يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۰۶
کد مطلب : 34249
عضو مرکز تحقیقات جمجمه و فک و صورت:

روش ایرانی جراحی زیبایی که نارضایتی بیمار را کاهش می‌دهد

قم نيوز : قم نگار: عضو مرکز تحقیقات جمجمه و فک و صورت از روش ابداعی جدید ایرانی برای جراحی زیبایی که نارضایتی بیمار را کاهش می‌دهد، خبر داد و گفت: استفاده از قالب‌های کنترلی باعث افزایش دقت جراحی می‌شود.
روش ایرانی جراحی زیبایی که نارضایتی بیمار را کاهش می‌دهد
به گزارش قم نگار، در حین جراحی‌های زیبایی صورت موارد زیادی پیش می‌آید که جراح باید چک کند که آیا قسمت‌های مختلف صورت را به درستی شکل داده یا خیر. درواقع در جراحی صورت، تمام تصمیمات توسط جراح گرفته می‌شود و درستی همه مراحل جراحی فقط توسط چشم جراح کنترل می‌شود. به همین دلیل هر جراح نتیجه مختص به خودش را از جراحی می‌گیرد و اگر نتایج جراحی مطلوب بیمار نباشد، نارضایتی بیمار را در پی خواهد داشت.

برای حل این مشکل و کاهش نارضایتی بیمار از نتیجه جراحی زیبایی صورت، متد جدیدی پا به عرصه جراحی زیبایی گذاشته است. این متد که نامش جراحی زیبایی با استفاده از قالب‌های کنترلی است توسط گروهی از مهندسین مکانیک و متخصصین جراحی‌های زیبایی صورت ابداع شده است که به‌طور قابل توجه‌ای از جراحی‌های زیبایی غیر ضروری می‌کاهد.

در این رابطه مهندس سید سروش ولی‌نیا، عضو مرکز تحقیقات جمجمه و فک و صورت و طراح اصلی این متد در این زمینه به تسنیم گفت: بعد از سالها تحقیقات در زمینه جراحی‌های صورت با تیم‌های مختلف جراحان برجسته سه مشکل عمده را در جراحی‌های زیبایی متداول شناسایی کردیم.
۱-عدم وجود فهم مشترک بین بیمار و جراح در خصوص فرم ایده آل بعد از جراحی
۲-امکان بروز خطا از سوی جراح برای فرم دهی درست اجزای صورت
۳- تعداد بالای جراحی‌های زیبایی غیر ضروری

وی ادامه داد: برای حل این مشکلات با همکاری تیم‌های پزشکی و مهندسی، متد جراحی جدیدی را با استفاده از قالب‌های کنترلی ارائه کردیم که از بروز مشکلات فوق جلوگیری می‌کند. در این متد با استفاده از اسکنر سه بعدی چهره متقاضی جراحی به صورت سه بعدی اسکن و مدل سه بعدی کامپیوتری از چهره وی تهیه می‌شود. همچنین جراح می‌تواند با بهره گیری از نرم افزارهای پیشرفته، عمل جراحی را به صورت مجازی بر روی چهره فرد انجام دهد تا بیمار قابلیت‌های واقعی تغییرات چهره بعد از عمل خود را ببیند. چنانچه فرد از فرم بعد از جراحی خود در نرم افزار ناراضی باشد درباره تغییراتی که مایل به آن است با جراح مشورت کرده و در صورت امکان پذیر نبودن اعمال تغییرات، شخص از عمل زیبایی منصرف شده و در نتیجه از انجام عمل جراحی که ذاتاً اشتباه است جلوگیری می‌شود و دیگر نیازی نیست که بیمار با صرف وقت و هزینه بسیار با چهره نامطلوب بعد از جراحی خود مواجه شود.

عضو مرکز تحقیقات جمجمه و فک و صورت عنوان کرد: از طرف دیگر برای حصول اطمینان از رسیدن به نتیجه مطلوب بعد از جراحی و کاهش بروز خطای انسانی، بر اساس فرم نهایی ایده آل بیمار که توسط نرم افزار طراحی شده است اقدام به ساخت قالب‌های کنترلی برای هر یک از مراحل جراحی می‌کنیم.

ولی‌نیا تصریح کرد: تمام این قالب‌های کنترلی به عنوان راهنمای جراحی برای کنترل درستی انجام مراحل مختلف جراحی طراحی شده است. به عنوان مثال در جراحی بینی ۵ قالب به منظور رسیدن به فرم مطلوب بیمار در طی جراحی در اختیار جراح قرار می‌گیرد. از هر یک از این قالب‌ها می‌توان به عنوان راهنما برای چک کردن شکل نهایی، موقعیت دهی درست بینی و قرار دادن استخوان بینی در موقعیت صحیح از پیش تعیین شده استفاده کرد. بنابراین جراح با کمک این قالب‌ها درستی نواحی مختلف بینی را بررسی می‌کند و در صورت عدم تطابق این نواحی با فرم بینی از پیش طراحی شده، به اصلاح نواحی مذکور می‌پردازد تا فرم بینی بیمار دقیقاً شکل قالب‌های کنترلی شود.

وی ادامه داد: در انتها با قراردادن SPLINT از پیش طراحی شده بر روی بینی، نواحی شکسته شده و اصلاح شده در موقعیت قطعی برای مدت یک هفته ثابت قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که به دلیل وجود تورم در حین جراحی ۳ سری قالب با اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود که جراح با توجه به شرایط بیمار در حین عمل و میزان تورم انتخاب می‌کند که از کدام سری از قالب‌ها استفاده کند. در این روش جراح به آسانی می‌تواند تفاوت میان شکل بینی بیمار و شکل ایده ال از پیش طراحی شده بیمار را در هر مرحله ببیند و تصمیم بگیرد که آیا به تغییر دادن آن ناحیه ادامه بدهد یا خیر؛ در نهایت اینکه با استفاده از این روش، جراح و بیمار می‌توانند به فهم مشترکی از فرم ایده آل بینی بعد از جراحی دست یابند.

عضو مرکز تحقیقات جمجمه و فک و صورت در خاتمه خاطرنشان کرد: استفاده از قالب‌های کنترلی باعث افزایش دقت جراحی می‌شود و جراح با بکارگیری این قالب‌ها می‌تواند تصمیمات دقیق‌تری را اتخاذ کند و احتمال دستیابی به نتیجه مطلوب مورد نظر بیمار بسیار بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcb95bf.rhbaapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما