چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب : 5191
::روی خط انتخابات::

جایگاه ولایت فقیه در اظهارات دکترعلی لاریجانی

قم نيوز : قم نیوز: جايگاه ولايت فقيه و نصايح امام و رهبري همواره مورد تاکید رئيس مجلس بوده و افق نگاه وی همواره این اصول نصایح را پی جویی کرده است. در این گزارش جدولی که مجموعه ای از اظهارات دکتر علی لاریجانی است طی چهار سال گذشته است، نگاه رئیس مجلس به جایگاه ولایت فقیه و اندیشه های امام و رهبری دنبال شده است.
رهبر معظم انقلاب و دکتر علی لاریجانی.
رهبر معظم انقلاب و دکتر علی لاریجانی.
اندرزهای رهبری، نقشه راه مجلس هشتم

سال ۱۳۸۷، نخستین سال ریاست دکتر لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی است. وی در اولین سخنان خود از جایگاه ریاست مجلس، حکمت‌ها و اندرزهای رهبری را نقشه راه مجلس هشتم می‌داند و می‌گوید:

"امروز شاهد نتايج حركت عظيم امام خميني(ره) نه تنها در ايران اسلامي، كه در گستره جهان اسلام هستيم و ياد آن مرد الهی را در اين ايام كه سالگرد رحلت ايشان است را گرامي مي‌داريم.

حكمت‌هاي ارزنده در پيام رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نقشه راه مجلس هشتم را تصوير نمود. تعبير نيكوي ايشان كه مجلس نرم‌افزار حركت كشور است، جايگاه مجلس هشتم را به عنوان مغز متفكر نظام در تئوري‌پردازي و راهبري امور ديواني كشور تائيد مي‌كند.هم‌چنين انتظار مقام معظم رهبري در تصويب قوانين كارآمد، شفاف، روزآمد و با ديد بلندمدت و معطوف به منابع ملي، مسووليت ما را در كارشناسي دقيق و استفاده هرچه بيشتر از زمان در جهت فهم و درك دقيق‌تر از شرايط كشور و منافع ملي بيشتر مي‌كند، تا طرح‌ها و لوايح را در جهت سند چشم‌انداز با مباني درست بررسي كنيم.

تاكيد رهبر بزرگوار انقلاب بر دو عنصر نظارت و همكاري صميمانه با ساير قوا، راهبردي روشن براي مجلس هشتم خواهد بود. با توجه خاص نمايندگان ساز و كار نظارت شفاف و كنجكاوانه و در عين حال صميمانه با متدولوژي نوين تدارك ديده شود و اين امر را جزء كارهاي آتي خود مي‌دانيم. تاكيد به حق ايشان كه مجلس قانونگذاري راهنماي عمل دولت است كه بناست دولت در هيچ يك از اين زمينه‌ها، از مصوبات تخطي نكند و در موارد اختلافي، گروهي از دو طرف موضوع را حل و فصل نمايند، اقتضا دارد سريع‌تر براي اين امر راهكاري ارائه كنيم، تا در مراحل اختلافي قبل از اين‌كه اجراي سلب مرزهاي قانوني بين دو قوه شكنندگي ايجاد كند، از طريق رايزني در چنين جنبه‌هاي مشتركي به نتيجه برسيم. با توصيه داهيانه آن حضرت، يعني تعامل برادرانه با رعايت حقوق قانوني از هر دو سو، اين مبناي عمل مجلس هشتم مي‌تواند قرار گيرد و اميدواريم خداوند آنچه حق است در ذهن نمايندگان متبادر كند."

مبنای تدوین راهبرد مجلس هشتم راهنمایی‌هایی رهبر فرزانه‌ی انقلاب خواهد بود
علی لاریجانی این ارادت به رهبری را در هنگام مراسم تحلیف هیاپ رییسه‌ی مجلس هشتم نیز به صراحت بیان می‌کند. تدوین راهبرد مجلس هشتم براساس راهنمایی‌های رهبر انقلاب از اهم نکات بیان شده توسط وی در مراسم تحلیف است:

"راهنمايي‌هاي رهبر فرزانه‌ي انقلاب، مبناي تدوين راهبرد مجلس هشتم خواهد بود. تلاش ما بر آن است كه راهبرد مجلس را مدون كنيم. از دوستان نماينده و صاحب‌نظران هم استدعا داريم نظرات خود را به هيات رييسه ارسال كنند.
تنقيح و پالايش قوانين نيز در پيام مقام معظم رهبري نيز به آن اشارت شد. اين موضوع در دستور كار هيات رييسه قرار دارد. پيشنهادهاي شما به ساماندهي كار كمك خواهد كرد و اميدواريم با تلاش‌هاي دوستان هرچه سريع‌تر نيز نتيجه را تقديم كنيم.

حل اختلافات قوه‌ي مقننه و ساير قوا مورد توجه مقام معظم رهبري و رياست جمهوري است. موضوع بعدي كه باز رهبر معزز به آن تاكيد فرمودند، يافتن راهي براي حل اختلافات بين قوه‌ي مقننه و ساير قوا بود. با مبنا قرار دادن وظايف هر قوه هيات رييسه جوياي مكانيزمي براي حل اختلافات با حضور نمايندگان از هرسه قوه است.

تقويت بعد نظارتي مجلس براي مجلس و مردم پراهميت است و مورد عنايت مقام معظم رهبري نيز بوده است و رييس‌جمهور محترم نيز به آن تاكيد كرده‌ است. تقويت اين بعد نيازمند روش‌هاي نوين نظارتي است. در هيات رييسه‌ي مجلس موضوع نظارت به نحو جديد در دست بررسي است كه انشاءالله نتيجه آن تقديم نمايندگان از طريق مجاري خودش كه كميسيون‌هاست، خواهد شد."

مرجع تنظیم رابطه‌ی قوا و رفع اختلافات، رهبری است
موضع لاریجانی درباره اختلاف بین قوا، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی رهبری به روشنی موید تبعیت وی از رهبری است. وی می‌گوید:

"در قانون اساسي ما چون تئوري ولايت فقيه حاكم است، مرجع تنظيم رابطه‌ي قوا و رفع اختلافات، رهبري است. بند هفت يا هشت وظايف رهبري در اصل صد و ده ناظر به اين مطلب است. حتي تشخيص معضلات هم با رهبري است. اگر در فرآيند اداره‌ي كشور، معضلي به‌وجود آمد، رهبري اين را تشخيص مي‌دهند و به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع مي‌كنند تا آن‌جا حل شود. در واقع يك راه برون‌رفت مشخص شده است.

درست است كه دو پايه‌اي بودن حكومت ذاتاً مي تواند اختلاف نظرهايي را به‌وجود بياورد، ولي چون رهبري در رأس است و تنظيم كننده‌ي قواست، مي‌تواند اين فرآيندها را طراحي كند و به نحوي سامان بدهد. نكته‌ي مهم اين است كه ساز و كار تنظيم قوا بايد چرخه‌ي مدوني تا سطوح پايين مديريت كشور پيدا كند؛ وگرنه معني‌اش اين هست كه هروقت اتفاقي مي افتد، بروند در رأس نظام، مسئله را حل كنند. جايگاه رهبري در رأس اقتضا مي‌كند كه به مسائل استراتژيك بپردازند، نه هر مسئله‌ي خردي كه مي‌تواند با يك مديريت كارآمد حل شود. اين سيستم دو پايه مي‌تواند حالت رفت و برگشتي براي تنظيم روابط داشته باشد.

انطباق با سياست‌هاي كلي جزو وظايف رهبري است كه الان در مجمع تشخيص مصلحت مورد بررسي است. مجمع تشخيص هم بر همين اساس از هر قوه اي خواسته در قالب يك گزارش نظرات خودش را ارائه كند. ما هم تطبيق مي‌كنيم با سياست‌هاي كلي. گروهي از آقايان با من هم تماس داشتند، اما اشكال اين است كه اين سيستم نظارتي هوشمند نيست؛ تا يك‌سال، خُفتگي دارد و بعد از يك‌سال مي‌خواهد گزارش‌ها را بررسي كند. مي‌شود مكانيزمي تعريف كرد و چارچوب‌هايي براي هر قوه در نظر گرفت تا هميشه خودش را تنظيم كند. قواي نظام و نهادها اين‌گونه مي‌توانند روابطشان را به طور خودكار با هم تنظيم كنند.

نقل قول‌ها اصولاً بايد نظم پيدا كند. نقل قول از رهبر انقلاب بايد هميشه از طريق دفتر ايشان به قواي مختلف منتقل شود. اين‌كه هركسي برداشت خودش را از سخنان ايشان بگويد، واقعاً درست نيست. در مجلس هم كه اين مسئله مطرح شد، من عرض كردم كه ما ساحت ايشان را از اين نظرها بري مي‌دانيم؛ اگر مطلبي بود، به ما منتقل مي‌شد. به نظرم بايد يك نوع اخلاق ديواني در كشور حاكم شود تا اين‌گونه نقل قول‌ها از سازمان اصلي خودش صورت بگيرد.»

تاکید رهبری بر کاوش اصلح در انتخابات، مددرسان توانمندسازی سیاسی جامعه اسلامی است
انتخاب اصلح در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم، از جمله مواردی بود که رییس مجلس همگان را به آن توصیه می‌کرد و مبنای این توصیه وی تاکید رهبر معظم انقلاب بر کاوش اصلاح در انتخابات بود:

"مجلس شوراي اسلامي حكمت‌هاي نهفته در بيانات رهبر معظم انقلاب را براي پيمودن راه دهه‌ چهارم انقلاب عظيم تلقي مي‌كند و آن را سرمايه ارزشمند جهت توسعه‌ كشور و پايداري ملي مي‌پندارد كه بخشي از آن مشاركت در انتخابات براي تعيين بالاترين مقام اجرايي كشور است تا از اين طريق مسوولين توانمند و كاردان جهت پيشرفت و ايجاد عدالت در كشور انتخاب گردند.
سفر پرخير و بركت رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي دامت بركاته به استان مردان و زنان غيرتمند و عزت‌آفرين كردستان و سخنان ارزشمند ايشان حكمت‌هاي گوناگوني در برداشت.

حكمت نخست بيانات ايشان در اصالت فرهنگي، شجاعت، مردانگي و مرزداري و پاسداري از انقلاب اسلامي مردم كرد، مدال پرافتخاري بود و برازنده كردستان گرانقدر است كه ثمره مجاهدت در راه خدا و حفظ ارزش‌هاي انقلاب همين‌گونه فرزانگي سياسي است.

حكمت دوم حضور رهبر معظم انقلاب در ميان انبوه مردم شهرهاي كردستان و رسيدگي به مسائل آنان نشانگر پيوند صميمانه قلبي دوجانبه تمامي اقوام ايراني و ولايت فقيه است كه پايه‌ اصلي ثبات و پايداري نظام جمهوري اسلامي است. حكمت سوم روشنگري ايشان در سياست اصولي انقلاب يعني وحدت همه مذاهب اسلامي و قوام گوناگون ايراني و بيان صريح ايشان در حرمت شرعي اختلاف‌افكني بين شيعه و سني هم چراغ راهنماي همه‌ اهل بصيرت در مذاهب مختلف بود و هم دستان پنهان بيگانگان در شكستن اتحاد اسلامي ملل مسلمان را نشان داد.

حكمت ديگر در بيانات رهبر معظم راجع به انتخابات و اهميت مشاركت ملي در آن بود. تاكيد چند باره ايشان به اين نكته كه انتخابات در نظام اسلامي صرفا امر شكلي نيست بلكه جوهره مردم‌سالاري ديني را شكل مي‌دهد.

فرمايشات رهبر معظم انقلاب براي همه ملت به خصوص نخبگان سياسي راهنماي عمل خواهد بود تا بسترهاي مشاركت حداكثري در انتخابات را فراهم نمايد. تاكيد معظم له در وظيفه همگان بر كاوش جهت يافتن اصلح به جريان توانمندسازي سياسي جامعه اسلامي مدد مي‌رساند.»

همه به فرمایش رهبری مبنی بر رعایت قانون عمل کنند
پس از خطبه‌های نماز جمعه رهبری، فرصتی پیش آمد تا نخبگان و خواص بیعت خویش را با رهبری اعلام کنند. دکتر لاریجانی در اولین نطق خود در مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام بیعت با رهبر فرزانه انقلاب، همگان را به عمل به توصیه‌های ایشان فراخواند.

"رهبر معظم انقلاب اسلامي در خطبه‌هاي نماز تحليلي جامع از مسائل جاري كشور ارايه فرمودند. مخاطب ايشان فراگير و براي همه طبقات ملت بود و بدون ترديد درك ابعاد نگاه نافذ ايشان براي همگان پندآموز خواهد بود. نكته نخست اين‌كه ايران اسلامي در طول ۳۰ سال از تجربيات غني برخوردار است و فراز و فرودهاي زيادي را شاهد بوده است، فشارهاي سنگين دول خارجي بر عليه اراده ملت را تحمل نمود تا استقلال سياسي خود را حفظ كند.

زماني بود كه عده زيادي از بزرگان كشور ترور شدند، ترور نافرجام رهبر معظم انقلاب، ترور شهداي محراب، انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي كه هر كدام شوك عجيبي به بدنه جامعه وارد كرد، آن چيزي كه باعث استواري ملت و نظام بود، آرامش و اطمينان از راه و گم نكردن مسير در پناه اطاعت از رهبري بود.

اينك زمان تجربه‌اي ديگر است كه قطعا متانت در پيمودن اين مسير و گذشتن از اين نقطه حاوي دستاوردهاي ارزشمندي براي ملت و نظام خواهد بود و به همين دليل رهبر معظم يك خطبه را به اين امر اختصاص دادند، چرا كه تنها در چنين بستري است كه مي‌توان به رشد و تعالي و خواسته‌هاي بر حق جامعه دست يافت.

اين حالت جمعي سكينه بايد مورد توجه سياستمداران، احزاب، كانديداها، بخش‌هاي مختلف نظام و ملت عزيز باشد، ويژگي ايرانيان ارتباطات معنوي و عاطفي عميق است كه از كنه تفكرات اسلامي به ميراث گرفته شده و اين سرمايه را بايد حفظ نمود.

نكته دوم اين‌كه انتخابات باشكوه ۲۲ خرداد هر چند برخي مناقشات را پيرامون آن دامن زدند، ولي متن آن براي همه ايرانيان غرورآميز است، به نحوي كه رهبر معظم نسبت به آن تجليل و تعظيم نمودند.

نكته سوم اين‌كه بايد پذيرفت مناظرات راديو و تلويزيون كه پديده جديدي در صحنه انتخابات بود شورآفرين و تاثيرگذار در اراده جمعي جامعه بود و از اين جهت كار صدا و سيما تحسين برانگيز است اما شوك پديده آمده از اين موضوع به دليل شفافيت بيش از حد و غير ضرور و بعضا نادرست آن، تاثيرات هيجاني چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن به وجود آورد كه رهبر معظم فرمودند از طرح برخي مطالب در مورد اشخاصي نظير رييس جمهور آقاي احمدي‌نژاد، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري متاثر شدم.

نكته چهارم تاكيد رهبر فرزانه انقلاب به حركت بر مدار قانون يكي از مهمترين آموزه‌هاي خطبه‌هاي ايشان بود، رعايت قانون براي شرايط عادي نيست، رعايت قانون در همه حال پايه عدالت است و اصولا رعايت قانون شرايط كشور را عادي مي‌كند. ما نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي تمركز و استواري مقام رهبري بر پيمودن راه قانوني حتي در اين شرايط را مهمترين هديه براي تحكيم مباني عدالت در جامعه مي‌دانيم."

دفاع واقعی از حقوق ملت در پیروی آگاهانه از رهبر معظم انقلاب است
مواضع دکتر لاریجانی در نطق‌های علنی‌ای که پس از فتنه ۸۸ در مجلس انجام می‌داد، به خوبی روشنگر عشق و علاقه ایشان به نظام جمهوری اسلامی و تبعیتشان از رهبری است. هنگامی که منافقین کوردل قصد همراهی با فتنه گران را داشتند، وی به طور علنی به موضع گیری پرداخت و نفوذ کلام رهبری را در جمع کردن ماجرای فتنه ستود.
"منافقين محاسبه درستي از قدرت رهبري و نفوذ كلام ولي فقيه و رابطه معنوي مردم و رهبري نداشتند و همين جهل و نفس معرفتي تله براي سقوط آنها شد. با اين كه در عمليات مرصاد، منافقين تمام كادرهاي خود را به كار گرفته‌اند و ارتش عراق با همه قوا مجددا وارد معركه شد و انصافا ما پس از قبول قطعنامه در شرايط روحي مناسبي نبوديم، اما نداي رهبر كبير انقلاب، امام(قدس سره) يكباره شرايط را عوض كرد. : تجربه ۳۰ سال انقلاب نشانگر چندين نمونه محاسبات غلط دشمن خارجي و گاه سياسيون داخل كشور از قدرت رهبري و مردم غيرتمند و رابطه اين دو عنصر اصلي قدرت نظام بوده است، تعجب‌آور است با اين همه تجربه گذشته در ماجراهاي اخير؛ غرب مجددا با نظاره چند تحرك محدود در تهران دچار شعف احمقانه شد و رسانه‌ها و سياستمداران آنها با دستپاچگي وارد صحنه شدند و در مقابل نفوذ كلام حضرت آيت‌الله خامنه‌اي دامت بركاته صحنه را باختند، به طوري كه گاه در مقالات خود خويشتن را سرزنش نمودند.

براي مجلس شوراي اسلامي افتخاري است كه به عنوان پايگاه اصلي جمهوريت نظام دفاع واقعي از حقوق ملت را در پيروي آگاهانه از رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تعريف كند و هر كژي را با اين عيار مي‌سنجد و نسبت خود را اين گونه مشخص مي‌كنند، از دستورات قاطع رهبر معظم نسبت به رسيدگي مسايل دستگير شدگان و اشتباهات رخ داده شده در اين زمينه تشكر مي‌كنيم.»

مرجع حل مشکلات نظام ما،‌ ولایت فقیه است
در جلسه مشترک دولت و مجلس که برای حل اختلافات فی مابین تشکیل شده بود، دکتر لاریجانی بر استفاده از اصل مترقی ولایت فقیه در حل مشکلات در پیش رو تاکید کرد و تاکید کرد که دوست و دشمن به قابیلیت این اصل در حل مشکلات ایران در سه دهه گذشته اعتراف کرده اند:

"بنده فكر مي‌كنم همانطور كه اسلام دين كاملي است و براي همه امور راه حل دارد و هيچ بن بستي در مسائل مختلف در منطق ديني وجود ندارد در نظام جمهوري اسلامي هم چنين است و ما بن بست در نظام اسلامي نداريم. اين به خاطر اين است كه در ساختار نظام ما از نعمت ولايت فقيه برخورداريم و ولايت فقيه مرجعي است كه مي تواند اگر مشكلي است و از نظر تخصصي اختلاف نظري به وجود بيايد آنرا حل كند.

همانگونه كه ولايت فقيه مصدر وحدت ملي در اين كشور و مرجعي است براي همه اقوام و طوايف مختلف كه با تمسك به اين امر به وحدت مي‌رسند و علاوه بر آن ولايت فقيه مرجعي است براي تصميم گيري‌هاي استراتژيك كشور‌، در بند ۷ اصل ۱۱۰ اين نكته وجود دارد كه حل اختلافات بين قوا و تنظيم روابط قوا در شان ولايت فقيه است.

به هر حال ممكن است دو نظر وجود داشته باشد كه دو نظر كارشناسي است و من هيچ بعدي از آن را غيركارشناسي نمي‌بينم.اگر به اينجا رسيديم كه بن بستي در نظام جمهوري اسلامي نيست، قانون اساسي و فكر ديني ما مي‌گويد ملجا نهايي و آن كسي كه مي‌تواند اين مسائل را حل كند ولايت فقيه است بنابراين من هيچ دغدغه‌اي ندارم و اين موضوع حل خواهد شد، در چهارچوب نظامات قانون اساسي هم حل خواهد شد. اينگونه مسائل كه طي اين سي سال رخ داده حل شده لذا نبايد اين گونه مسايل دغدغه‌اي براي نمايندگان و دولت بوجود آورد و حتما تا جايي كه مقدور است با همگرايي دولت و مجلس مي‌توان مسائل را حل كرد و اگر هم اختلافي بود مرجعي وجود دارد كه مي‌تواند اختلاف را حل نمايد.»

امام گفتند کودتای سپاه چیز خوبی است
بعد از وقایع فتنه ۸۸، عده‌ای از کج اندیشان بنای حمله به نهاد مقدس سپاه پاسداران را گذاردند و سعی در تخطئه فعالیت‌های عمرانی این نهاد انقلابی کردند. دکتر لاریجانی با حضور در جمع فرماندهان و دست اندرکاران ارشد قرارگاه خاتم الانبیا در سراسر کشور، در سخنانی با نقل خاطره ای از امام خمینی(ره)، سپاه را فرزند ملت ایران دانستند.

چندي پيش عده‌اي گفتند سپاه كه قوه دفاعي را در اختيار دارد، در مسائل فرهنگي نيز حضور دارد و اكنون نيز در حال گرفتن قوه اقتصادي بيشتر است و اين يعني بلوكه كردن نظام. با شنيدن اين سخنان همان لحظه به ياد خاطره‌اي افتادم. در دوره‌اي عده‌اي خدمت امام (ره) رسيدند و گفتند ممكن است سپاه كودتا كند. امام خميني (ره) فرمودند "كودتاي سپاه چيز خوبي است". اگر "قرب" بخشي وسيعي از اقتصاد كشور را جلو ببرد، نگراني وجود ندارد. چرا نسبت به استفاده "قرب" از امكانات سپاه براي آباداني كشور بايد نگران بود؟

تفکر امام خمینی رژیم صهیونیستی را به سمت نیستی پیش می‌برد
بیداری اسلامی از جمله اتفاقات مبارکی بود که حاصل تفکرات امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران است. رییس مجلس در جمع دانشجویان جهان اسلام با تاکید بر آرمان‌های امام راحل (ره)، وحشت رژیم صهیونیستی از سخنان ایشان را ناشی از درک درست این رژیم از سخنان ایشان دانست و گفت این رژیم می‌داند که مسلمانان با تبعیت از سخنان امام خمینی(ره) به سمت نابودی و نیستی اسراییل پیش می‌روند.

"پس از پيروزي انقلاب اسلامي مسئله‌ي فلسطين وارد مرحله‌ي جديدي شد. امام خميني (ره) مسووليت جديدي را جلوي پاي مسلمانان گذاشت به گونه‌اي كه ديگر بحث تحت فشار بودن كشورهاي عربي مطرح نبود و موضوع فلسطين در متن اسلام مطرح گرديد. به عبارت ديگر مسئله‌ي فلسطين از حالت درگيري بين يك قوم با قوم ديگر خارج و به عنوان وظيفه‌ي اسلامي دست پيدا كرد. رژيم صهيونيستي، آمريكا و استكبار جهاني و گروه‌ها و كشورهاي منطقه كه خود را عاجز از مبارزه با رژيم صهيونيستي مي‌دانستند سه گروهي هستند كه به تفكر امام (ره) حمله كردند. رژيم صهيونيستي چون درك درستي از تفكر امام(ره) پيدا كرده بود و مي‌دانست كه با اين تفكر ريشه‌هاي اين رژيم دچار آفت مي‌شود تلاش كرد با تفكر امام مبارزه كند."

سفر رهبری به قم فراتر از سفر به یک استان است و نعمات برکت‌‌های فراوانی خواهد داشت
در کنار وظایف ریاست مجلس، دکتر لاریجانی به عنوان نماینده قم در سفر رهبر معظم انقلاب به قم حضور داشت. وی در این سفر از نزدیک در جریان رهنمودهای رهبر انقلاب پیرامون قم و مسائل و مشکلات آن قرار گرفت و در عین حال تاکید کرد که این سفر اهمیتی فراتر از قم و حومه آن دارد:

"سفر مقام معظم رهبري به استان قم داراي ابعاد مختلف ملي و فراملي و نيز موثر در آباداني استان قم است. قم محل حضور اكثريت مراجع عظام تقليد است و تبعا همه مسلمانان علاقه‌مند به آن هستند. حضور حوزه علميه قم كه تشكيل آن سابقه چند صدساله و عقبه تاريخي مهمي دارد، به عنوان مركز توليد فكر اسلامي مطرح مي‌باشد. با توجه به نقش مردم قم در تاسيس انقلاب اسلامي و قرار داشتن در جايگاه موتور محركه انقلاب ، تمام اين مسائل اقتضا مي‌كند كه نگاه ما به سفر مقام معظم رهبري، همانند سفرهاي ديگر استاني نباشد زيرا در آن جنبه ملي و فراملي غالب است.

خطاب و تماس‌هاي آيت‌الله خامنه‌اي با علما و فضلا - با توجه به نگاه نافذي كه ايشان به جنبه تاسيسي انقلاب دارند- رويكرد و حركت جديدي براي حوزه‌هاي علميه است كه در جريان آن تفكر اسلامي و حركت نوين در انقلاب شكل مي‌گيرد كه به عنوان سپهر انديشه ايشان مي‌باشد. حركت‌هاي خوبي در آباداني قم آغاز شده كه سفر ايشان مي‌تواند بسياري از گره‌ها را باز كند. به خاطر وقت موسعي كه به استان قم اختصاص دادند تشكر می کنیم اين سفر كمك مي‌كند ايشان بتوانند از مراكز پژوهشي مختلفي كه ايجاد شده، از نزديك ديدار داشته باشند و رهنمودهاي ايشان نيز در زمينه حركت قم به سمت آباداني مورد استفاده قرار گيرد.

حتما اين سفر يك نعمت بزرگ براي تمام مسلمانان و استان قم خواهد داشت و زينتي براي قم خواهد بود كه پس از يك دهه ايشان به آنجا سفر مي‌كنند و خيرات و بركات آن شامل همگان مي‌شود. استان قم را مركز فكر شيعه است كه با استقرار حوزه علميه به عنوان مركز نشر فكر اسلامي مطرح شده است. پس از انقلاب اسلامي مراكز فرهنگي بسياري در قم تاسيس شد كه فكر جديدي را مطرح مي‌كند، جرقه اصلي حركت انقلابي مردم از قم آغاز شد و امام (ره) از آنجا برخاست و لذا صدايي كه از پايگاه قم برمي‌خيزد صداي آينده‌نگري براي كل مسلمانان خواهد بود. اين سفر در از بين رفتن برخي تحركات كه قصد دارد بين علما و ولايت فقيه فاصله ايجاد كنداهمیت بسزایی دارد در اين زمينه دو حرف مطرح مي‌شود كه هر دو دچار اشكال است. برخي مي‌گويند كه « ما مراجع را قبول داريم اما ولايت فقيه را قبول نداريم»، كه ريشه اين حرف در خارج از كشور است و برخي نيز در داخل حرف شاذي مي‌زنند كه « ما ولايت فقيه را قبول داريم، نه مرجعيت را».هردوي اين افكار غلط است و ولايت فقيه ميوه درخت مرجعيت است و مسير درست در اين زمينه در مكتب امام (ره) پرورش يافته است. مرجعيت به عنوان نهادي است كه از فكر اسلامي صيانت مي‌كند و ما همواره حركت اصولي حوزه‌هاي علميه را مورد توجه قرار مي‌دهيم كه نتيجه اين عقلانيت ولايت فقيه است."

در اطاعت از امر رهبر انقلاب در پیش چشم انظار عمومی پاسخ قوای دیگر را نمی دهم  (نماينده مردم كهكيلويه و بهمئي در مجلس نسبت به شفاف صحبت نكردن لاريجاني در گزارش اخير خود نسبت به جلسات مجمع تشخيص درباره برنامه پنجم و عدم موضع‌گيري در مورد نامه اخير احمدي‌نژاد تذكر داد که دکتر لاریجانی پاسخ زیر را داد:

"در اين رابطه محذوري داشتم كه صحبت نكردم. به اندازه‌اي كه بنده در جلسه مجمع حضور داشتم، نظر مقام معظم رهبري توسط آقاي رضايي بيان شد و آقاي ولايتي هم كه نظر ايشان را شنيده بودند، مطرح كرد. بنده هم كه خود حضوري نظر ايشان را شنيده بودم، در جلسه‌ آن را مطرح كرديم.مساله نظر مكتوب مقام معظم رهبري به بعد از مصوبه‌ بر‌مي‌گردد، وقتي دو جلسه تمام شد اين مساله خدمت ايشان منتقل شد.

( در خصوص علت شفاف صحبت‌نكردن خود در خصوص نامه‌نگاري‌هاي اخير ) واقع قضيه اين است كه چند روز پيش كه خدمت مقام معظم رهبري بوديم، ايشان نهي كردند روساي سه قوه نسبت به همديگر در علن چيزي را مطرح كنند كه باعث تشويش خاطر افراد شود و اين حالت الزام داشت، لذا بنده احساس كردم اگر من پاسخي دهم حرمت شرعي دارد. به همين دليل هم حرف نزدم. الان هم نمي‌زنم و سكوت مي‌كنم.
تا وقتي كه مقام معظم رهبري چنين نظري داشته باشند، احساس مي‌كنم خلاف شرع است كه ما روساي قوا نسبت به هم چيزي را در علن بگوييم. علت اين‌كه در زمان تذكر دوستان دراين رابطه بنده تا حدود تحاشي كردم، به خاطر اين محذور بود، چون شما خيلي شفاف سوال كرديد مجبور شدم همين اندازه توضيح دهم بيشتر از اين هم مشروع نمي‌دانم در اين رابطه صحبت كنم."

امروز عزت‌مندي جمهوري اسلامي بخاطر راهنمايي‌هاي ولي فقيه است
با تاكيد بر اين‌كه بايد بيعت با ولايت را مستحكم كرد در عين حال مطالبي در مورد حق ولي بر مردم و حق مردم بر ولي عنوان كرد و بر اين اساس، گفت: مومنان بايد در بيعت‌شان با ولي راسخ باشند. چرا كه ولي عامل وحدت در جامعه است. اينكه مقام معظم رهبري بر بصيرت تاكيد مي‌كنند بايد گفت كه گام نخست بصيرت معرفت است، اما بطن بصيرت در آن است كه انسان اهل مجاهدت باشد، آن زمان است كه بصيرت پيدا مي‌كند. اگر جامعه‌اي بخواهد استوار و داراي نظام واقعي باشد بايد از ائمه و ولايت تبعيت كند. اين يك سخن سياسي نيست. در تفكر اسلام سه نوع ولايت سياسي، اجتماعي و قضايي وجود دارد و استواري يك جامعه به اين است كه مردم ولي خود را بشناسند و از او اطاعت كنند. اگر نشناسند گمراه مي‌شوند. بسياري از انحرافات چه پيش از انقلاب و چه پس از آن بخاطر اين بود كه برخي مي‌خواستند پديده‌هاي بدلي بوجود آورند و صحنه سياسي جمهوري اسلامي در پناه ولايت فقيه تار و پود ديگري گرفت.

عاملي كه امروز باعث شد جمهوري اسلامي صاحب فناوري هسته‌يي شود رهبري‌هاي داهيانه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود كه در دولت‌هاي مختلف با سلايق مختلف همواره وجود داشت. اگر ولايت فقيه در قانون اساسي و در جمهوري اسلامي بوجود آمد ريشه ديني داشت و راهي غير از اين براي عزت‌مندي يك كشور وجود ندارد. وي در جامعه عاملي كه باعث وحدت مي‌شود را ولايت و تمسك به ولايت عنوان كرد وعاملي كه باعث استواري جامعه است تمسك به ولايت است.

در آن زمان وقتي حضرت امام فرماندهي كل قوا را بعهده گرفت رزمندگان و مردم جبهه‌ها را پر كردند و اتحاد عميق بين امام و مردم حصر آبادان را شكست و پس از آن فتح خرمشهر انجام شد. گاهي در دولت‌هاي مختلف كه در سياست خارجي بعضا سست بودند عاملي كه در طول ۲۰ سال باعث شد مساله هسته‌يي ايران مستقيما پيگيري شود و نزولي نداشته باشد رهبري‌هاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود. حتي در دوران دوم خرداد كه گاهي حرف‌هاي عجيبي در سياست خارجي زده مي‌شد و حالت غش كردن در سياست به آن‌ها دست مي‌داد مقام معظم رهبري شرايط را مستقيم مي‌كردند كه مبادا در نظام جمهوري اسلامي در مقابل عربده‌كشي آمريكا در موضوع سياست خارجي تزلزلي ايجاد شود. اگر يك جامعه ولي‌ فقيهي، عادل و جامع‌الشرايط و پرهيزگار داشته باشد بركات خدا هم براي آن جامعه بوجود مي‌آيد كه اين ريشه ديني دارد. امروز عزت‌مندي جمهوري اسلامي بخاطر راهنمايي‌هاي ولي فقيه است.

با مروری بر مواضع دکتر لاریجانی درباره امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب، عمق ارادتمندی و تبعیت ایشان از ولایت فقیه مشخص می شود. این ارادتمندی در تک تک موضع گیری های متعدد ایشان در دوران فعالیت سیاسی اشان  نیز به عینه بازتاب داشته است و در دوره آینده مجلس شورای اسلامی نیز باعث هدایت مجلس براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و اصول اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام/101

https://qomnews.ir/vdch.wnmt23nzzftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما