سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۷
کد مطلب : 30872
در گفت‌وگو با دبیر فعالان اقتصادی قم مطرح شد

توسعه گردشگری به تولید درآمد و اقتصاد قم کمک می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: دبیر فعالان اقتصادی قم معتقد است مبحث گردشگری موضوعی است که همواره اهمیت داشته و باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که می‌تواند به عنوان مهم‌ترین سرمایه برای یک شهر محسوب شود و منجر به ایجاد ثروت و رونق اقتصاد شود.
توسعه گردشگری به تولید درآمد و اقتصاد قم کمک می‌کند
به گزارش قم نیوز، گردشگری در دنیای امروز به یکی مباحث مهم و کلیدی در جوامع تبدیل شده است و هرچه مسئولین به این مقوله بیشتر پر و بال دهند و زوایای مختلف آن را در نظر بگیرند قطعا شاهد بازخورد مثبت گردشگری خواهند بود.

تقویت زیرساخت‌های گردشگری موجب می‌شود تا مسافران بیشتری وارد یک شهر ‌شوند و همین امر اقتصاد را تقویت می‌کند و اقتصاد هم به رشد شهر کمک می‌کند.

قم به دلیل واقع شدن در مرکز کشور و وجود جاذبه‌های مذهبی و فرهنگی، یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری کشور به شمار می‌رود هرچند که در این استان به دلیل مشکلات موجود و عقب‌ماندگی‌هایی که از گذشته وجود داشته آنگونه که باید و شاید زیرساخت‌های گردشگری تامین نشده است.

کمرنگ بودن نقش گردشگری در قم و ضعف در زیرساخت‌ها موجب شده است تا مدت زمان ماندگاری و اقامت مسافران در این استان کم باشد و همین نقطه ضعفی برای یک شهری با جمعیت ۲۰ میلیون مسافر و زائر در سال است.

در سال‌های دور مقوله گردشگری مورد توجه جدی قرار نگرفته هرچند که هیچ وقت برای گام برداشتن در راستای پیشرفت و ارتقاء یافتن گردشگری دیر نیست و هر زمان اراده کافی برای این کار به وجود بیاید در اثر آن نتایج قابل قبولی هم ایجاد می‌شود.

برای جویا شدن از وضعیت استان قم از نظر گردشگری و بررسی ابعاد این موضوع گفت‌وگویی با ابوالفضل حجازی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و دبیر فعالان اقتصادی قم صورت گرفت.

با توجه به اینکه قم شهری است که محور مواصلاتی به حساب می‌آید، وضعیت گردشگری این استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در بحث گردشگری در دولت یازدهم، چه در بحث ورود گردشگر و چه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری رشد خوبی داشتیم.

خوشبختانه مسئولان سازمان گردشگری تلاش بیشتری داشتند، بخصوص در قم که قبلا امکانات ضعیفی داشتیم و با حمایت‌های دولت موجب شده پیشرفت کنیم و امیدواریم تا پایان دولت تمام مجموعه‌های گردشگری مورد نظر به بهره‌برداری برسند.

حمایت‌های صورت گرفته از فعالان گردشگری به چه صورت است؟
نوع حمایت‌ها ارائه تسهیلات از صندوق حمایتی توسعه ملی است و ارائه این تسهیلات با نرخ سود کم از جمله قول‌های دولت است.

البته باید گفت که در سال‌های گذشته آنگونه که باید دولتی‌ها به بخش گردشگری قم حساسیت ویژه نداشتند ولی اکنون در این مدت کوتاه معاونان رئیس جمهور به صورت مستقیم از پروژه‌ها بازدید کرده و بر پیشرفت آنها نیز نظارت داشته و روند اجرا به صورت دقیق کنترل می‌شود و این نشان دهنده تعامل دولت است.

وضعیت زیرساخت‌های گردشگری و تقویت این زیرساخت‌ها در قم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نخستین هتل پنج ستاره قم در حال احداث بوده و در سال‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید که این اقدام در نوع خود قابل توجه است؛ استان قم نیاز زیادی به زیرساخت‌های گردشگری داشته و دارد و اگر واگذاری‌هایی در بحث تسهیلات باشد صورت گرفته و این حوزه تقویت شود قطعا در‌آمدهای عمومی استان چشمگیر خواهد بود.

صنعت گردشگری چه تاثیری در اقتصاد شهر دارد چه راهکار‌هایی در این‌باره دارید؟
کسانی که وارد قم می‌شوند فقط برای زیارت می‌آیند و به جای تولید درآمد و پول، زباله تولید می‌کنند و می‌روند.

اگر مسئولان از فعالان بخش گردشگری حمایت داشته باشند، سال‌های آینده به دلیل ورود گسترده زائران و ماندگاری آنها درآمد پایدار ایجاد شده و اشتغالزایی هم به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

تولید صنایع دستی و توجه به گردشگری موجب تولید ثروت خواهد شد، فروش صنایع دستی از مشکلات وسیع است و با توجه به اینکه قم جاذبه قابل توجه گردشگری به جز حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران ندارد این وضعیت موجب کاهش مدت زمان اقامت زائرین می‌شود و زائران پس از زیارت به شهر خود باز می‌گردند.

صنعت گردشگری در قم ضعف دارد و همین موجب شده تا اقامت افراد ثروتمند کمتر از یک روز و گاهی هم چند ساعت باشد در حالی که اگر مسئولان به صورت زیربنایی سرمایه‌گزاری کنند چندین برابر آن در مدت کوتاهی به آنها برمی‌گردد.

***

بدون شک با توجه بیشتر مسئولان به صنعت گردشگری می‌توان مدت زمان اقامت مسافرین را بیشتر کرد و علاوه ایجاد اشتغال که یکی از اساسی‌ترین مسائل است بخش‌های مختلف قم نیز به مردم معرفی می‌شود.

رسانه‌ها نیز نقش موثری در معرفی مناطق گردشگری و تفریحی استان دارند چرا که با توجه به دیدگاه برخی از مردم شهر‌های دیگر که قم را شهری گرم و خشک می‌دانند و بر این تصورند که مکان خاصی برای گذران اوقات فراغت وجود ندارد، باید اقدامات بهتری در این زمینه انجام شود و جاذبه‌های تفریحی و گردشگری به زائران میلیونی معرفی شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcj8oet.uqeyazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما