حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: باید چپاولگرها را شناسایی کنید و قبل از اینکه آنها شروع به کار کنند توطئه آنها را خنثی کنید، نه اینکه تنها کشف جرم کنید بلکه باید دفع جرم کنید!.
الآن بسياري از بودجهها کشورهاي سرمايهدار در شب و روز صرف ساختن سلاحها آدمکشي است، اين به کدام تمدّن منتهي ميشود؟ اين کشتار بلاواسطه يا معالواسطه يا جنگهاي بدون نيابت يا با نيابت در اثر آن است که انسان فکر ميکند همين چند روز زنده است و بس!
حضرت آیت الله جوادی آملی به تشریح پاره ای از ویژگی های علمی و عملی امام صادق(ع) پرداختند و بیان داشتند: وجود مبارک امام صادق(سلام الله علیه) که رئیس مذهب ماست، مشابه همان کار و برنامه ای را که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) در زمان خود انجام داد، بر عهده داشته است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: باید سعی کنید همواره به آن ابدیت پیش رو فکر کنید و توشه ابدی برای خود فراهم کنید و این از راه انس با قرآن و نهج البلاغه به دست میآید.
اگر مردم با رهبر نباشند رهبر ولو علی بن ابی طالب(ع) باشد شکست قطعی است، لذا باید با هوشیاری از این دو غده بدخیم «تخلف» و «اختلاف» خود را دور نگه داریم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه قرآن کریم پاسخگوی تمام تهمتها، افتراها و هذیانگوییها است گفت: عزیز بودن ملت ایران نیز بر این تاکید دارد که این ملت نفوذناپذیر هستند و این نفوذناپذیری بر این است که به داخل متکی باشد.
يكي از مراجع تقليد گفت: رعايت و پايبندي به عهد از قوانين بينالمللي انساني است و به دين كاري ندارد ولي مشكل اين است كه آمريكا به هيچ قانوني از قوانين انساني پايبند نيست.
آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید، خروج آمریکا از برجام را اثبات کننده غیرقابل اعتماد بودن این کشور دانست و گفت: ایران ملک خداست و در برابر آن هیچ بیگانه ای کاری نمی تواند انجام دهد.
حضرت آیت الله جوادی آملی خود یکی از نماد های نظریه عقلانیت وحیانی هستند و واکاوی سیره علمی و روحی و معرفتی ایشان می تواند چراغی فراروی حوزه و دانشگاه برای پیمودن این مسیر عقلانیت وحیانی باشد.
یکی از مراجع تقلید در پیامی به کنگره توسعه و تعالی علوم بر پايه عقلانيت وحيانی گفت: آنچه که به نام عقل وحياني نامگذاري ميشود اين است که اين عقل در اثر استدلالهاي عقلي بر اساس قانون علّيت يا قانونهاي ظهور و مصدر ظهور، صدور و مصدر صدور به هر وسيله که باشد، ادراک ميکند.
امر به معروف غیر از موعظه، ارشاد، تعلیم و پند است، این موارد باب خود را دارند اما امر به معروف آنجایی است که شخص بدون هیچ عذری، عالماً و عامداً در حال انجام گناه است، به چنین شخصی می توان فرمان داد که از انجام کارش دست بردارد.
یکی از مراجع تقلید گفت: نباید دانشگاه ما پشت میزنشین تربیت کند، این روند، مشکل جامعه ما را حل نمی کند، ما نیاز به نیروی کار متخصص داریم، باید کار ما، پشتوانه پول ما باشد، دانشگاههای ما باید کارگر متخصص به جامعه تحویل دهد.