرصه به میزبانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برگزار شد.

رئیس خانه معدن ایران موضوع اقتصاد مقاومتی را که رهبر انقلاب بر آن تأکید دارند و امسال را با این عنوان نام‌گذاری کرده‌اند را مورد تأکید قرار داد و گفت: اینکه ایشان بر این مسئله تکیه‌ دارند به این دلیل است که تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلاتی چون رکود، اقتصاد مقاومتی است و این اقتصاد فقط برای کشور ما نیست، چراکه سایر کشورهای جهان نیز تجربه کرده‌اند و نتیجه خوبی از آن گرفته‌اند.

بهرامن بابیان اینکه باید تولیدات خود را در بازارهای دیگر عرضه کنیم تا شاهد برون‌رفت از مشکلات اقتصادی باشیم، گفت: اقتصاد مقاومتی نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که باید بر مبنای آن حرکت کنیم و نقش دولت و مجلس در این زمینه بسیار برجسته و تأثیرگذار است.

وی کارآفرینان را به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی فراخواند و افزود: در بخش معدن استان قم، باید به شورابه‌ها توجه داشت که نیازمند 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری است و درحالی‌که مطالعات آن از سال 83 شروع‌شده است اما به‌تازگی زیرساخت‌های آن در حال فراهم شدن است.

استفاده از مزیت‌ها و استعدادهای داخلی در اقتصادمقاومتی موضوع دیگری بود که رئیس خانه معدن کشور به آن پرداخت و تأکید کرد: با توجه به‌پیش بینی رشد 8 درصدی اقتصاد کشور در برنامه ششم توسعه، بخش معدن می‌تواند با سهم 3 درصدی، نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا کند.

بهرامن بابیان اینکه باید امنیت سرمایه‌گذار را تأمین کرد و سرمایه‌های خارجی را جذب کرد تا بتوانیم بازار خاص خود را پیدا کنیم، ادامه داد: مطالعات و برنامه‌ریزی مناسب را در کنار بهره‌مندی از تکنولوژی باید به‌کار گرفت و در این عرصه نیاز جدی و اساسی به تحول در نوسازی داریم.

وی گفت: با توجه به پتانسیلی که در معدن‌کاری وجود دارد، بودجه لازم برای آن در نظر گرفته نشده ‌و این مسئله معدن‌کاران را با چالش مواجه کرده است.

رئیس خانه صنعت ایران نیز دیگر سخنران این همایش بود که درد دل‌های جدی با رئیس مجلس داشت و با اعلام اینکه بسیاری از صنعتگران از دیروز که خبردار شده‌اند قرار است این جلسه برگزار شود، نامه‌های متعددی را برای وی ارسال کرده‌اند.

سهل‌آبادی گفت: اگر مصوباتی که مجلس در ارتباط با رفع موانع کار و تولید تصویب کرده است به‌خوبی اجرایی شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی مرتفع می‌گردد اما این در حالی است که در دی‌ماه 1387 قانون رفع موانع تولید و اشتغال به تصویب رسیده است و اگر به مواد آن به‌خوبی توجه می‌شد، در اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل موفق می‌شدیم.

وی بسیاری از تولیدات داخلی را از نظر کیفی دارای وضعیت بهتری نسبت به تولیدات مشابه خارجی دانست و اضافه کرد: در کشور به کالاهای خارجی توجه می‌شود و در قانون مبارزه با قاچاق کالا نیز مشکلاتی وجود دارد که از 50 میلیارد دلار واردات کالا، 20 میلیارد دلار آن قاچاق است و باید از ورود آن جلوگیری جدی شود.

سهل‌آبادی اظهار داشت: قاچاق کالا مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است و بیشترین مشکل صنعت‌کاران در مطالبات دولتی است که بسیاری از کارخانجات تولیدی، رقم‌های هنگفتی را از دولت طلبکارند.

وی به انتظار جامعه کار و تولید از مجلس اشاره کرد و گفت: اگر قوانین مصوب مجلس اجرا شود، باید طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، 20 تا 30 درصد به صنایع کمک شود که متأسفانه تا امروز به‌هیچ‌وجه این اتفاق روی نداده است.

رئیس خانه صنعت ایران افزود: در فاصله سال‌های 80 تا 93 نزدیک به پنج هزار واحد تولیدی را با اشتغال‌زایی 120 هزار نفر از دست دادیم و در سال 94 متأسفانه تعداد این واحدها به 6 هزار و 800 واحد رسیده است. این عددها از کل کشور جمع‌آوری‌شده و باید بدانید که 30 درصد واحدهای تولید کشور تعطیل‌شده و 70درصد واحدهای فعال نیز با نزدیک به 38درصد ظرفیت خود فعال هستند.

سهل‌آبادی با اشاره به پتانسیل‌های فراوان معدنی کشور گفت: نزدیک به 5هزار و 500 واحد معدنی داریم که به‌خوبی از ظرفیت آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و تکنولوژی روز در معادن ما به فراموشی سپرده‌شده تا جایی که امروز ماشین‌آلات معادن سنگ ما تولید سال 1975 میلادی است.

فراهانی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قم هم در این همایش، از اهمیت اقدامات دولت‌ها سخن به میان آورد و گفت: لازم است نظام مالیاتی کشور اصلاح شود و سرمایه‌گذاران محترم شمرده شوند.

وی با اشاره به جرائم مالیاتی که فشاری غیرقابل‌تحمل را به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان وارد می‌کند گفت: علاوه بر این مسئله بانک‌ها نیز همکاری لازم را با صنعتگران ندارند و با دریافت سودهای 22 درصدی، اقدام به بلوکه‌کردن 10 درصد تسهیلات نیز می‌کنند که این با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد.

فراهانی تعداد واحدهای راکد استان را بین 600 تا 700 واحد دانست و افزود: 1700 واحد تولیدی در استان قم با ظرفیت حداکثر 30 درصدی در حال فعالیت می‌باشند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcf0cdm.w6d1jagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما